• elocin

Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?

Hej,
    Vi har tingat en kattunge på ett katthem men har nu börjat fundera på om vi inte skall ta två kattungar. I hemmet finns redan en katt, en madam på 14 år. Tanken är att den nya kattungen inte skall vara ensam. Vår gamla katt kommer nog inte vara gästvänlig.
    Jag undrar:

1) Hur väl brukar två kattungar från samma kull komma överens? Vad kan jag göra för att öka chanserna? Kattungarna kommer vara 12-16 veckor och i så fall hämtas samtidigt.
    2) Om kattungarna kommer överens är det risk för att de gadda ihop sig mot vår gamla katt?

If a tree falls in the forest and noone hears it, it's still a tree right? (Jason, True blood)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-05 20:22
    det skall förstås så från olika kullar
  • Svar på tråden Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?
  • nemo1
    malinny skrev 2013-08-29 21:41:57 följande:
    vi tog två kattkillar från olika kullar, vilket funkade fint tills de kom upp och blev "ungkarlar".. då blev vi tvungna att ge bort den ena för att han inte skulle ha ihjäl den andre. Så en liten risk är det ju alltid.
    Tar för givet att katterna kastrerades vid sex månaders ålder.
  • elocin
    nemo1 skrev 2013-08-29 21:38:29 följande:
    Var bor du?
    göteborg
    If a tree falls in the forest and noone hears it, it's still a tree right? (Jason, True blood)
  • elocin
    babyfreeze skrev 2013-08-29 21:58:56 följande:
    Du kan ju först se hur bra det funkar med din andra katt, så märker du nog hur stort behovet av en till kattungekompis är.  Katten är ju unge i ungefär ett halvår, men även om du skulle ha en katt som är två år så har den lättare att acceptera en liten unge än en annan tvååring. Generellt sett, finns alltid undantag!
    Tror dock inte att du kommer att få svårt att hitta en kattunge inom ett halvår då vi nu går mot årstiden då många katter behöver komma in från kylan...  
    Jag lutar åt att göra så, ta hem den första kattungen och se hur det går. Då ser jag om han stör vår gamla dam mycket och om han verkar understimulerad.
  • elocin

Nu har jag tänkt lite till. Den ena situationen jag är riktigt nervös för är resor. Om jag skall ha 3 katter så skulle jag önska att två av dem var så bundits att de vill dela box. Vad har ni för erfarenheter av katter och dela box?

• nemo1

Nu utsätter jag inte mina katter för några resor mer än nödvändigt när de ska till veterinären eftersom 99% av alla katter HATAR att åka bur.
    Men jag skulle aldrig sätta ihop två katter i samma bur om de inte är riktiga vänner eftersom det är en oerhört stressande situation för de vid transport. Risken är att de flyger på varandra i panik. 

• babyfreeze
    elocin skrev 2013-09-05 15:40:49 följande:
    Nu har jag tänkt lite till. Den ena situationen jag är riktigt nervös för är resor. Om jag skall ha 3 katter så skulle jag önska att två av dem var så bundits att de vill dela box. Vad har ni för erfarenheter av katter och dela box?
    Jag har fyra katter och två av dem är så pass tajta att de kan dela bur. De är syskon men inte från samma kull (den ena är ett halvår yngre) så om du tar två kattungar med kort tid emellan så finns det en möjlighet att de också kan bli lika kompis.
    Jag har alltså tre boxar som jag tar själv, en på ryggen, en på hjul och en i handen/fastsatt på rullboxen. Då kan jag ändå ha en väska till mig själv. Så det går alltid att lösa ändå.
  • elocin
    babyfreeze skrev 2013-09-05 19:44:21 följande:
    Jag har fyra katter och två av dem är så pass tajta att de kan dela bur. De är syskon men inte från samma kull (den ena är ett halvår yngre) så om du tar två kattungar med kort tid emellan så finns det en möjlighet att de också kan bli lika kompis. Jag har alltså tre boxar som jag tar själv, en på ryggen, en på hjul och en i handen/fastsatt på rullboxen. Då kan jag ändå ha en väska till mig själv. Så det går alltid att lösa ändå.

