• Anonym (sambon)

Mamman hindrar pappan att träffa barnet

Måste skriva för lite feedback känner jag.

Min sambo har ett barn på 5 eller 6 år, jag har aldrig fått träffa barnet, för mamman har motsatt sig det, tre år har vi vart sambo.

Tidigare (innan hon fick reda på att jag fanns med i bilden) fick pappan vara barnvakt åt sitt barn, i mammans hem, aldrig någonsin ha barnet i sitt hem.
    Han fick inte fota sitt barn, eller ta ut barnet på promenad, eller prata om barnet som sitt, och barnet kallade honom vid namn och han fick inte berätta för barnet att han var dess pappa.

När mamman fick veta att han träffat mig för 4 år sedan, (det var slut mellan dem för länge sedan) Så fick han inte heller sitta barnvakt, hon bytte telefonnummer och sen dess har ingen hört ifrån henne.
    Hon var snabb att söka underhåll från fk, men att han ska få ha en relation med sitt barn går inte för sig.

Han försökte träffa barnet några gånger, lämna julklappar och så, men blev alltid avvisad i dörren.
    Så han kontaktade famrätten, som skickade ett brev till mamman om att han ville ha samtal, men hon dök aldrig upp.

Nu har han gett upp känns det som, jag försöker få honom motiverad att kontakta ombud, och stämma henne, för det hon gör mot sitt barn är inte normalt. Barnet far illa av att inte få ha en relation med sin pappa, som förövrigt har ett äldre barn, och ett med mig, samt min dotter som ser honom som kung på jorden, så han är inte olämplig på något vis. Men han säger att mamman är knäpp, det spelar ingen roll om han får en dom, hon kommer ändå göra allt för att han inte ska få träffa barnet. Och det är barnet som kommer i kläm. Samt att han tycker det har gått för lång tid nu.

För inte så länge sedan kom ett sms från mammans syster som var lite märkligt, det var en midsommarhälsning, första kontakten på flera år, när han svarade detsamma tillbaka, så kom det att hon alltid gillat honom, men att hon knappt vågar nämna hans namn för sin syster.

Så min fundering är, borde jag försöka motivera honom mer? Borde jag kontakta mamman själv i hennes hem, eller skriva ett brev? Eller har det verkligen gått får lång tid? Barnet kommer ju bli äldre, var har mamman sagt till barnet, kommer det någonsin att söka kontakt med sin pappa, kommer det bara vara bittert över att han la sig istället för att kämpa för sitt barn?

• Svar på tråden Mamman hindrar pappan att träffa barnet
  • SupersurasunkSara

TS, lite i samma sits, inboxa gärna om du vill prata. Kan dock säga som så, ta inte upp detta om han blir låst och sur, det främjar inte er på något vis alls.

• Kjell2
    Anonym (Been there) skrev 2013-08-29 13:56:17 följande:
    Absolut har man en viss skuld. men man kan inte kategoriskt kräva att alla pappor ska tvista annars är de på något sätt dåliga. 

Min fråga om kostnader var mer baserad på de fall där tvisten uppstår omedelbart, ingen rättsskydd täcker och inkomsten är tillräckligt hög för att inte berättiga till rättshjälp.

I de fall där pappan betalar hela kostnaden själv pga ovanstående. Vad betalar mamman? 

Hon kanske får rättshjälp men vem betalar kostnaden utöver rättshjälp? Betalar hon något själv eller blir det helt kostnadsfritt? Jag lyckas inte hitta så mycket om det.

Normalt ger rättsskydd rätt till hjälp upp till ca 3 pbb med 25% av kostnaden som självrisk.
    Rättshjälp gör att du kan få betala maximalt 40% av ombudskostnaden själv baserat på din försörjningsförmåga som inte får överstiga 260 000 kr om året.

Restbeloppet som blir över i båda dessa fall ska alltid betalas själv? Även om man blir stämd på tex lösa grunder om motparten bara vill jävlas och har mer pengar än förstånd?

