• Anonym (Trött)

så less på detta knarkande!

Hej!

Ännu en sömnlös natt där jag sitter och grubblar, föremålet för grubblerierna,  min pojkvän,  sover lyckligt ovetande om mina tankar. Nämligen  att jag har tröttnat, jag har tröttnat på hans ständiga cannabisrökande.

Min sambo gör mig lycklig, jag behöver bara titta på honom så blir jag glad, vi har roligt ihop, vi diskuterar framtidsplaner. Det bästa jag vet är att umgås med honom. Jag har inga tvivel om att han älskar mig.

Men han röker sjukt mycket gräs, hela tiden, dagligen, jag hatar det.
    Och varför blir man tillsammans med någon som röker gräs hela tiden när man inte gillar det? Jag visste inte om det när vi träffades, jag visste inte om det fören flera månader senare då vi inte sågs hela tiden och när jag sov över rökte han på nätterna. Jag gillade det inte då heller och tog upp det med honom, han påstod att det inte alls var någon fara, att han bara rökte sporadiskt. Jag önskar att jag hade lämnat honom då, innan jag blev kär, men det gjorde jag inte och nu sitter jag här flera år senare.

Jag kan helt ärligt säga att jag inte tycker att han blir särskilt påverkad av cannabisen sett till humöret, men aktivitetsnivån är så sjukt låg, han vill aldrig göra något,  hitta på något, nä sitta i soffan o vara hög, det är grejen det verkar det som, ta en promenad? nej tänkte väl det. 
    Vi umgås såklart kompisar, familj med mera. Flera av hans kompisar röker också. Han röker inte när mina vänner är över det har jag sagt ifrån om. Men de vet väl om det iallafall. Inga problem i jobb heller. 

Han säger att han är trött på skiten, han säger att han vill inget hellre än att leva ett normalt liv. Men inget händer ju! Han säger att han gör upp en plan i huvudet men han vill inte släppa in mig i sina tankar. så jag fattar ju givetvis att han inte har någon plan.
    Jag tror inte att han vet hur illa det är, att min gräns är nådd och att det här är den sista chansen han har (jag kommer såklart att upplysa honom om det).
    Jag vill leva ett normalt liv, med en normal pojkvän, utan knark. Det är något jag inte kan kompromissa med.

Usch jag vill inte vara tjejen med den knarkande pojkvännen, det spelar ingen roll om jag säger att vi är lyckliga, att vi är kära, att han är knarkare gör att vårt förhållande är värt noll i andras ögon, "det är ju bara att lämna honom!!" eller..?  

Jag vet att chanserna att han faktiskt slutar inom den tid jag är villig att ge honom är låga, men hoppet är det sista som lämnar.. Och ja jag älskar honom, processen att lämna någon man fortfarande älskar är inte lätt och ger mig en klump i magen varje gång jag tänker på det. 

Så om nån har något vettigt att skriva eller bara några tröstande ord får ni gärna kommentera något! 

• Svar på tråden så less på detta knarkande!
  • Anonym (skoj)
    Anonym (känner igen) skrev 2013-08-24 01:17:06 följande:
    Öh nej, cannabis är en av de farligaste drogerna som finns eftersom den är så förrädisk och lätt lurar in användaren i ett missbruk som de inte märker förrän det är försent.
    Jag skulle mer säga att cannabisens största baksida är just att det inte finns många såna.
    Sedan att hysteriskt påstå att cannabis skulle vara den farligaste drogen är absurt och naivt, den farligaste drogen dödar dig om du feldoserar en smula, cannabis har inte dom egenskaper.

I slutändan är det ingen som blir lurad in i missbruk, det finns däremot några få med psykiskt ohälsa som inte klarar av att hantera det och självmedicinerar över rimliga gränser.

• frappa
    Öh nej, cannabis är en av de farligaste drogerna som finns eftersom den är så förrädisk och lätt lurar in användaren i ett missbruk som de inte märker förrän det är försent.
    Men nu är ju det så att procentuellt så handlar det om 5-7% som når hit.
    Det är rätt lätt att sluta med cannabis om önskan finns, just pga det inte är fysiskt beroendeframkallande.
  • The sea refuses no river

Jag trodde en tid att jag hade problem med mitt rökande då jag rökte mer och jag slutade (vilket absolut var bra för tillfället). Mitt problem liknade din sambos, jag hade många idéer men jag saknade entusiasmen, viljan att göra något.

När jag slutade röka slogs jag av en tegelsten. Vafan? Det är ju inte rökat som gör det här med mig, det är ju jag. Att sluta röka var enkelt, att sluta prokrastinera, finna entusiasmen och aktivera mig själv var väldigt svårt. Sådana problem har jag haft ända sedan jag var runt 12.

