PumpkinQueen skrev 2013-09-02 00:46:58 följande:
Jag skulle aldrig föda upp huskatter. Eller raskatter. Det finns tillräckligt många olyckliga katter redan, utan att vi behöver avla fram fler.
Jag tror, att om fler ansvarsfulla människor skaffade huskatt så skulle idioterna som skaffar katter och sedan släpper ut dem vind för våg, utan att ha kastrerat, vaccinerat, id-märkt eller försäkrat, bli konfronterade oftare. De skulle träffa på fler människor som sa "nej, det är klart att jag inte låter min katt springa ute, den är bara 5 månader, inte kastrerad än och jag tycker för mycket om henne för att utsätta henne för onödiga risker". Det tror jag skulle vara bra. Idag har idiotiska kattägare uppfattningen att det är okej att låta bli att ta hand om sina huskatter, men att det är naturligt att kosta på raskatter pengar och trygghet. För de tycker att raskatten är värd mer. Det tycker jag är fel. Alla katter är värda lika mycket, alltså förtjänar alla katter att ha ett gott hem och bli kastrerade, vaccinerade, id-märkta och försäkrade.
Jag håller med dig men anser att en orsak till raskatterna värderas mera är för att de är dyrare i inköp. För om man köper en kattunge för 6000 släpper man ogärna ut den i bostadsområden. Man kanske inte ens släpper ut den helt och hållet om man på landet utan man kanske då bygger en kattrasthage. Men om katten bara kostar 100 kr, i vissa fall ännu mindre kan personer som inte bör skaffa en katt köpa en katt bara för att de vill för tillfälligt. Om katten sedan blir sjuk så tar de inte den till veterinären, för det kostar mera att behandla katten hos veterinär än att skaffa en ny billig huskatt, Om personerna sedan tröttnar på sina katter är det bara för dem att kasta ut dem.
Jag tror att om flera kattspekulanter skulle ställa krav på att de katter de köper är vaccinerade och märkta så skulle inte kattägare avla på sina huskatter bara för nöjes skull i samma utsträckning som nu, för sådana åtgärder kostar pengar, kattungarna kan då inte säljas för 100 kr.