Om man får rättshjälp får man välja vilket ombud man vill? Hur fungerar det med rättshjälpstaxa. jag kan väl inte anlita ett ombud som tar 6 000 kr i timmen och sen få rättshjälpen att betala det?

Vad parterna betalar väljer de själva. Det som inte täcks av försäkring och rättshjälp får de stå för själva. Har för mig att rättshjälpen bara täcker standardtaxan, ca 1240 kr/tim.

Om en part yrka på att motparten bara stämmer för att djävlas kan domstolen besluta att motparten ska stå för bådas omkostnader.

• Anonym (Been there)
    Kjell2 skrev 2013-08-29 14:16:54 följande:
    Vad parterna betalar väljer de själva. Det som inte täcks av försäkring och rättshjälp får de stå för själva. Har för mig att rättshjälpen bara täcker standardtaxan, ca 1240 kr/tim.

Om en part yrka på att motparten bara stämmer för att djävlas kan domstolen besluta att motparten ska stå för bådas omkostnader.

Tack så mycket. :)
  • Hakuna Matata

Det mamman gör heter Föräldraalienation (Parent alienation syndrome) Goggla på det. Finns en bra beskrivning på Wikipedia. Sitter i samma sits nu. Fast det är mina barns pappa och fru som driver denna ohyggliga hjärntvätt av barnen.

• Anonym (sambon)

Jag kan säga som så att om jag avlat barn med en människa som betett sig som denna kvinna, finns gott om vittnesmål från släkt och vänner hur knepig hon är så hade jag kämpat allt jag kunnat för att hon skulle ha minsta möjliga inflytande i barnets uppfostran.

Att man inte låter barnets pappa, och hans föräldrar och anhöriga ens fota barnet, det finns inte ett enda foto på barnet bortsett från de mamman tagit och delat med sig av, vilket är bb bilden från tidningen.

Pappan fick inte göra något på egen hand under deras korta relation, hon skulle bestämma allt, och lyssna på radio exempelvis fick han inte, för då lyssnade han kanske på nån annan kvinna. Han fick köra till o från jobbet, men blev han minsta minut sen hem så ringde hon direkt och frågade vart han var. After work var ju inte att fundera på, inte heller tillställningar som dop eller födelsedagar med sina släktingar. Hjälpa sina föräldrar med saker på hemmanet var också uteslutet, då hade hon ju inte kontroll.

När barnet kom så skulle han hjälpa till, men han fick aldrig göra det själv, hon stod alltid bakom och påpekade alla fel, och allt var ju fel om han inte gjorde exakt som henne i rätt ordning.

Kjell säger att man kan klandra pappan, jag håller inte med, till viss del kan jag hålla med att man får strida för det man vill ha, men en människa som mamman tar ut det över barnet, är det då värt det? Min åsikt är att barnet måste komma i första hand. Mamman verkar inte hålla med, då hon på alla sätt försvårar, byter nummer, inte svarar på familjerättens kallelse osv.

Sen har jag förstått att man som mamma med ensam vårdnad har ett egentligen större ansvar att se till att umgänget fungerar än om man har gemensam? Då umgänge och vårdnad är skilda ting.

Kan man som utomstående utan relation till barnet göra en oroasanmälan? Barnet far ju illa av att hon inte främjar umgänget? Kan mamman tvingas av en soc utredning att släppa in pappan i barnets liv?

Kan mamman försvåra allt genom att flytta till andra sidan sverige för att försvåra möjligheten till umgänge när hon har ensam vårdnad som behövs ju inget medgivande att flytta? Hon är väl medveten om vad hon får, inte fullt lika medveten om vad som anses vara i barnets bästa.

• Kjell2
    Anonym (sambon) skrev 2013-08-29 15:21:37 följande:
    Jag kan säga som så att om jag avlat barn med en människa som betett sig som denna kvinna, finns gott om vittnesmål från släkt och vänner hur knepig hon är så hade jag kämpat allt jag kunnat för att hon skulle ha minsta möjliga inflytande i barnets uppfostran.

