Hur berätta (gravid)för nån som inte kan få barn?
Jag har varit i din situation med min barnlösa syster. De har kämpat med ivf imånga år och då vi började planera barn dvs innan jag blev gravid så tog jag reda på hur hon ville få ett eventuellt graviditetsbesked.
Eftersom som du ser här finns det lika många svar som det finns barnlösa. Alla är olika. En del önskar sms en del vill ha öga mot öga osv. Det är omöjligt för oss som inte känner din släkting att svara men rent generellt kan man ju ge tips förstås.
Nu är du ju redan gravid så det går ju inte att fråga henne rent hypotetiskt hur hon vill få graviditet sbesked för hon kommer ju att ana oråd då kan du ju lika gärna direkt säga som det är.
Min syster ville bli den första som fick veta och hon ville få det i enrum utan någon annan närvarande. Jag hade ju redan från början gjort klart för henne att jag inte förväntade mig några glädje yttringar och att det var ok att hon blev ledsen. Helst skulle jag redan innan jag visste om jag var gravid själv men misstänkte lägga ut några hintar så hon kunde förbereda sig ex att mensen var sen. Och så blev det. Jag gjorde så som vi kommit överens om och hon blev själv förvånad att hon tog det bättre än hon trodde hon skulle göra.