idape skrev 2013-10-23 11:39:07 följande:
Tack snälla du för ditt svar. Så man känner ändå så pass när huvudet passerar trots bedövning? En svidande känsla då eller som många säger eller hur upplevde du den? Hur känns det i ryggen då? Och hur kändes det att sy?
Jag kan inte minnas att jag kände smärta just när huvudet passerade. Snarare en lättnad. Huvudet låg ganska länge precis innanför öppningen hos mig, och det var såklart jobbigt, men inte obeskrivligt smärtsamt.
Alla mina värkar, från första början, kändes i ryggen. Aldrig i magen. Jag tror det kan ha att göra med livmoderns placering (min var bakåtriktad). Det gjorde ont i ryggen även under krystskedet, och när huvudet passerade, men inte så att jag trodde den skulle gå sönder.
Att sy kändes inget för mig, eftersom jag hade spinalbedövning då, men jag tror inte att de små sticken känns mycket ens om man inte har någon bedövning alls. Det går fort och man är helt full av hormoner som dämpar smärtan.
Ryggbedövning gjorde inte alls ont, men jag fick ju det först efter att barnet var ute. Fick frågan innan om jag ville ha EDA, men då tyckte jag inte att det gjorde så farligt ont så jag tackade nej. Ångrade aldrig att jag bara hade lustgas. Kommer sannolikt välja samma nästa gång.