Jag önskar att det fanns ett idiotsäkert sätt att garantera att två katter blir sådana vänner, hela syftet med att skaffa en tredje katt är ju att kattungarna skall gilla varandra och vara glada ihop. Om det sedan Inte går att få in dem i samma bur så är det inte världens, bara de är vänner. .. När jag tänker på saken.
  • felicityporter

Jag kan nästan garantera att det kommer gå att ha dem i samma bur, förutsatt att ingen av dem är/blir paniskt rädd för bilåkning/burar - då spelar det ingen roll hur goda vänner de än är och då är egen bur enda alternativet.  

• Marie-anne

jag har tre katter och min gamla hane på 12år älskade dom direkt men kunde fräsa lite om han tyckte dom ej lyssnade, men sotis, hanen är snäll mot de yngre

• elocin

Vilka negativa erfarenheter om någon har ni av att föra ihop två kattungar om några?

• LunaLunatic

Inga alls. Bara en negativ katthopförning, och då var det en vuxen devon som vägrade acceptera en huskattunge. Tror dock hon är rasist, för vuxna birmor gick bra och även devonunge.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Isnogood

Har sju katter, alla från olika kullar o i olika åldrar.
    Aldrig varit några problem med att "släppa ihop dem".
    Visst är de aningen "misstänksamma" mot varandra första dagarna, men sen fungerade det hur bra som helst.  

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • elocin

Vi har tagit hand om en kattunge (en hona) på cirka 16 veckor och kommer hämta den tingade hannen (cirka 13 veckor) på fredag i nästa vecka.

Kattungen som redan bor hos är en mycket sällskaplig och vänlig själ så jag hoppas att ljuv musik skall uppstå mellan kattungarna.

Vår gamla katt tycker illa om henne och är lite rädd för henne.

Jag försöker upprätthålla den äldre kattens status genom att ge henne mat först och genom att låta henne äta bakom en stängd dörr (så att inte den yngre förmågan går fram och vill samäta med resultatet att den äldre katten går).

Finns det något annat jag kan göra för att hjälpa vår äldre katt?

Någon som vet om Feliway fungerar och är användbart i sådana här situationer?

• enola

Vi skaffade två kattungar från olika kullar för två år sedan. Vi hade bara tänkt skaffa en men när vår ena vuxna katt blev sjuk och dog valde vi att skaffa två ungar, för att de skulle hålla varann sällskap istället för att hänga på den vuxna katten. 

Den första ungen kom till oss ungefär två veckor innan den andra och de funkade jättebra ihop, sov tillsammans och lekte en massa. Den stora katten som alltid varit väldigt skygg var livrädd för kattungarna i början men nu är hon lugnare än hon någonsin varit. Tror att hon fick bättre självförtroende när den andra (äldre) vuxna katten försvann.

Katterna kommer fortfarande bra överens men sover inte ofta tillsammans längre. De ligger gärna i bakhåll och hoppar på varann alla tre, men gosar och tvättar också varann när de råkar gå förbi varann :)

De två små åkte i samma bur när de skulle kastreras, sedan dess har de inte åkt i bur så jag vet inte hur det skulle funka. Men min erfarenhet (baserad på dessa katter och två som nu är döda) är att det går bra med två katter i samma bur.       

• enola
    LunaLunatic skrev 2013-09-07 14:42:34 följande:
    Inga alls. Bara en negativ katthopförning, och då var det en vuxen devon som vägrade acceptera en huskattunge. Tror dock hon är rasist, för vuxna birmor gick bra och även devonunge.

Haha, hon tyckte väl att hon var för fiiin för att umgås med pöbeln ;)
Svar på tråden Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?