Inlägg från: Omogen citron |Visa alla inlägg
  • Omogen citron

Jag vill para min hona!

Är det inte bättre att du tar en dräktig hona från ett katthem? Det finns så många hemlösa katter redan. På det viset gör du en god gärning samtidigt som du har glädje av de små söta ungarna. Du slipper stå för alla veterinärkostnader också.

Ska du ha kattungar så kom ihåg att det kostar, grundvaccinering och chip går på 1000 per kattunge. Har du råd med den kostnaden?

• Omogen citron
    Akua skrev 2013-09-01 20:39:34 följande:
    Jag har redan en hona och tänkte att hon kunde få kattungar. Är inte sugen på att köpa en vuxen katt från ett katthem.Ja, jag vet att det kostar att ta kattungar.  

Du köper inte katten från katthemmet, du är stödhem/jourhem. Du låter henne föda ungarna hos dig, och växa upp där. Då de är 12 veckor adopteras de bort. Mamman adopteras också bort.
  • Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-09-01 21:24:02 följande:
    Då får du ta och kastrera din katt först då det aldrig går att sätta ihop två fertila katter där en dessutom är dräktig (= ranghög)

Det stämmer inte. De flesta jag känner som har innekatt kastrerar hanarna och låter honorna vara fertila. Det fungerar utmärkt.
  • Omogen citron
    Akua skrev 2013-09-01 21:02:43 följande:
    Det låter faktiskt intressant!! Och det visste jag inte. Men frågan är om man kan ha en katt sen tidigare då...jag har ju redan en katt. Men detta ska jag försöka kolla upp! Tack för tipset!

Det går bra att ha en katt sedan tidigare. Bor du i Stockholm så rekommenderar jag Luffarkatten ( www.luffarkatten.se ) eller Akutgruppen ( www.akutgruppen.com ) Du kan också mejla Akutgruppen på akuthem@akutgruppen.com
  • Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-09-01 22:04:27 följande:
    Då känner dom varann sedan innan ja. Och får jag fråga varför inte honorna kastreras? Eller dum fråga kanske, det kostar ju dubbelt så mycket såklart.Vad är det för människor du känner... 

Många av dem är riktiga kattvänner, så de har inte med ekonomi att göra. Honkatterna är ju vaccinerade och försäkrade och de får kvalités foder. Men en del anser att kastrering är onaturligt och därför vill de inte göra det. Jag umgås en hel del med bohemer och annat "flummigt" folk. En tjej jag känner har valt bort vaccinering också, men hon vaccinerar inte sig själv eller sina barn heller.

Alla okastrerade katter har ju lärt känna varandra någon gång.
  • Omogen citron
    Akua skrev 2013-09-02 12:29:17 följande:
    Det låter faktiskt väldigt bra! Dessutom inget ekonomiskt ansvar, hehe, klart det också är bra trots att det är fult att tänka ekonomiskt.. Har redan mailat några katthem så jag väntar spänt på svar!!

Hoppas det går bra, lycka till!
Svar på tråden Jag vill para min hona!