Att man inte låter barnets pappa, och hans föräldrar och anhöriga ens fota barnet, det finns inte ett enda foto på barnet bortsett från de mamman tagit och delat med sig av, vilket är bb bilden från tidningen.

Pappan fick inte göra något på egen hand under deras korta relation, hon skulle bestämma allt, och lyssna på radio exempelvis fick han inte, för då lyssnade han kanske på nån annan kvinna. Han fick köra till o från jobbet, men blev han minsta minut sen hem så ringde hon direkt och frågade vart han var. After work var ju inte att fundera på, inte heller tillställningar som dop eller födelsedagar med sina släktingar. Hjälpa sina föräldrar med saker på hemmanet var också uteslutet, då hade hon ju inte kontroll.

När barnet kom så skulle han hjälpa till, men han fick aldrig göra det själv, hon stod alltid bakom och påpekade alla fel, och allt var ju fel om han inte gjorde exakt som henne i rätt ordning.

Kjell säger att man kan klandra pappan, jag håller inte med, till viss del kan jag hålla med att man får strida för det man vill ha, men en människa som mamman tar ut det över barnet, är det då värt det? Min åsikt är att barnet måste komma i första hand. Mamman verkar inte hålla med, då hon på alla sätt försvårar, byter nummer, inte svarar på familjerättens kallelse osv.

Sen har jag förstått att man som mamma med ensam vårdnad har ett egentligen större ansvar att se till att umgänget fungerar än om man har gemensam? Då umgänge och vårdnad är skilda ting.

Kan man som utomstående utan relation till barnet göra en oroasanmälan? Barnet far ju illa av att hon inte främjar umgänget? Kan mamman tvingas av en soc utredning att släppa in pappan i barnets liv?

Kan mamman försvåra allt genom att flytta till andra sidan sverige för att försvåra möjligheten till umgänge när hon har ensam vårdnad som behövs ju inget medgivande att flytta? Hon är väl medveten om vad hon får, inte fullt lika medveten om vad som anses vara i barnets bästa.
    Då får på något sätt bestämma dig på flera punkter.
    1) Tänker du ta upp frågan med din sambo och få honom att driva det till domstol?
    2) Vad är bäst för barnet? Att släppa allt och låta en knäpp mamma ha 100% boende och umgänge eller  driva frågan med risk för att mamman går i spinn med risk för barnet.

Du kan inte å ena sidan försvara din sambo och att han inte gör något för att det är bäst för barnet och å andra sidan fundera på en socanmälan för att barnet far illa.

Har mamman vårdnad och inget umgängesschema finns kan hon göra nästan precis vad hon vill, flytta, ignorera pappa mm om inte pappan väljer att ta strid. Vilket han nu inte ska då det är bäst för barnet och han inte vill.
  • Anonym (sambon)
    Kjell2 skrev 2013-08-29 15:36:58 följande:
    Då får på något sätt bestämma dig på flera punkter.
    1) Tänker du ta upp frågan med din sambo och få honom att driva det till domstol?
    2) Vad är bäst för barnet? Att släppa allt och låta en knäpp mamma ha 100% boende och umgänge eller  driva frågan med risk för att mamman går i spinn med risk för barnet.

Du kan inte å ena sidan försvara din sambo och att han inte gör något för att det är bäst för barnet och å andra sidan fundera på en socanmälan för att barnet far illa.

Har mamman vårdnad och inget umgängesschema finns kan hon göra nästan precis vad hon vill, flytta, ignorera pappa mm om inte pappan väljer att ta strid. Vilket han nu inte ska då det är bäst för barnet och han inte vill.
    För min del så har jag aldrig träffat vare sig barn eller mamma, jag tycker synd om barnet som går miste om relationen med sin pappa, för han är en bra pappa, det kan jag se, hans son mamma håller med, min dotter kallar hellre honom för pappa än sin riktiga pappa, som själv väljer att komma o gå som gubben i lådan, trots att jag stridit för att få honom att inse att ett fast schema är bra för dottern, hellre än att hon träffar honom nån gång då och då när han råkar köra förbi skolan, och nån helg när och då när han inte har annat för sig, och kommer på det med 2 timmars varsel. "ändra alla planer, jag vill leka pappa i helgen"

Det är lite det jag vill ha feedback på, vad är bäst för barnet, kommer mamman att gå bananas om det ställs krav på henne? Kommer hon ta ut det över barnet? Hon har gjort det tidigare.