Givetvis borde din sambo ta ett avbrott, det är svårt att ändra sitt beteende, svårare ifall beteendet är för bekvämt. Det är i varje fall så jag ser på det, rökandet gjorde det mycket trevligare för mig att inte göra så mycket.

Nu för tiden röker jag på ett helt annat sätt, antingen röker jag i naturen - promenerar och reflekterar och lyssnar på musik, någon gång i veckan kanske. Annars röker jag för att slappna av, när jag vet att jag gjort allt jag vill så är det oerhört trevligt att sätta sig på balkongen och ta en minipipa, hänga lite med min sambo och prata eller kanske kolla på en film.

Jag skriver detta för att det verkar som att du är trött på din sambos beteende, inte på tillståndet han råkar vara i när han beter sig. Och han verkar också vara trött. Visa gärna mitt meddelande för honom, jag har själv spenderat massvis med tid att skylla mina problem på mitt rökande, mina matvanor, sovvanor, mitt humör - men det har aldrig någonsin hjälpt mig. Det som hjälpte mig var att en morgon stiga upp tidigt som fan, bara ge mig ut och springa, för att sedan komma hem och skriva ned allt jag ville göra - och sedan genomföra allt detta trots att jag bara ville gråta många gånger.

Livslust är ingenting man bara får alla gånger, det är någonting man måste tvinga fram när man förlorat den.

Och stötta din sambo, det är han som har en svacka, det är inte rökat som är en ond bov som tar han ifrån dig. Han har antagligen en tuff period.

Statistik visar att 10% av alla som röker cannabis gör det på ett problematiskt sätt. Förövrigt är det aldrig försent. Inte heller för din inneboende pessimism.
  • frappa
    frappa skrev 2013-08-24 01:51:06 följande:
    Skulle vara intressant att om du kunde backa upp dina 90%.
    Nu vet jag du inte kan detta, men vore skoj se dig försöka i alla fall.

(För er andra, det är nu de inte svarar tillbaka, just för verkligheten inte stödjer deras fantasier.)
    Yup, det visade sig att jag fick rätt som vanligt på denna.
    De blir liksom aldrig glada när man måste hänge sig åt fakta och saklighet, och väljer göra sorti ur diskussionen.

Vet inte varför det är så svårt för vissa att civiliserat diskutera detta ämne.
    Det är ju liksom inte speciellt svårt att sätta sig in i ämnet om man inte väljer att ha skygglappar.
    För då blir ju det rätt svårt helt plötsligt.
  • Anthony Veidehmer
    Ha-ha. Du måste börja tänka om vännen. Jag röker cannabis dagligen och har provat allt ifrån kokain till cubensis. Jag har en familj och ett företag som omsätter 9 miljarder SEK. Jag jobbar 14 timmar om dagen och sliter arslet av mig ordagrant. Det handlar inte om drogen eller drogerna, det handlar om inställningen. Det är bara veklingar och råttor som kommer in i missbruk med tyngre droger. Cannabis kan man jämföra med kaffe. Bara att röka cigaretter dödar dig på nolltid ifall man jämför med cannabis. Du har absolut ingen koll på vad du pratar om. Den enda med något innanför pannbenet verkar vara frappa. Inom 20 år kommer defintivt cannabis vara legaliserat i hela norden. Danmark är redan på gång. 

Blir så otroligt förbannad på sådana moralkärringar som dig. Yttra dig INTE om något du inte vet någonting om.

Anthony Veidehmer skrev 2013-08-26 15:40:03 följande:
    Ha-ha. Du måste börja tänka om vännen. Jag röker cannabis dagligen och har provat allt ifrån kokain till cubensis. Jag har en familj och ett företag som omsätter 9 miljarder SEK. Jag jobbar 14 timmar om dagen och sliter arslet av mig ordagrant. Det handlar inte om drogen eller drogerna, det handlar om inställningen. Det är bara veklingar och råttor som kommer in i missbruk med tyngre droger. Cannabis kan man jämföra med kaffe. Bara att röka cigaretter dödar dig på nolltid ifall man jämför med cannabis. Du har absolut ingen koll på vad du pratar om. Den enda med något innanför pannbenet verkar vara frappa. Inom 20 år kommer defintivt cannabis vara legaliserat i hela norden. Danmark är redan på gång. 

Blir så otroligt förbannad på sådana moralkärringar som dig. Yttra dig INTE om något du inte vet någonting om.

Visst, nu förstår jag att du är arg - och med all rätt. Men du uttrycker dig väldigt dåligt.

