så less på detta knarkande!
Jag trodde en tid att jag hade problem med mitt rökande då jag rökte mer och jag slutade (vilket absolut var bra för tillfället). Mitt problem liknade din sambos, jag hade många idéer men jag saknade entusiasmen, viljan att göra något.
När jag slutade röka slogs jag av en tegelsten. Vafan? Det är ju inte rökat som gör det här med mig, det är ju jag. Att sluta röka var enkelt, att sluta prokrastinera, finna entusiasmen och aktivera mig själv var väldigt svårt. Sådana problem har jag haft ända sedan jag var runt 12.
Givetvis borde din sambo ta ett avbrott, det är svårt att ändra sitt beteende, svårare ifall beteendet är för bekvämt. Det är i varje fall så jag ser på det, rökandet gjorde det mycket trevligare för mig att inte göra så mycket.
Nu för tiden röker jag på ett helt annat sätt, antingen röker jag i naturen - promenerar och reflekterar och lyssnar på musik, någon gång i veckan kanske. Annars röker jag för att slappna av, när jag vet att jag gjort allt jag vill så är det oerhört trevligt att sätta sig på balkongen och ta en minipipa, hänga lite med min sambo och prata eller kanske kolla på en film.
Jag skriver detta för att det verkar som att du är trött på din sambos beteende, inte på tillståndet han råkar vara i när han beter sig. Och han verkar också vara trött. Visa gärna mitt meddelande för honom, jag har själv spenderat massvis med tid att skylla mina problem på mitt rökande, mina matvanor, sovvanor, mitt humör - men det har aldrig någonsin hjälpt mig. Det som hjälpte mig var att en morgon stiga upp tidigt som fan, bara ge mig ut och springa, för att sedan komma hem och skriva ned allt jag ville göra - och sedan genomföra allt detta trots att jag bara ville gråta många gånger.
Livslust är ingenting man bara får alla gånger, det är någonting man måste tvinga fram när man förlorat den.
Och stötta din sambo, det är han som har en svacka, det är inte rökat som är en ond bov som tar han ifrån dig. Han har antagligen en tuff period.