• Anonym (Trött)

så less på detta knarkande!

Hej!

Ännu en sömnlös natt där jag sitter och grubblar, föremålet för grubblerierna,  min pojkvän,  sover lyckligt ovetande om mina tankar. Nämligen  att jag har tröttnat, jag har tröttnat på hans ständiga cannabisrökande.

Min sambo gör mig lycklig, jag behöver bara titta på honom så blir jag glad, vi har roligt ihop, vi diskuterar framtidsplaner. Det bästa jag vet är att umgås med honom. Jag har inga tvivel om att han älskar mig.

Men han röker sjukt mycket gräs, hela tiden, dagligen, jag hatar det.
    Och varför blir man tillsammans med någon som röker gräs hela tiden när man inte gillar det? Jag visste inte om det när vi träffades, jag visste inte om det fören flera månader senare då vi inte sågs hela tiden och när jag sov över rökte han på nätterna. Jag gillade det inte då heller och tog upp det med honom, han påstod att det inte alls var någon fara, att han bara rökte sporadiskt. Jag önskar att jag hade lämnat honom då, innan jag blev kär, men det gjorde jag inte och nu sitter jag här flera år senare.

Jag kan helt ärligt säga att jag inte tycker att han blir särskilt påverkad av cannabisen sett till humöret, men aktivitetsnivån är så sjukt låg, han vill aldrig göra något,  hitta på något, nä sitta i soffan o vara hög, det är grejen det verkar det som, ta en promenad? nej tänkte väl det. 
    Vi umgås såklart kompisar, familj med mera. Flera av hans kompisar röker också. Han röker inte när mina vänner är över det har jag sagt ifrån om. Men de vet väl om det iallafall. Inga problem i jobb heller. 

Han säger att han är trött på skiten, han säger att han vill inget hellre än att leva ett normalt liv. Men inget händer ju! Han säger att han gör upp en plan i huvudet men han vill inte släppa in mig i sina tankar. så jag fattar ju givetvis att han inte har någon plan.
    Jag tror inte att han vet hur illa det är, att min gräns är nådd och att det här är den sista chansen han har (jag kommer såklart att upplysa honom om det).
    Jag vill leva ett normalt liv, med en normal pojkvän, utan knark. Det är något jag inte kan kompromissa med.

Usch jag vill inte vara tjejen med den knarkande pojkvännen, det spelar ingen roll om jag säger att vi är lyckliga, att vi är kära, att han är knarkare gör att vårt förhållande är värt noll i andras ögon, "det är ju bara att lämna honom!!" eller..?  

Jag vet att chanserna att han faktiskt slutar inom den tid jag är villig att ge honom är låga, men hoppet är det sista som lämnar.. Och ja jag älskar honom, processen att lämna någon man fortfarande älskar är inte lätt och ger mig en klump i magen varje gång jag tänker på det. 

Så om nån har något vettigt att skriva eller bara några tröstande ord får ni gärna kommentera något! 

• Svar på tråden så less på detta knarkande!
  • Rosa Fluff

Lämna.. Hur mycket du än älskar honom så nöj dig inte med att vara den där flickvännen till den knarkande killen. Han kommer inte sluta om han inte själv vill. Och det låter inte så troligt om man läser din TS..

Har varit i samma sits men mitt ex tog lite mer.. Är överlycklig att jag gick. Idag har jag världens underbaraste sambo och en son. : )

• EJai

Det finns nog bara 2 alt. Stanna och acceptera allt rökande å känna som du gör idag positivt som negstivt eller lämna och gå vidare. Kanske du träffar någon senare som denna kille du lever ihop med men slipper rökandet och du har en chans till att få barn.

• frappa

TS, det finns helt säkert saker som du gör som inte han heller gillar.
    Sen att han överdriver rökandet är ju inte bra.
    Bättre se till detta sjunker till en mer helgbaserad/feströkning istället.

Sen verkar det som att folk hakar upp sig på handlingen i sig, och inte hur man är mot andra i sina egna handlingar.
    Själv har jag aldrig underkastat mig känslorna att hata vad min sambo gör som denne tycker är roligt.
    Anser mig inte ha den makten att bestämma över andra vad de ska gilla och inte.
    Sen kan jag ha synpunkter om detta roliga de gör är för ofta och går ut över vårt umgänge.
    Men det är en helt annan sak.

• Anonym (känner igen)

Jag känner igen det där med cannabisrökande, det blir ofta mer och mer och tillslut så röker de cannabis som andra röker tobak.
    Jag tycker du ska sätta ett ultimatum att han måste sluta.

• frappa
    Anonym (känner igen) skrev 2013-08-24 00:45:13 följande:
    Jag känner igen det där med cannabisrökande, det blir ofta mer och mer och tillslut så röker de cannabis som andra röker tobak.
    Jag tycker du ska sätta ett ultimatum att han måste sluta.
    Detta gäller gäller ett fåtal av alla som röker, men de existerar självklart.
    Och när man övergår till 24/7 rökning, så brukar det för en hel del av dessa innebära soffsittning 24/7 också.
    Men givetvis finns det en massa undantag bland 24/7 rökarna också, en del är väldigt aktiva.

• Anonym (känner igen)
    frappa skrev 2013-08-24 00:49:02 följande:
    Detta gäller gäller ett fåtal av alla som röker, men de existerar självklart.
    Och när man övergår till 24/7 rökning, så brukar det för en hel del av dessa innebära soffsittning 24/7 också.
    Men givetvis finns det en massa undantag bland 24/7 rökarna också, en del är väldigt aktiva.

Min erfarenhet är att de drabbar kanske 90% av alla som röker regelbundet.
  • frappa
    Anonym (känner igen) skrev 2013-08-24 00:49:50 följande:
    Min erfarenhet är att de drabbar kanske 90% av alla som röker regelbundet.
    90% av de 6,1% som rökar senaste åtret, blir ¨335000 personer som faller under din kategori.
    Hoppas du inser hur löjligt ditt påstående är.
  • Anonym (Påminner)

Din situation påminner så mycket om en vän till mig. Där var det dock så att han skulle sluta och sökt hjälp där flickvännen hotade med att flytta ut.

• Anonym (känner igen)
    frappa skrev 2013-08-24 00:57:31 följande:
    90% av de 6,1% som rökar senaste åtret, blir ¨335000 personer som faller under din kategori.
    Hoppas du inser hur löjligt ditt påstående är.
    Löjligt? För att jag visar farorna med cannabis?
  • frappa
    Anonym (känner igen) skrev 2013-08-24 01:04:21 följande:
    Löjligt? För att jag visar farorna med cannabis?
    TREHUNDTRATRETIOFEMTUSEN personer påstår du inte kan hantera cannabis.
    Det är det påståendet som är löjligt, kan du inte läsa?
    Tänk efter innan du börja påstå saker som inte fungerar med matematiken.

Och farorna med cannabis är få och milda.
    De farorna som uppstår sker i princip nästan bara bland missbrukarna.
    En del av dessa problem är ej typiska för cannabis, utan för missbruk i allmänhet.
Svar på tråden så less på detta knarkande!