Inlägg från: Anonym (Been there) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Been there)

Mamman hindrar pappan att träffa barnet

Kjell2 skrev 2013-08-29 12:54:05 följande:
    Mamman har betet sig som en skitstövdel men så även pappan. Genom att inte driva ärendet så förvägrar han sitt barn en kontakt med sin far.

Jag tycker inte man kan lasta pappan för att inte driva ärendet. Det kostar en ansenlig summa pengar och är mentalt extremt påfrestande att driva ärendet. Alla har inte praktisk möjlighet att driva processen.

Jag är i en tvist och har redan betalat uppemot 50 000 kr och processen är långt ifrån över.

Men du Kjell, du verkar ju relativt kunnig. När en kvinna blir stämd på vårdnad i TR betalar hon då något arvode till eventuellt ombud. Rättshjälp finns ju men ersätter inte hela kostnaden. Hur fungerar det egentligen. Jag får betala fullt pris och min ex-sambo betalar?
  • Anonym (Been there)
    Kjell2 skrev 2013-08-29 13:38:45 följande:

Förutom i extremfall står var och en sina kostnader i vårdnadstvister oavsett utgång. Hemförsäkringen kan i vissa fall täcka och även rättshjälp, Enklast är att kolla möjligheterna med sitt försäkringbolag och ombud.

En process behöver inte bli dyr, det som i huvudsak kostar pengar är ombudet. Energi och tid tar det dock. Ofta, inte alltid, räcker det med en stämning för att få lite mer ordning och reda samt ett umgängesavtal via FR.

Man jag tycker att man kan lasta pappa. Definitivt inte som ensam skyldig men ett visst ansvar har han för den uppkomna situationen. Är han inte beredd att lägga några kronor och tid på sitt barn, som han vill ha kontakt med tycker jag att man har en skuld i det hela.
    Absolut har man en viss skuld. men man kan inte kategoriskt kräva att alla pappor ska tvista annars är de på något sätt dåliga. 

Min fråga om kostnader var mer baserad på de fall där tvisten uppstår omedelbart, ingen rättsskydd täcker och inkomsten är tillräckligt hög för att inte berättiga till rättshjälp.

I de fall där pappan betalar hela kostnaden själv pga ovanstående. Vad betalar mamman? 

Hon kanske får rättshjälp men vem betalar kostnaden utöver rättshjälp? Betalar hon något själv eller blir det helt kostnadsfritt? Jag lyckas inte hitta så mycket om det.

Normalt ger rättsskydd rätt till hjälp upp till ca 3 pbb med 25% av kostnaden som självrisk.
    Rättshjälp gör att du kan få betala maximalt 40% av ombudskostnaden själv baserat på din försörjningsförmåga som inte får överstiga 260 000 kr om året.

Restbeloppet som blir över i båda dessa fall ska alltid betalas själv? Även om man blir stämd på tex lösa grunder om motparten bara vill jävlas och har mer pengar än förstånd?

Om man får rättshjälp får man välja vilket ombud man vill? Hur fungerar det med rättshjälpstaxa. jag kan väl inte anlita ett ombud som tar 6 000 kr i timmen och sen få rättshjälpen att betala det?

• Anonym (Been there)
    Kjell2 skrev 2013-08-29 14:16:54 följande:
    Vad parterna betalar väljer de själva. Det som inte täcks av försäkring och rättshjälp får de stå för själva. Har för mig att rättshjälpen bara täcker standardtaxan, ca 1240 kr/tim.

Om en part yrka på att motparten bara stämmer för att djävlas kan domstolen besluta att motparten ska stå för bådas omkostnader.

Tack så mycket. :)
Svar på tråden Mamman hindrar pappan att träffa barnet