Kommer mamman vara en bra mamma eller behöver hon kontrolleras? Kommer hon fostra sitt barn att bli lika osäker som människa som hon själv är?

Vad kommer allt att kosta om han väljer att strida? Kommer ord stå emot ord? Kan hon vara den exemplariska mamman och han helt plötsligt framstå som den som gör allt fel? Ligger det honom i fatet att han inte tog till med tingsrätt på en gång redan för 4 år sedan? Vi lever på hans inkomst och min föräldrapenning, som är på grundnivå? Vi klarar oss, men inte så mycket mer.

Jag går igenom en tvist med mitt barns pappa, samtidigt, men vi håller det på familjerättsnivå så länge, han hotar med att gå till tingsrätten varje gång jag ställer krav, men samtidigt vet han att jag kommer säga "gör det då" för hans krav är så osannolika ibland så en blind gris kan inse att det är egoism och inte barnets bästa han ser till. Nu hör det ju inte riktigt hit, men det är en trolig kostnad som kommer då jag har vart tvungen att kommunicera via ombud innan vi kom till familjerätten.

För min del som spelar det ingen större roll med barnet, men jag vet att han funderar på det ibland, och jag vill ju gärna se att han får må bra också. Och först och främst barnet, vad är bäst för barnet?

• Kjell2

Din sambo kommer med största sannolikhet få umgänge om det går till domstolsbeslut. Om det sen funkar och han sköter det finns det stora möjlighter till mycket umgänge. Är mamman en genuint dålig mamma finns det även möjlighet till booende och kanske vårdnad

Det kommer att kosta hur mycket är svårt att säga. Vårdnadstvister som inte drar iväg extremt men går till domwtol brukar hamna kring 20 000 till 60 000 kr för advokat

Ingen kan med säkerhet säga vad som kommer bli bäst för barnet. Generellt brukar det anses bra att barn har kontakt med båda sina föräldrar. Min åsikt är att om han är en vettig pappan och vill ha kontakt med sitt barn ska han ta striden.

Förvänta dig inga stordåd med automatik från soc. Vill ni detta får ni strida själva.

• Anonym (S)

DU ska inte göra någonting för du har inte med saken att göra!
    Varför skulle du ta kontakt med barnets mamma?Låter helt galet.
    Det är din sambo som får skaffa sig lite stake och strida för barnet han skaffat men han verkar ju inte vilja och finns inte viljan så kommer ärendet ingenstans.
    Lätt att vara efterklok eller börja skylla allt på mamman-HAN har gett upp då får han ju stå för det.
    Du har dessutom bara pappans version av deras förhållande och mammans beteende ,betvivlar starkt att det skulle vara hela sanningen.
    Sådana här historier har alltid 2 sidor.
    Han har uppenbarligen älskat denna kvinna,haft ett förhållande med henne  och skapat ett barn med henne (sen att du jiddrar om att hon sagt sig ha pcos osv är ju helt orelevant,han kunde likväl dragit på en kondom om han absolut inte ville ha barn.) 
    Alla barn är olika och att DU tror dig veta vad som är bäst för deras barn när du inte ens träffat det-jag blir mållös..helt sjukt

