• Loppsan

Kvarg - inte så himla bra?

Det är ju värsta hypen runt kvarg, kesella och keso. Överallt i de sociala medierna ser man bilder på "fräscha" mellanmål med tex kvarg, bär och kokosflingor. Jag tänkte för ett tag sedan att jag skulle testa och köpte en vaniljkvarg som jag sett att många äter. Det var väldigt gott och jag tänkte att det var positivt att något så gott kunde vara nyttigt! Såg av ren slump en öppnad förpackning vaniljsås i kylen, den färdiga varianten. Kollade innehållet på den och gissa vad - den innehöll nästan på grammet lika mycket kolhydrater och samma antal sockerarter, och lika mycket fett per 100 ml, som kvargen.

Så, då kan man lika gärna äta vaniljsås från Fresta då?

• Svar på tråden Kvarg - inte så himla bra?
  • Gladskit

Du kanske skulle valt en naturell variant och inte vanilj? De jag känner som äter kvarg till mellis håller sig från alla smaksatta varianterna för de innehåller klart mer socker än vad som är önskvärt.

• Flashbulb

Här hemma köper jag kvarg som innehåller 0,1% fett. Dessutom asbra som dipp till chips/grönsaker istället för gräddfil som är mkt fetare.

• Tjohalia
    Loppsan skrev 2013-11-11 21:27:41 följande:
    Det är ju värsta hypen runt kvarg, kesella och keso. Överallt i de sociala medierna ser man bilder på "fräscha" mellanmål med tex kvarg, bär och kokosflingor. Jag tänkte för ett tag sedan att jag skulle testa och köpte en vaniljkvarg som jag sett att många äter. Det var väldigt gott och jag tänkte att det var positivt att något så gott kunde vara nyttigt! Såg av ren slump en öppnad förpackning vaniljsås i kylen, den färdiga varianten. Kollade innehållet på den och gissa vad - den innehöll nästan på grammet lika mycket kolhydrater och samma antal sockerarter, och lika mycket fett per 100 ml, som kvargen. Så, då kan man lika gärna äta vaniljsås från Fresta då?

Jag köper aldrig dom smaksatta, dom innehåller alldeles för mycket socker och är mer en dessert i mina ögon. Däremot naturell kvarg, gärna den lättare varianten med en god müsli eller lite hackade nötter. Det tycker jag är ett bra mellanmål som jag står mig bra på.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • k girl

Jag äter kvarg efter träning, antingen som det är med musli och nötter och bär eller också som en smoothie. Är ute efter det höga proteininnehållet (högre än exempelvis fil eller yoghurt) samtidigt som den har låg fetthalt.  Jag köper alltså den fettsnåla kvargen.

Varför kvarg istället för vaniljsås:

- Kvargen har mer än det dubbla proteininnehållet jämfört med vaniljsåsen. Proteiner behövs för att reparera och bygga muskler, och det är mättande.
    - Om du köper en lättkvarg som du serverar med kokosflingor och nötter får du bättre fetter än en fet mejeriprodukt.
    - Vaniljsåsen innehåller tillsatt socker, dvs tomma kalorier. En kvarg som serveras med honung och bär har bättre näringsinnehåll.   

• Gladskit
    k girl skrev 2013-11-12 12:18:08 följande:
    Jag äter kvarg efter träning, antingen som det är med musli och nötter och bär eller också som en smoothie. Är ute efter det höga proteininnehållet (högre än exempelvis fil eller yoghurt) samtidigt som den har låg fetthalt.  Jag köper alltså den fettsnåla kvargen.

Varför kvarg istället för vaniljsås:

- Kvargen har mer än det dubbla proteininnehållet jämfört med vaniljsåsen. Proteiner behövs för att reparera och bygga muskler, och det är mättande.
    - Om du köper en lättkvarg som du serverar med kokosflingor och nötter får du bättre fetter än en fet mejeriprodukt.
    - Vaniljsåsen innehåller tillsatt socker, dvs tomma kalorier. En kvarg som serveras med honung och bär har bättre näringsinnehåll.   

