• Akua

Jag vill para min hona!

Jag skulle vilja att min honkatt får kattungar en gång innan hon ska kastreras. Hon har löpt två gånger men är egentligen innekatt och trots att hon var i sommarstuga under löpen så vågade hon inte sig iväg för att leta efter en make.

Någon med en fin hankatt i Stockholm som har lust att låna ut han för att paras med min kisse? Katten behöver inte alls vara en raskatt. 

• Svar på tråden Jag vill para min hona!
  • Fanny b

Något man bör ha i åtanke när man planerar att avla på sitt djur är att det finns risk att ens hondjur kommer dö i samband med födelsen av ungarna. Av den anledningen så tycker jag inte man ska avla på sin katt/hund bara för man gillar kattungar/hundvalpar. Jag tycker att ts istället bör ta en dräktig katt ifrån ett jourhem, för den katten är redan dräktig. Men att för honan ska slippa flytta tillbaka till katthemmet efter 12 veckor, ta hand om den tills den får ett nytt hem.

• Akua
    Fanny b skrev 2013-09-01 22:24:15 följande:
    Något man bör ha i åtanke när man planerar att avla på sitt djur är att det finns risk att ens hondjur kommer dö i samband med födelsen av ungarna. Av den anledningen så tycker jag inte man ska avla på sin katt/hund bara för man gillar kattungar/hundvalpar. Jag tycker att ts istället bör ta en dräktig katt ifrån ett jourhem, för den katten är redan dräktig. Men att för honan ska slippa flytta tillbaka till katthemmet efter 12 veckor, ta hand om den tills den får ett nytt hem.

Av vilken anledning är det då rätt att avla på sitt djur? För att tjäna pengar som många "seriösa" uppfödare gör?
  • Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-09-01 22:04:27 följande:
    Då känner dom varann sedan innan ja. Och får jag fråga varför inte honorna kastreras? Eller dum fråga kanske, det kostar ju dubbelt så mycket såklart.Vad är det för människor du känner... 

Många av dem är riktiga kattvänner, så de har inte med ekonomi att göra. Honkatterna är ju vaccinerade och försäkrade och de får kvalités foder. Men en del anser att kastrering är onaturligt och därför vill de inte göra det. Jag umgås en hel del med bohemer och annat "flummigt" folk. En tjej jag känner har valt bort vaccinering också, men hon vaccinerar inte sig själv eller sina barn heller.

Alla okastrerade katter har ju lärt känna varandra någon gång.
  • Fanny b
    Akua skrev 2013-09-01 22:44:24 följande:

Av vilken anledning är det då rätt att avla på sitt djur? För att tjäna pengar som många "seriösa" uppfödare gör?

Jag anser att den enda orsaken till att man ska avla på sitt djur är för att man anser att djuret har en exteriör och egenskaper som bör föras vidare. Det är få seriösa uppfödare av i alla fall hund och katt som avlar för att tjäna pengar, det normala är att man får lägga ned mycket tid för en liten lön. Har en kompis som föder upp raskatter. Kompisen räknade ut sin timlön efter en kull ungar, trots att raskatter är dyra i inköp så blev inte timlönen stor.  Detta då finns stora utgifter i seriös avel.
  • Akua
    Fanny b skrev 2013-09-01 22:52:45 följande:

Jag anser att den enda orsaken till att man ska avla på sitt djur är för att man anser att djuret har en exteriör och egenskaper som bör föras vidare. Det är få seriösa uppfödare av i alla fall hund och katt som avlar för att tjäna pengar, det normala är att man får lägga ned mycket tid för en liten lön. Har en kompis som föder upp raskatter. Kompisen räknade ut sin timlön efter en kull ungar, trots att raskatter är dyra i inköp så blev inte timlönen stor.  Detta då finns stora utgifter i seriös avel.

Ja och jag tycker min katt har fantastiska egenskaper!! There you go!
  • PumpkinQueen
    viseversa skrev 2013-09-01 20:12:44 följande:
    Snart kommer dom... Blandras hatar maffian och berättar hur HEMSK du är som vill ha kattungar som inte är renrasiga. Vänta bara snart så...tik,tak,tik,tak,tik,tak....

Det har inget att göra med att kattungar måste vara renrasiga. Det har att göra med att om man älskar katter så hatar man det faktum att det finns hemlösa katter som lider. Förstår du?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Akua skrev 2013-09-01 22:44:24 följande:

Seriösa uppfödare tjänar inte pengar på avel, de ser det som en hobby som får kosta pengar.
    Ja, det är jag på bilden
  • Akua
    PumpkinQueen skrev 2013-09-01 23:06:08 följande:

Det har inget att göra med att kattungar måste vara renrasiga. Det har att göra med att om man älskar katter så hatar man det faktum att det finns hemlösa katter som lider. Förstår du?

Jag tycker heller inte om att det finns hemlösa katter som lider.
  • Fanny b
    Akua skrev 2013-09-01 23:00:02 följande:

Ja och jag tycker min katt har fantastiska egenskaper!! There you go!

Alla djurägare tycker sina respektive djur har fina egenskaper men när det gäller avel så tycker jag man ska längre än så.  Speciellt när det gäller katter. Din katt är nog fin men om du tar en kull på henne så bidrar till det överflöd av det huskatter som redan finns. Som i sin tur bidrar till att många tycker katter är något man kan skaffa sig för att man vill det för stunden och sedan kasta ut om man tröttnar på den. Många huskatter är fina men det är sällan man vet vilken hälsostatus deras föräldrar har. Vilket kan göra att man omedvetet avlar fram sjuka katter om det försent visar sig att ens katt bär på en sjukdomsgen som sprider sig till avkommorna. Även om ens egna katt är frisk så är det svårt att kontrollera hanens hälsostatus om det handlar om en huskatt.
  • PumpkinQueen
    Akua skrev 2013-09-01 23:11:01 följande:

Jag tycker heller inte om att det finns hemlösa katter som lider.

Varför finns det hemlösa katter?
    Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden Jag vill para min hona!