• Anonym (sambon)
    Anonym (S) skrev 2013-08-30 23:16:34 följande:
    DU ska inte göra någonting för du har inte med saken att göra!
    Varför skulle du ta kontakt med barnets mamma?Låter helt galet.
    Det är din sambo som får skaffa sig lite stake och strida för barnet han skaffat men han verkar ju inte vilja och finns inte viljan så kommer ärendet ingenstans.
    Lätt att vara efterklok eller börja skylla allt på mamman-HAN har gett upp då får han ju stå för det.
    Du har dessutom bara pappans version av deras förhållande och mammans beteende ,betvivlar starkt att det skulle vara hela sanningen.
    Sådana här historier har alltid 2 sidor.
    Han har uppenbarligen älskat denna kvinna,haft ett förhållande med henne  och skapat ett barn med henne (sen att du jiddrar om att hon sagt sig ha pcos osv är ju helt orelevant,han kunde likväl dragit på en kondom om han absolut inte ville ha barn.) 
    Alla barn är olika och att DU tror dig veta vad som är bäst för deras barn när du inte ens träffat det-jag blir mållös..helt sjukt
    Jag har en relation med mannen, vi har barn ihop, jag har visst med hans välmående att göra.

Varför skulle det vara galet att jag skulle prata med mamman? Om det blir ett umgänge/boende/vårdnad, så är jag i högsta grad delaktig, vare sig hon vill eller inte.

Han gav upp för han fick inte ens en chans att vara pappa när barnet var nyfött, det här handlar om en djupt störd person, där tillochmed hennes mamma och syster inte delar hennes syn på hans föräldraskap. Hon undanhöll att barnet blev inlagt på sjukhus för honom, det ringde mormodern och berättade efter att mamman vägrat.

Sen så har jag både pappan, pappans bror, föräldrar, hans svägerska, hans bekantskapskrets vittnat om vilken märklig människa hon är, och även pappans sons mamma. Det kan inte bara vara fantasier om alla han känner vittnar om samma sak.

Sen var det hon som jiddrade om pcos, och allergi mot kondom, men som sagt det är lätt att säga att då kunde man kanske låtit bli att ligga då. Men till en start så kanske man är förälskad, förblindad, hon kanske visade en annan sida i början? Vad vet jag, men gjort är gjort, han var tydlig med henne att han inte ville a varken familj med henne eller leva med henne, han lämnade henne flera gånger då hon gick igenom hans hem och slängde saker som han fått av vänner, släkt och familj för att hon inte gillade att det kom från nån annan kvinna. Gick igenom hans dator när han var på jobbet, tog bort adresser ur hans mail för att de kom från kvinnliga vänner.

Sen spelar det inte så stor roll vad jag tänker och tycker alla barn, lika eller inte har rätt till båda sina föräldrar oavsett. Sen om barnet inte vill efter att själv har fått bilda sig en uppfattning, så är det en helt annan sak, då får man respektera detta. Men mamman är inte enväldes härskare i att bestämma vem barnet har rätt till eller inte.

Den rätten får man först när barnet verkligen far illa, bevisligen av relation till sin pappa, och då ska det inte tolkas som att barnet far illa för att mamman hatar pappan, och talar illa om pappan inför barnet, barn är lättpåverkade, och kommer att hamna i lojalitetskonflikt av detta, och då är det mamman som får stå med korset som inte kan lägga sina personliga känslor åt sidan.

Sen om han älskade henne eller inte låter jag vara osagt, jag vet vad han berättat öppet och ärligt för mig. Och känslan jag får är inte att det fanns några varmare känslor, bara som han från början förklarar att han ville ha närhet, sällskap, och sex, och att han var tydlig med detta mot henne. Hon flyttade in och började styra hans liv, mycket mot hans vilja och han hade inte energi att göra något åt det.

När han berättat om relationen med sin sons mor så låter allt väldigt annorlunda, på många sätt. Där kan man höra att det var kärlek från hans sida.

Och hur mycket man än vill så kan man inte göra gjort ogjort, barnet finns och har rätt till sin far, och mamman är den som försvårar. Hon gör sig oanträffbar, hon byter nummer, hon öppnar inte när han vill hälsa på, hon låter honom inte vara pappa, han nedgraderades till barnvakt som barnet skulle kalla vid förnamn och inte veta om att han var pappa.

Förövrigt så har jag läst hennes blogg, så till viss del har jag även sett det hon lagt ut offentligt, och detta stämmer väl ihop med pappan och övriga personer som träffat hennes utsago.

så jag kan väl hålla med, det är helt sjukt.