Går även att smaksätta en naturell kvarg med vaniljpulver (obs inte vaniljsocker!) så blir det jättegott!
  • k girl
    Gladskit skrev 2013-11-12 12:43:35 följande:

Går även att smaksätta en naturell kvarg med vaniljpulver (obs inte vaniljsocker!) så blir det jättegott!

Precis, jag brukar ha det i smoothies!
  • Duckan

Om vaniljkvarg var nyttigt skulle jag äta det varje dag, mums! Tyvärr är det ju inte så, som alla redan påtalat.

Gladskit och k girl, var köper ni vaniljpulver? Har funderat på steviasötade vaniljdroppar, men pulver låter bättre. Eller är det samma sak?

• k girl
    Duckan skrev 2013-11-12 12:51:03 följande:
    Om vaniljkvarg var nyttigt skulle jag äta det varje dag, mums! Tyvärr är det ju inte så, som alla redan påtalat.

Gladskit och k girl, var köper ni vaniljpulver? Har funderat på steviasötade vaniljdroppar, men pulver låter bättre. Eller är det samma sak?

Vaniljpulver är malda vaniljstänger, så det är mycket vaniljsmak i det men det ger egentligen ingen söt smak.
  • Trilllana
    k girl skrev 2013-11-12 12:53:30 följande:

Vaniljpulver är malda vaniljstänger, så det är mycket vaniljsmak i det men det ger egentligen ingen söt smak.
    Det beror iofs på hur van man är att äta en del socker. Jag tycker att vaniljpulver är sött.
  • Gladskit
    Duckan skrev 2013-11-12 12:51:03 följande:

Jag har den här varianten:
    http://www.isilia.se/vaniljpulver-bourbon-10g-krav-vsell-p-433-c-237.aspx

Och det finns på mitt vanliga ICA, finns bland bakprodukterna!
    Men det säljs på nätet också. 
  • k girl
    Trilllana skrev 2013-11-12 12:55:43 följande:
    Det beror iofs på hur van man är att äta en del socker. Jag tycker att vaniljpulver är sött.

Ja, eller så kanske det beror på hur tränade smaklökar man har. Vanilj är en krydda med sötma i (som många andra kryddor, precis som dill ger lite sälta), men det går ju inte att balansera syra med vanilj om det är det man är ute efter.
  • Duckan

Gladskit, toppen, tack! Har inte sett den på vår Ica men kan gå till den lite större Ican och kolla.

• Fröken Vargh

Kör på vanlig, naturell kvarg istället (gärna med låg fetthalt). Pimpa den med ekologiskt vanljpulver (som man köper i vanlig affär), ekologisk laktritspulver eller varför inte lite kakao och färska bär ^^ Mums!

• cosinus

Nä jag läste också på den sorten med vanilj i och ja det var alldeles onödigt mycket socker.

Jag tycker personligen den godaste naturella är den från lindahls www.lindahlsmejeri.se/produkter/proteinrika-produkter/kvarg-0,3.aspx som innehåller 0.3 % fett. Den brukar jag ha till fruktsallad på kvällen (och ja jag vet att frukt innehåller fruktsocker men jag har inget emot kolhydrater som förekommer naturligt i frukt och annat, men jag vill inte ha det tillsatt i min kvarg)

• Hannah76
    Loppsan skrev 2013-11-11 22:17:37 följande:

Vad har du det till då? Med så lite fett, mättar det över huvudtaget eller ger det mest en god smak?

Proteinet mätter.

Du kan ju inte köpa en sockrad variant o tro att en är nyttig.. 
  • Gladskit
    Hannah76 skrev 2013-11-12 14:27:08 följande:

Proteinet mätter.

Du kan ju inte köpa en sockrad variant o tro att en är nyttig.. 
Svar på tråden Kvarg - inte så himla bra?