• Loppsan

Kvarg - inte så himla bra?

Det är ju värsta hypen runt kvarg, kesella och keso. Överallt i de sociala medierna ser man bilder på "fräscha" mellanmål med tex kvarg, bär och kokosflingor. Jag tänkte för ett tag sedan att jag skulle testa och köpte en vaniljkvarg som jag sett att många äter. Det var väldigt gott och jag tänkte att det var positivt att något så gott kunde vara nyttigt! Såg av ren slump en öppnad förpackning vaniljsås i kylen, den färdiga varianten. Kollade innehållet på den och gissa vad - den innehöll nästan på grammet lika mycket kolhydrater och samma antal sockerarter, och lika mycket fett per 100 ml, som kvargen.

Så, då kan man lika gärna äta vaniljsås från Fresta då?

• Svar på tråden Kvarg - inte så himla bra?
  • PerG
    Loppsan skrev 2013-11-11 22:16:43 följande:

Okej Men vad är skillnaden mellan kvarg, naturell yoghurt 3% och crème fraîche 5%? Om man nu äter naturell kvarg som mellanmål eller så, menar jag.
    Framförallt är det nog proteininnehållet som skiljer sig åt. Jag tycker personligen att keso mättar betydligt bättre än yoghurt. Creme Fraiche 5% hade jag ingen hemma att läsa på, men här är näringsvärderna för Keso och yoghurt!

Naturell Keso (100g):
    Energi: 90kcal
    Protein: 12g
    Kolhydrat: 2g
    Fett: 4g

Naturell Yoghurt 3% EKO (100g) 
    Energi: 65kcal
    Protein: 3.4g
    Kolhydrat: 3.6g
    Fett: 4g
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Loppsan skrev 2013-11-11 22:16:43 följande:

Okej Men vad är skillnaden mellan kvarg, naturell yoghurt 3% och crème fraîche 5%? Om man nu äter naturell kvarg som mellanmål eller så, menar jag.
    Crème fraîche är grädde som man gjort syrlig med bakterier, kvarg är en ost på surmjölk som man sedan koagulerar.

Skillnader finns i fett- och proteinhalt, smak och så vidare.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • The Fugly
    Loppsan skrev 2013-11-11 22:14:10 följande:

Men är naturell kvarg nyttigare än tex naturell yoghurt med 3% fett? Fattar inte hypen bara.
    Folk som tränar föredrar ofta kvarg pga av proteininnehållet.
  • PerG
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-11 22:23:27 följande:
    Crème fraîche är grädde som man gjort syrlig med bakterier, kvarg är en ost på surmjölk som man sedan koagulerar.

Skillnader finns i fett- och proteinhalt, smak och så vidare.
    Mmmm... hehe, du säljer verkligen in det! (Fast det är ju sant då iofs.. ;)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    PerG skrev 2013-11-11 22:26:27 följande:
    Mmmm... hehe, du säljer verkligen in det! (Fast det är ju sant då iofs.. ;)

Ja, jag är bra på sånt har jag fått höra. Tror jag, eller också sa jag det själv, det minns jag inte.

Hursomhelst så är kvarg gott, även om långtifrån alla uppskattar smaken. Bör inte ätas med kaviar dock. Kräks
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Pissenisse

Jag använder kvarg främst till dressing, 0,1% kvarg med lite vitlök och basilika i blir toppen till sallad eller kött.

• eDantes
    Loppsan skrev 2013-11-11 22:17:37 följande:

Vad har du det till då? Med så lite fett, mättar det över huvudtaget eller ger det mest en god smak?
    Det är proteinet som mättar. Man kan blanda det med vad som helst. Äpplemos t.ex. eller honung eller bara äta det rent om man är på det humöret.
  • 5by5

Älskar kvarg. Brukar bland 1 dl lättkvarg med 1 dl naturell yoghurt 3%, färska hallon och osötad musli. Bästa frukosten och det enda jag lyckas hålla mig mätt på fram till lunch.

Är även bra till bakning och amerikan pankakes!

• Voluptuous Shalimar
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-11 22:34:22 följande:

Ja, jag är bra på sånt har jag fått höra. Tror jag, eller också sa jag det själv, det minns jag inte.

Hursomhelst så är kvarg gott, även om långtifrån alla uppskattar smaken. Bör inte ätas med kaviar dock. Kräks
    Håller inte med där, jag har helt förätit mig på naturell kvarg blandat med något sött som frukt/bär. Enda som funkar är just - kaviar...
  • Gryntroll

Hos oss använer vi lättkvarg som del när vi gör "gräddsås" och till kalla såser. Kanon att använda närman vill dra ner på fetthalten med fortfarande få det krämigt.

Testa att blanda lättkvarg med lite lemoncurd och ha över ex hallon och sedan ett krossat digestive, fusk cheesecake i portionsglas, så fantastiskt gott och hyfsat "lätt" efterrätt.

Svar på tråden Kvarg - inte så himla bra?