För det första, din yttring om missbrukare är inte bara förolämpande utan dessutom väldigt obildad. Dels är missbruk någonting man kan kalla naturligt förekommande i vissa människors betéende eftersom att det till stor del är genetiskt. Som sagt, ca 10% av alla gräsrökare (storbrittanien) missbrukar ("problematic users"). Tror det är ungefär lika siffror med alkohol - vilket antyder att det är ungefär samma typ av människor som missbrukar. Kokain eller amfetamin vara kulturellt accepterat skulle siffran antagligen stämma in även där (men påverkas såklart av att en viss grupp människor tenderar att söka sig till dessa droger då de anses hårdare).

Cigaretter är dessutom meningslösa att jämföra med, då missbrukspotentialen är väldigt relaterad till stimulerande effekt, vilket cigg knappt har. Det är skillnad mellan beroende och missbruk. Givetvis har gräs ett missbrukspotential, men har en förhållandevis låg negativ inverkan på det dagliga livet - ungefär som kaffe, som du nämner. Jag dricker ofta kaffe och blir alldeles kaffestinn på morgonen och blir stressad men mer produktiv, skulle jag röka gräs istället skulle det yttra sig på ett mindre ändamålsenligt sätt (även om jag är benägen att säga att gräs är mindre farligt för kroppen hävdar jag att dess berusande effekt är kraftigare).

• Anonym (Trött)

Tack, jag har läst era svar. För mig handlar det inte om ifall att det är farligt eller inte farligt att röka cannabis, det är många saker som är farliga här i livet. Det jag bryr mig om är att det påverkar honom negativt = har en negativ inverkan på vårt gemensamma liv.
    Frappa skriver att jag gör fel som hatar något som gör min sambo glad, det gör honom inte glad. han är beroende, han säger själv att han inte tycker om det.
    Jag skulle inte ha något emot att han rökte ibland för att det gjorde honom glad. Det handlar inte om pengarna heller,även om jag tycker att 4000-5000 i månaden är helt sinnessjukt.

The sea - du har rätt i att han nog har ganska låg livslust och i omgångar kraftig ångest. ska jag försöka få med honom ut på grejer, ex en promenad? eller ska jag låta honom vara? 

Det verkar vara på gång att han börjar nån process att sluta nu, får se hur det går. Jag vill inte ställa ultimatum heller, han måste sluta för att han själv vill det men han vet vad jag tycker och jag har ändå gjort upp med mig själv att jag inte kan vänta förevigt innan jag ser någon positiv förändring. 

Anonym (Trött) skrev 2013-08-27 15:23:02 följande:
    The sea - du har rätt i att han nog har ganska låg livslust och i omgångar kraftig ångest. ska jag försöka få med honom ut på grejer, ex en promenad? eller ska jag låta honom vara? 

Det verkar vara på gång att han börjar nån process att sluta nu, får se hur det går. Jag vill inte ställa ultimatum heller, han måste sluta för att han själv vill det men han vet vad jag tycker och jag har ändå gjort upp med mig själv att jag inte kan vänta förevigt innan jag ser någon positiv förändring. 
    Jag vet inte, men jag tror att det är bättre nånstans att prata med honom om problemet och låta honom komma fram till varför det blivit så, kanske kommer han fram till att det är rökat - eller så är det något helt annat, det är ju svårt att veta vad som är orsak och effekt.

För mig personligen var jag fast i en tröttsam situation där jag inte hade något socialt sammanhang, jag bodde i ett annat land än min flickvän som jag var nykär i, och på grund av den jobbiga situationen lade jag undan mina intressen, och var inte heller nyfiken på att göra någonting nytt - därpå rökte jag eftersom att jag inte upplevde mig själv ha någonting bättre att göra eftersom att det var lättare att hantera oron och stressen som allt innebar. Jag skärpte mig efter att jag flyttade och hamnade i ett sammanhang jag trivdes, och då hade jag inte längre behovet av att röka så mycket.

Värt att tillägga är att ungefär ett och ett halvt år efter denna period också rökt en del, dock enbart på kvällarna - men ändå upprätthållit sociala kontakter, varit väldigt pigg på att göra saker och tagit många initiativ. Några av mina mest ambitiösa vänner röker som skorstenar. Jag säger bara att jag ser ett mönster i folk röker för att de har en låg period, även om det kanske kan ske omvänt också.
  • Anonym (dr dre)
    Hahaha say what? 
  • Reina

