• Akua

Jag vill para min hona!

Jag skulle vilja att min honkatt får kattungar en gång innan hon ska kastreras. Hon har löpt två gånger men är egentligen innekatt och trots att hon var i sommarstuga under löpen så vågade hon inte sig iväg för att leta efter en make.

Någon med en fin hankatt i Stockholm som har lust att låna ut han för att paras med min kisse? Katten behöver inte alls vara en raskatt. 

• Svar på tråden Jag vill para min hona!
  • Akua
    Fanny b skrev 2013-09-02 00:31:16 följande:

Men du tycker det är ok att föda upp huskatter då du själv har planer på det? Jag tror inte lösningen på detta problem egentligen är att andra personer tar hand om hemlösa katter. Nu menar jag inte att det är fel att ta hand om hemlösa katter, tvärtom, för de hemlösa katterna är det bra. Men jag tror inte att om så alla kattuppfödare och alla som skaffar katt plötsligt så skulle skaffa huskatter så tror jag inte marknaden av hemlösa katter skulle försvinna. För det är ett stort överflöd och så länge kattägare släpper ut sina fertila katter så kommer bidrag till detta flöde. Utan att en dellösning är att det skulle vara lag på att märka och registrera katter. Vilket skulle nämnas för allmänheten så att kattspekulanter skulle börja efterfråga märkta och registrerade katter. Då skulle troligen antalet oseriösa huskattsuppfödare minska för då skulle de kosta lite att föda upp katter. Samt mer information till kattintresserade om hur det viktigt det är med god hälsostatus på katter. Samt inför striktare regler för kattägare,  t ex att man inte får ha katt lös i tättbebyggda områden. Samt att om man ändå har sin katt lös på sådana ställen och den förstör något inne hos granne blir man skyldig att ersätta grannen.

Håller inte med dig i allt du skriver. Om inte det fanns så många rasuppfödare så kanske blivande kattägare se sig om efter hemlösa katter eller att det skulle vara lika fint med en huskatt.
  • Gonee

Kastrera era katter! Finns redan gott om såna som behöver hjälp.

Skaffade ny kattunge förra hösten. Gissa hur många som blev "ledsna" för att jag kastrerade honom innan jag parade ihop honom med en annan norsk katt.. Nej tack sa jag ba! Finns redan gott om! Hos mig kastreras alla katter.. Samma sak gäller hundar för den delen! Att folk inte fattar att söta är något tillfälligt! Hoppas folk inte skaffar barn för att dom är "söta"!

• Gonee

TS: det där att ta hand om en hemlös dräktig katt låter jätte bra :) finns alltid såna som behöver ett hem och massa mys :)

• IceJossan

TS, du kan ställa upp som jourhem på de kraven att ungar OCH mamma måste flytta sen :) Då får du ju vara med om spännande kattförlossning och vara med umder ungarnas uppväxt ända sen födseln, men du har inget ekonomiskt ansvar för dem och mamman får flytta till nytt hem eller nytt jourhem på ett redan från början avsatt datum. Om du gör detta kan det innebära att du räddar livet på både mamman och ungarna :)

• Akua

Gonee skrev 2013-09-02 08:53:14 följande:
    TS: det där att ta hand om en hemlös dräktig katt låter jätte bra :) finns alltid såna som behöver ett hem och massa mys :)

Låter faktiskt väldigt bra det där! Har redan mailat några katthem :)
  • Akua
    IceJossan skrev 2013-09-02 09:19:29 följande:
    TS, du kan ställa upp som jourhem på de kraven att ungar OCH mamma måste flytta sen :) Då får du ju vara med om spännande kattförlossning och vara med umder ungarnas uppväxt ända sen födseln, men du har inget ekonomiskt ansvar för dem och mamman får flytta till nytt hem eller nytt jourhem på ett redan från början avsatt datum. Om du gör detta kan det innebära att du räddar livet på både mamman och ungarna :)

Det låter faktiskt väldigt bra! Dessutom inget ekonomiskt ansvar, hehe, klart det också är bra trots att det är fult att tänka ekonomiskt.. Har redan mailat några katthem så jag väntar spänt på svar!!
  • Omogen citron
    Akua skrev 2013-09-02 12:29:17 följande:
    Det låter faktiskt väldigt bra! Dessutom inget ekonomiskt ansvar, hehe, klart det också är bra trots att det är fult att tänka ekonomiskt.. Har redan mailat några katthem så jag väntar spänt på svar!!

