• elocin

Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?

Hej,
    Vi har tingat en kattunge på ett katthem men har nu börjat fundera på om vi inte skall ta två kattungar. I hemmet finns redan en katt, en madam på 14 år. Tanken är att den nya kattungen inte skall vara ensam. Vår gamla katt kommer nog inte vara gästvänlig.
    Jag undrar:

1) Hur väl brukar två kattungar från samma kull komma överens? Vad kan jag göra för att öka chanserna? Kattungarna kommer vara 12-16 veckor och i så fall hämtas samtidigt.
    2) Om kattungarna kommer överens är det risk för att de gadda ihop sig mot vår gamla katt?

If a tree falls in the forest and noone hears it, it's still a tree right? (Jason, True blood)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-05 20:22
    det skall förstås så från olika kullar
  • Svar på tråden Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?
  • felicityporter

Det brukar gå galant! Oroa dig inte. Tänk bara på att ge din gamla katt extra mycket positiv uppmärksamhet när de nya kattungarna flyttat in så att hon inte blir avundsjuk eller känner sig bortglömd.

• elocin
    felicityporter skrev 2013-08-24 07:15:12 följande:
    Det brukar gå galant! Oroa dig inte. Tänk bara på att ge din gamla katt extra mycket positiv uppmärksamhet när de nya kattungarna flyttat in så att hon inte blir avundsjuk eller känner sig bortglömd.
    Tack för ditt svar :)
    Jag har haft 2 katter tidigare, är det mycket mer jobb med 3 katter?
  • LunaLunatic

Tycker steget från två katter till tre är det största. Men det beror på hur de två första kommer överrens. Hade två där den ena avskydde den andra, så katt tre blev fredsmäklare vilket gav ett mer harmoniskt hem.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • felicityporter
    elocin skrev 2013-08-24 18:15:47 följande:
    Tack för ditt svar :)
    Jag har haft 2 katter tidigare, är det mycket mer jobb med 3 katter?
    Jag tycker inte att det är särskilt mycket mer jobb, men precis som Luna ovan skriver tyckte jag också att steget från två till tre katter är det som märks mest (det blir genast mycket besvärligare att hitta kattvakt, det blir jobbigare när hantverkare skall komma, det är inte lika lätt att hålla koll på tre och det är inte bara att ta en katt i varje näve om man snabbt måste hindra dem från att springa ut, osv), nu har jag sex katter och upplever det som ungefär lika mycket jobb som tre.
  • nemo1

Helt rätt att tänka två. Kattungens liv går ut på att busa och kommer att irritera din gamla katt och den gamla kan inte ge kattungen någon stimulans. Kattungar från olika kullar kommer att gå galant. Jag har just nu en hel drös med jourkattungar som kommer från olika kullar och de ligger i blandade högar och sover med varandra.
    Skaffar du två så kommer de ha fullt upp med varandra och inte störa den gamla katten. 

• babyfreeze

Gamla katten får mer lugn och ro + och ungarna får bus och lek av varandra = ditt liv blir mycket enklare. På så vis kan tre katter vara behändigare än två.

• felicityporter

Ja, för att förtydliga mitt tidigare inlägg så anser jag också att du gör helt rätt i att skaffa två kattungar istället för en. Det kommer göra livet lättare för din nuvarande katt och en kattunge har otroligt mycket glädje av en jämnårig kamrat. Nöjda och glada katter är lättskötta katter!

• IceJossan
    Zakuro skrev 2013-08-28 11:00:40 följande:
    Ja, så länge de är små är det ingen fara!   

Det går oftast jättebra även med vuxna katter om man väljer två som passar varandras aktivitetsnivåer samt gos-och busbehov :)
  • Zakuro
    IceJossan skrev 2013-08-28 12:43:23 följande:

Det går oftast jättebra även med vuxna katter om man väljer två som passar varandras aktivitetsnivåer samt gos-och busbehov :)
    Visst gör det, men det är inte lika "foolproof" som med ungar!
Svar på tråden Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?