Kjell2 skrev 2013-08-29 13:38:45 följande:
Förutom i extremfall står var och en sina kostnader i vårdnadstvister oavsett utgång. Hemförsäkringen kan i vissa fall täcka och även rättshjälp, Enklast är att kolla möjligheterna med sitt försäkringbolag och ombud.
En process behöver inte bli dyr, det som i huvudsak kostar pengar är ombudet. Energi och tid tar det dock. Ofta, inte alltid, räcker det med en stämning för att få lite mer ordning och reda samt ett umgängesavtal via FR.
Man jag tycker att man kan lasta pappa. Definitivt inte som ensam skyldig men ett visst ansvar har han för den uppkomna situationen. Är han inte beredd att lägga några kronor och tid på sitt barn, som han vill ha kontakt med tycker jag att man har en skuld i det hela.
Absolut har man en viss skuld. men man kan inte kategoriskt kräva att alla pappor ska tvista annars är de på något sätt dåliga.
Min fråga om kostnader var mer baserad på de fall där tvisten uppstår omedelbart, ingen rättsskydd täcker och inkomsten är tillräckligt hög för att inte berättiga till rättshjälp.
I de fall där pappan betalar hela kostnaden själv pga ovanstående. Vad betalar mamman?
Hon kanske får rättshjälp men vem betalar kostnaden utöver rättshjälp? Betalar hon något själv eller blir det helt kostnadsfritt? Jag lyckas inte hitta så mycket om det.
Normalt ger rättsskydd rätt till hjälp upp till ca 3 pbb med 25% av kostnaden som självrisk.
Rättshjälp gör att du kan få betala maximalt 40% av ombudskostnaden själv baserat på din försörjningsförmåga som inte får överstiga 260 000 kr om året.
Restbeloppet som blir över i båda dessa fall ska alltid betalas själv? Även om man blir stämd på tex lösa grunder om motparten bara vill jävlas och har mer pengar än förstånd?
Om man får rättshjälp får man välja vilket ombud man vill? Hur fungerar det med rättshjälpstaxa. jag kan väl inte anlita ett ombud som tar 6 000 kr i timmen och sen få rättshjälpen att betala det?