Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?

Helt rätt att tänka två. Kattungens liv går ut på att busa och kommer att irritera din gamla katt och den gamla kan inte ge kattungen någon stimulans. Kattungar från olika kullar kommer att gå galant. Jag har just nu en hel drös med jourkattungar som kommer från olika kullar och de ligger i blandade högar och sover med varandra.
    Skaffar du två så kommer de ha fullt upp med varandra och inte störa den gamla katten. 

• nemo1
    elocin skrev 2013-08-29 21:08:43 följande:
    Katthemmet som katten kommer ifrån hade ingen kattunge som kunde gå samtidigt heller. Planen just nu är att ta hem kattungen och se hur det utvecklas mellan de katterna innan vi går vidare.

Hur lång tid har jag på mig att skaffa ytterligare en kattunge (alltså när blir kattungarna för gamla för att lätt acceptera varandra)?

Hur gör jag för att  bedöma  kattungars personlighet och chans att passa ihop?
    Ju yngre kattungarna är desto lättare, finns det inga andra kattungar som du kan köpa samtidigt, tex annat katthem?
    Du märker hur framåt eller blyg kattungarna är. En vråltuff kattunge kanske inte ska paras ihop med den mest blyge lugna kattungen. 
  • nemo1
    malinny skrev 2013-08-29 21:41:57 följande:
    vi tog två kattkillar från olika kullar, vilket funkade fint tills de kom upp och blev "ungkarlar".. då blev vi tvungna att ge bort den ena för att han inte skulle ha ihjäl den andre. Så en liten risk är det ju alltid.
    Tar för givet att katterna kastrerades vid sex månaders ålder.
  • nemo1

Nu utsätter jag inte mina katter för några resor mer än nödvändigt när de ska till veterinären eftersom 99% av alla katter HATAR att åka bur.
    Men jag skulle aldrig sätta ihop två katter i samma bur om de inte är riktiga vänner eftersom det är en oerhört stressande situation för de vid transport. Risken är att de flyger på varandra i panik. 

Svar på tråden Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?