Hoppas det går bra, lycka till!
  • Fanny b
    PumpkinQueen skrev 2013-09-02 00:46:58 följande:

Jag skulle aldrig föda upp huskatter. Eller raskatter. Det finns tillräckligt många olyckliga katter redan, utan att vi behöver avla fram fler.

Jag tror, att om fler ansvarsfulla människor skaffade huskatt så skulle idioterna som skaffar katter och sedan släpper ut dem vind för våg, utan att ha kastrerat, vaccinerat, id-märkt eller försäkrat, bli konfronterade oftare. De skulle träffa på fler människor som sa "nej, det är klart att jag inte låter min katt springa ute, den är bara 5 månader, inte kastrerad än och jag tycker för mycket om henne för att utsätta henne för onödiga risker". Det tror jag skulle vara bra. Idag har idiotiska kattägare uppfattningen att det är okej att låta bli att ta hand om sina huskatter, men att det är naturligt att kosta på raskatter pengar och trygghet. För de tycker att raskatten är värd mer. Det tycker jag är fel. Alla katter är värda lika mycket, alltså förtjänar alla katter att ha ett gott hem och bli kastrerade, vaccinerade, id-märkta och försäkrade.

Jag håller med dig men anser att en orsak till raskatterna värderas mera är för att de är dyrare i inköp. För om man köper en kattunge för 6000 släpper man ogärna ut den i bostadsområden. Man kanske inte ens släpper ut den helt och hållet om man på landet utan man kanske då bygger en kattrasthage. Men om katten bara kostar 100 kr, i vissa fall ännu mindre kan personer som inte bör skaffa en katt köpa en katt bara för att de vill för tillfälligt. Om katten sedan blir sjuk så tar de inte den till veterinären, för det kostar mera att behandla katten hos veterinär än att skaffa en ny billig huskatt, Om personerna sedan tröttnar på sina katter är det bara för dem att kasta ut dem.

Jag tror att om flera kattspekulanter skulle ställa krav på att de katter de köper är vaccinerade och märkta så skulle inte kattägare avla på sina huskatter bara för nöjes skull i samma utsträckning som nu, för sådana åtgärder kostar pengar, kattungarna kan då inte säljas för 100 kr.  
  • Fanny b
    Akua skrev 2013-09-02 00:54:28 följande:

Håller inte med dig i allt du skriver. Om inte det fanns så många rasuppfödare så kanske blivande kattägare se sig om efter hemlösa katter eller att det skulle vara lika fint med en huskatt.
    Jag tror inte att de som vill ha raskatter skulle börja skaffa sig huskatter om antalet uppfödare av raskatter skulle minska. För ofta vill sådana kattägare ha en specifik ras vars exteriör och egenskaper de gillar.
  • mycketsaft
    Akua skrev 2013-09-02 12:28:14 följande:

Låter faktiskt väldigt bra det där! Har redan mailat några katthem :)

Vad glad jag blir :) Hoppas det går bra!
  • Gonee

Hoppas du får massa svar.
    De du gör nu uppskattas av väldigt många. Hoppas man kan övertala fler att göra så.

Stort lycka till :)

• Akua
    Gonee skrev 2013-09-03 14:14:14 följande:
    Hoppas du får massa svar.
    De du gör nu uppskattas av väldigt många. Hoppas man kan övertala fler att göra så.

Stort lycka till :)

Allt går med trevlig ton ;)
Svar på tråden Jag vill para min hona!