Hej! Jag vet att tråden är gammal och du kanske redan fått dom svar du vill ha. Jag skriver för att jag känner igen mig. Mitt ex rökte harsh, gräs och det värsta var att han höll på med en massa annat bakom min rygg för att han visste att jag hatade det. Anfetamin, massa olika receptbelagda mediciner som t.o.m. Subutex. Jag var från början emot droger men han gjorde mig "drogliberal" och det trappades upp och jag accepterade mer och mer, jag fick aldrig veta att mängden han tog var många gånger högre än vad han sa (inte för att de hade vart okej men han fik mig att tycka att det var okej). Jag accepterade för att jag älskade honom. Problemet med dessa människor är att dom är stor del frånvarande, glömmer små lätta saker och har en oförmåga att planer sätta upp längre mål och lever för dagen vilket gör att man står still. Vet inte om din pojkvän gör som min men mitt ex stal pengar från mig hittade på ursäkter till varför han vart rånad, tappat pengar, lånat ut pengar till andra. Han bröt ner min självkänsla så mkt att han tappade respekten för mig och var otrogen. Säger inte att din skulle vara så, men om han får dig att acceptera saker som du från början inte gör kommer han att tappa respekten för dig. Mitt ex kom från storbritannien, han var arbetslös och levde på mig, jag köpte en flygbiljett och skickade hem honom. Skicka skiten ifall du inte vill ha knarket i ditt liv för det kommer inte sluta om han inte vill det själv. Tro inte på ord, agera efter handlingar. Jag struntar i alla drogliberala, har själv vart sån tills jag såg vad droger driver folk till. Naturliga highs som adrenalin är nog så fantastiskt! Ta hand om dig!

Pojkvän som missbrukar
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-22 03:58:56 följande:
    Hej!

Ännu en sömnlös natt där jag sitter och grubblar, föremålet för grubblerierna,  min pojkvän,  sover lyckligt ovetande om mina tankar. Nämligen  att jag har tröttnat, jag har tröttnat på hans ständiga cannabisrökande.

Min sambo gör mig lycklig, jag behöver bara titta på honom så blir jag glad, vi har roligt ihop, vi diskuterar framtidsplaner. Det bästa jag vet är att umgås med honom. Jag har inga tvivel om att han älskar mig.

Men han röker sjukt mycket gräs, hela tiden, dagligen, jag hatar det.
    Och varför blir man tillsammans med någon som röker gräs hela tiden när man inte gillar det? Jag visste inte om det när vi träffades, jag visste inte om det fören flera månader senare då vi inte sågs hela tiden och när jag sov över rökte han på nätterna. Jag gillade det inte då heller och tog upp det med honom, han påstod att det inte alls var någon fara, att han bara rökte sporadiskt. Jag önskar att jag hade lämnat honom då, innan jag blev kär, men det gjorde jag inte och nu sitter jag här flera år senare.

Jag kan helt ärligt säga att jag inte tycker att han blir särskilt påverkad av cannabisen sett till humöret, men aktivitetsnivån är så sjukt låg, han vill aldrig göra något,  hitta på något, nä sitta i soffan o vara hög, det är grejen det verkar det som, ta en promenad? nej tänkte väl det. 
    Vi umgås såklart kompisar, familj med mera. Flera av hans kompisar röker också. Han röker inte när mina vänner är över det har jag sagt ifrån om. Men de vet väl om det iallafall. Inga problem i jobb heller. 

Han säger att han är trött på skiten, han säger att han vill inget hellre än att leva ett normalt liv. Men inget händer ju! Han säger att han gör upp en plan i huvudet men han vill inte släppa in mig i sina tankar. så jag fattar ju givetvis att han inte har någon plan.
    Jag tror inte att han vet hur illa det är, att min gräns är nådd och att det här är den sista chansen han har (jag kommer såklart att upplysa honom om det).
    Jag vill leva ett normalt liv, med en normal pojkvän, utan knark. Det är något jag inte kan kompromissa med.

Usch jag vill inte vara tjejen med den knarkande pojkvännen, det spelar ingen roll om jag säger att vi är lyckliga, att vi är kära, att han är knarkare gör att vårt förhållande är värt noll i andras ögon, "det är ju bara att lämna honom!!" eller..?  

Jag vet att chanserna att han faktiskt slutar inom den tid jag är villig att ge honom är låga, men hoppet är det sista som lämnar.. Och ja jag älskar honom, processen att lämna någon man fortfarande älskar är inte lätt och ger mig en klump i magen varje gång jag tänker på det. 

Så om nån har något vettigt att skriva eller bara några tröstande ord får ni gärna kommentera något! 
    Inte okej att han knarkar så mycket att han inte ens orkar göra saker med dig. Inte okej över huvudtaget så klart. Att alla hans vänner gör det också låter ju absurt, vad är det för människor egentligen?
  • Anonym (Trött)

hej!

Gammal tråd jag vet, men jag ville bara skriva att jag till sist tog modet och lämnade honom. det var jobbigt för jag älskade honom väldigt mycket. Nu har det gått några månader och jag är numera glad att det har tagit slut, jag har nytt jobb i en ny stad, bättre kontakt med mina vänner, har börjat träna och mår allmänt bättre.

Vad han gör eller känner vet jag inte, har inte pratat med honom eller någon han känner sen i höstas. Jag saknar fortfarande honom men inte vårt förhållande. 
    {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden så less på detta knarkande!