• k girl

Kvarg - inte så himla bra?

Jag äter kvarg efter träning, antingen som det är med musli och nötter och bär eller också som en smoothie. Är ute efter det höga proteininnehållet (högre än exempelvis fil eller yoghurt) samtidigt som den har låg fetthalt.  Jag köper alltså den fettsnåla kvargen.

Varför kvarg istället för vaniljsås:

- Kvargen har mer än det dubbla proteininnehållet jämfört med vaniljsåsen. Proteiner behövs för att reparera och bygga muskler, och det är mättande.
    - Om du köper en lättkvarg som du serverar med kokosflingor och nötter får du bättre fetter än en fet mejeriprodukt.
    - Vaniljsåsen innehåller tillsatt socker, dvs tomma kalorier. En kvarg som serveras med honung och bär har bättre näringsinnehåll.   

• k girl
    Gladskit skrev 2013-11-12 12:43:35 följande:

Går även att smaksätta en naturell kvarg med vaniljpulver (obs inte vaniljsocker!) så blir det jättegott!

Precis, jag brukar ha det i smoothies!
  • k girl
    Duckan skrev 2013-11-12 12:51:03 följande:
    Om vaniljkvarg var nyttigt skulle jag äta det varje dag, mums! Tyvärr är det ju inte så, som alla redan påtalat.

Gladskit och k girl, var köper ni vaniljpulver? Har funderat på steviasötade vaniljdroppar, men pulver låter bättre. Eller är det samma sak?

Vaniljpulver är malda vaniljstänger, så det är mycket vaniljsmak i det men det ger egentligen ingen söt smak.
  • k girl
    Trilllana skrev 2013-11-12 12:55:43 följande:
    Det beror iofs på hur van man är att äta en del socker. Jag tycker att vaniljpulver är sött.

Ja, eller så kanske det beror på hur tränade smaklökar man har. Vanilj är en krydda med sötma i (som många andra kryddor, precis som dill ger lite sälta), men det går ju inte att balansera syra med vanilj om det är det man är ute efter.
Svar på tråden Kvarg - inte så himla bra?