• elocin

Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?

Hej,
    Vi har tingat en kattunge på ett katthem men har nu börjat fundera på om vi inte skall ta två kattungar. I hemmet finns redan en katt, en madam på 14 år. Tanken är att den nya kattungen inte skall vara ensam. Vår gamla katt kommer nog inte vara gästvänlig.
    Jag undrar:

1) Hur väl brukar två kattungar från samma kull komma överens? Vad kan jag göra för att öka chanserna? Kattungarna kommer vara 12-16 veckor och i så fall hämtas samtidigt.
    2) Om kattungarna kommer överens är det risk för att de gadda ihop sig mot vår gamla katt?

If a tree falls in the forest and noone hears it, it's still a tree right? (Jason, True blood)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-05 20:22
    det skall förstås så från olika kullar
  • Svar på tråden Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?
  • IceJossan
    Zakuro skrev 2013-08-28 12:47:20 följande:
    Visst gör det, men det är inte lika "foolproof" som med ungar!

Det vågar jag nog säga att det är, bra nära i alla fall! Jag vet många kattungar som vuxit upp tillsammans och som inte alls funkar ihop sen pga deras väldigt olika aktivitetsnivåer och sällskapsbehov så de driver varandra till vansinne. Mina pärons katter funkar ihop men inte mer. Är man på skogspromenad med dem så slutar det alltid i slagsmål och att den ena springer hem och surar. Problemet som är med två vuxna som sätgs ihop är detsamma. Helt fel personlighetsmatchning. Ena gillar att busa mycket och brottas. Den andra är lugn och vill helst mysa med sin kompis. Det slutar ofta i slagsmål. Men matchar man två individer som verkligen passar ihop så är chansen mycket stor att de blir fantastiskt bra vänner bara det första fräset lagt sig :)
  • Zakuro
    IceJossan skrev 2013-08-28 13:14:11 följande:

Det vågar jag nog säga att det är, bra nära i alla fall! Jag vet många kattungar som vuxit upp tillsammans och som inte alls funkar ihop sen pga deras väldigt olika aktivitetsnivåer och sällskapsbehov så de driver varandra till vansinne. Mina pärons katter funkar ihop men inte mer. Är man på skogspromenad med dem så slutar det alltid i slagsmål och att den ena springer hem och surar. Problemet som är med två vuxna som sätgs ihop är detsamma. Helt fel personlighetsmatchning. Ena gillar att busa mycket och brottas. Den andra är lugn och vill helst mysa med sin kompis. Det slutar ofta i slagsmål. Men matchar man två individer som verkligen passar ihop så är chansen mycket stor att de blir fantastiskt bra vänner bara det första fräset lagt sig :)

Jag har i alla fall haft en hel del problem med att para ihop vuxna katter.
    Jag har tex en gammal dam som nu har bott ihop med en kattkille sen 2006.
    Hon hatar honom fortfarande!  

Jag har märkt att många gånger är det lek och bus mellan ungar
    och mer allvar mellan vuxna.
    Så har i alla fall jag upplevt det.   
  • IceJossan
    Zakuro skrev 2013-08-28 13:22:01 följande:
    Jag har i alla fall haft en hel del problem med att para ihop vuxna katter. Jag har tex en gammal dam som nu har bott ihop med en kattkille sen 2006. Hon hatar honom fortfarande!   Jag har märkt att många gånger är det lek och bus mellan ungar och mer allvar mellan vuxna. Så har i alla fall jag upplevt det.   

Då beror det antagligen på att hon inte passar med andra katter alls, eller bara inte med just honom. Alla katter passar inte med alla andra utan behöver matchas ihop med "rätt" katt för att kunna trivas med den, och en hel del katter passar inte att bo med andra katter alls.
  • elocin

Katthemmet som katten kommer ifrån hade ingen kattunge som kunde gå samtidigt heller. Planen just nu är att ta hem kattungen och se hur det utvecklas mellan de katterna innan vi går vidare.

Hur lång tid har jag på mig att skaffa ytterligare en kattunge (alltså när blir kattungarna för gamla för att lätt acceptera varandra)?

Hur gör jag för att  bedöma  kattungars personlighet och chans att passa ihop?

• nemo1
    elocin skrev 2013-08-29 21:08:43 följande:
    Katthemmet som katten kommer ifrån hade ingen kattunge som kunde gå samtidigt heller. Planen just nu är att ta hem kattungen och se hur det utvecklas mellan de katterna innan vi går vidare.

Hur lång tid har jag på mig att skaffa ytterligare en kattunge (alltså när blir kattungarna för gamla för att lätt acceptera varandra)?

Ju yngre kattungarna är desto lättare, finns det inga andra kattungar som du kan köpa samtidigt, tex annat katthem?
    Du märker hur framåt eller blyg kattungarna är. En vråltuff kattunge kanske inte ska paras ihop med den mest blyge lugna kattungen. 
  • malinny

vi tog två kattkillar från olika kullar, vilket funkade fint tills de kom upp och blev "ungkarlar".. då blev vi tvungna att ge bort den ena för att han inte skulle ha ihjäl den andre. Så en liten risk är det ju alltid.

• babyfreeze

Du kan ju först se hur bra det funkar med din andra katt, så märker du nog hur stort behovet av en till kattungekompis är.  Katten är ju unge i ungefär ett halvår, men även om du skulle ha en katt som är två år så har den lättare att acceptera en liten unge än en annan tvååring. Generellt sett, finns alltid undantag!
    Tror dock inte att du kommer att få svårt att hitta en kattunge inom ett halvår då vi nu går mot årstiden då många katter behöver komma in från kylan...  
  • babyfreeze
    babyfreeze skrev 2013-08-29 21:58:56 följande:
    Du kan ju först se hur bra det funkar med din andra katt, så märker du nog hur stort behovet av en till kattungekompis är.  Katten är ju unge i ungefär ett halvår, men även om du skulle ha en katt som är två år så har den lättare att acceptera en liten unge än en annan tvååring. Generellt sett, finns alltid undantag!
    Tror dock inte att du kommer att få svårt att hitta en kattunge inom ett halvår då vi nu går mot årstiden då många katter behöver komma in från kylan...  
    Alltså, min upplevelse är att vuxna katter generellt har lättare att acceptera kattungar än andra vuxna katter. De vet liksom att det är en liten skit som
    a) inte utgör konkurrens
    b) behöver tas om hand lite grann

• IceJossan
    Katthemmet som katten kommer ifrån hade ingen kattunge som kunde gå samtidigt heller. Planen just nu är att ta hem kattungen och se hur det utvecklas mellan de katterna innan vi går vidare. Hur lång tid har jag på mig att skaffa ytterligare en kattunge (alltså när blir kattungarna för gamla för att lätt acceptera varandra)? Hur gör jag för att  bedöma  kattungars personlighet och chans att passa ihop?

Den bedömningen kan man försöka göra genom att kika på detta: Hur leker den - brottning, häftiga jagalekar eller snälla jagalekar med sin kompis eller mest med sina leksaker? Hurdant behov av närhet har den - gosa, tvätta, mysa med sin kompis eller mest bara lek? Hur aktiv är den - fullt ös medvetslös och halvgalen, bara vanligt kattungebusig eller lite lugnare? Fundera på detta med alla katter, leta sen efter en som matchar! Kattungar är mycket svårare att matcha eftersom de utvecklas och förändras så mycket under uppväxten, det är lättare med ungkatter och vuxna katter som är rättså färdiga i sin personlighetsutveckling, även om det tar längre tid för vuxna att lära känna varandra och bli vänner.
Svar på tråden Brukar två kattungar från olika kullar komma överens?