• Anonym (Anonymous)
    Hej, Tom är jag döpt till.
    Jag ser att inlägget är gammalt och du kanske inte ens kommer läsa detta. Men jag har var ett sådant barn, som du bekriver. Faderns son som verkligen inte på några omständigheter fick träffa mig eller min bror. Inte på några konstigheter, min bror gick alltid bakom vår mors rygg och träffade vår far i smyg.
    Jag har alltid sett upp till min bror, han har fått vara den manliga förebilden för mig och än idag är vi så nära i hjärtat. Även fast vi båda är naturliga lonewolves så att säga. Man blir utstött i tidig ålder i skolan om man är annorlunda, vilket man är i en sådan situationen som du beskriver, oavsett roll man besitter.
    Mitt fall var dock annorlunda kan jag tänka mig, då det var mycket våld, drama och droger involverat i min händelse. Men strunt i det, barnet kommer leta upp fadern till slut. Det som hände mig var att min bror revoltera till slut och det slutade med att han blev utkastad som 17åring. På något sätt lyckades han få en egen lägenhet, det kom naturligt att ta till religon som tröst under en period. Han blev konfirmationsledare, nykterist. Anledningen till att han revolterade var att han till slut förstod vad som föregick.
    Jag själv flyttade när jag fyllde arton, ett väldigt dramatiskt bråk som än idag ärrat mig. Trauma i vardagen även idag. flera år senare. Både jag och min bror träffat psykologer. Vår mor hade lärt oss att inte prata med lärare, kuratorer, socionomer eller psykologer om vad vi överhuvudtaget tänker på, eller hur vi känner oss eller hur vi lever. Att inte prata med tjänstemän överlag alls var väldigt viktigt. Det tog mig 3 år innan jag lyckades övertala mig själv att jag faktiskt behöver hjälp.
    Än idag mår jag så fruktansvärt dåligt över vad som hänt, och jag kan knappt passa in i samhället då jag inte får någon form av hjälp. Ständigt tvingas jag söka arbeten jag inte kan behålla. Jag arbetade på snabbsmatsresturang förr, en olycka skedde för att jag var trött lite därför jag inte jobbar kvar.. Jag kan inte sova, skratta eller gråta. Människor tycker om mig i vardagen och i arbete, men det är mycket svårt att klara av att arbeta längre tidpunkter då jag verkligen blir så pass utmattad. Då jag aldrig kan sluta drömma mardrömmar. Varje gång julen kommer upp, försöker alltid min bror ta livet av sig. Så vi har svurit att alltid vara tillsammans iallafall då. Vi bor i olika städer, och spelar ibland schack på internet, ringer även honom för råd eller för att prata ungefär var tredje månad Vi träffas allt för sällan, men jag har aldrig känt mig så nära en annan människa som jag gör med min bror.
    Jag vill att om du läser detta så berätta för mannen att oavsett vad barnen har för sig, vad de går igenom. Så kommer de alltid vara nyfikna på honom. Vill de inte eller kan inte träffa honom nu så kommer barnen växa upp till slut. Och sanningen kommer alltid fram till slut.
    Det är viktigt att när de väl sker, och du får en "andra chans" då förmodligen modern har någon tragisk lögn som döljer sanningen till varför du är borta ur deras liv. (Kan bara anta att de inte har en aning).. Iallafall, det är viktigt att när det väl sker, och du får en chans till.. Är du deras far, och du får en chans till. Svik dem inte, de gjorde min.
  • Bullerblomster

Usch! Vilken vidrig situation! Knäppskalle till kvinna, fattar hon inte att pappan är lika viktig för barnet som mamman? Sådant här benämns svår misshandel mot barn. Så här får vi inga trygga, och självständiga barn, utan oroliga och nervösa barn som helt saknar förmåga till självständighet. Fy fan! Mår illa av att läsa skiten.

Svar på tråden Mamman hindrar pappan att träffa barnet