• hellokill3r

Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!

Har börjat fundera på att skaffa ett husdjur här hemma, och eftersom jag är ovan behöver det vara ett "nybörjardjur". Funderar därför på en liten gnagare.

Frågan är då vad som är bäst.
    Vilket djur luktar minst?
    Vilket djur kräver minst skötsel?
    Vilket djur tar minst plats?

• Svar på tråden Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!
  • Thotis90
    tilj75 skrev 2013-08-06 08:37:52 följande:
    Får jag ställa en fråga här? Hörde att man inte får ha en ensam råtta längre utan den ska ha en kompis, men hur är det med kaniner?
    Kaniner kan vara ensam, utan problem. Om kaninerna går bra ihop med sällskap är individuellt, men av egen erfarenhet kan jag säga att det är bättre att ha dem separat (alla kaniner som vi har satt ihop har börjat bråka, fast de har varit väldigt snälla individuellt). Vi har som sagt två dvärgvädurar idag och de har separata burar, men får springa fritt tillsammans på golvet ibland. Det går strålande, men jag vågar inte ha de i samma bur med risk för att de skall börja bråka. 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • MissEofc

Katt! Jag är allergisk mot korthåriga katter (vanliga bondkatter) men tål långhåriga raskatter. Så jag har en norsk Skogås, funkar perfekt :)

• Ellie

Jag har själv haft flera hamstrar och håller med om att de är mycket trevliga, lättskötta djur, men inte till en 5-åring. De är lite för små och tål inte att hanteras ovarsamt som det lätt kan bli när man är 5. Dessutom kanske 5-åringen inte vill vänta till sent på kvällen för att leka med sitt djur (och hamstern blir stressad om man ständigt väcker den ur sin sömn på dagen). Dessutom kan de bitas rätt rejält om de hanteras fel.
    Råtta eller gerbil verkar bättre som gnagare. Kanin eller marsvin allra bäst (enl sonen).

• sötare
    Ellie skrev 2013-08-06 20:30:57 följande:
    Jag har själv haft flera hamstrar och håller med om att de är mycket trevliga, lättskötta djur, men inte till en 5-åring. De är lite för små och tål inte att hanteras ovarsamt som det lätt kan bli när man är 5. Dessutom kanske 5-åringen inte vill vänta till sent på kvällen för att leka med sitt djur (och hamstern blir stressad om man ständigt väcker den ur sin sömn på dagen). Dessutom kan de bitas rätt rejält om de hanteras fel.
    Råtta eller gerbil verkar bättre som gnagare. Kanin eller marsvin allra bäst (enl sonen).
    Detsamma gäller faktiskt kaniner de kan vara väldigt känsliga speciellt är det gäller barn.
  • hellokill3r

Fast ett husdjur är ju ingen leksak i vilket fall, så det spelar väl ingen roll riktigt. Han får ju ändå inte hålla i djuret på egen hand utan mig brevid som har en hjälpande hand till assistans. Det är en levande varelse.

• FireLady
    hellokill3r skrev 2013-08-07 00:10:30 följande:
    Fast ett husdjur är ju ingen leksak i vilket fall, så det spelar väl ingen roll riktigt. Han får ju ändå inte hålla i djuret på egen hand utan mig brevid som har en hjälpande hand till assistans. Det är en levande varelse.

• micromat

Tänk verkligen på att hålla på med djuret så det verkligen blir tamt, sådär lagom kul när dom bits..

• Olivia2004

Hej jag ska köpa ett djur men vet inte vilket jag har försökt med tester men jag får hela tiden katt och vill inte skaffa en jag har också villat ha en dvärghamster och en kanin vilket djur är lätt att sköta och vilket kan man mysa med mest och vilket ska jag ta

• Dr Mupp
    Olivia2004 skrev 2013-09-29 17:57:07 följande:
    Hej jag ska köpa ett djur men vet inte vilket jag har försökt med tester men jag får hela tiden katt och vill inte skaffa en jag har också villat ha en dvärghamster och en kanin vilket djur är lätt att sköta och vilket kan man mysa med mest och vilket ska jag ta
    Jag tycker ju marsvin är det ultimata burdjuret. De är i behändig storlek, mysiga att gosa med. Finns i alla möjliga färger och former inkl pälslösa. Billiga i drift. Det tar en del plats men en billig bur får man om man köper en IKEA Billy bokhylla. Lägger den på golvet med ryggen ned. Tar bort alla hyllor, sågar hål i mittenhyllan och sen klär den invändigt med vaxduk. 

Kaniner är trevliga, men inget för barn då deras starka bakben kan göra ordentligt med skada om de sprattlar vilket kaniner gärna lätt gör.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dina08

Marsvin är underbart snälla, om man klarar av att vara försiktig med dem. Lättskötta och har aldrig träffat ett som bitits (däremot kaniner och hamstrar).

• Emma30
    tilj75 skrev 2013-08-06 08:37:52 följande:

Får jag ställa en fråga här? Hörde att man inte får ha en ensam råtta längre utan den ska ha en kompis, men hur är det med kaniner?

Vad jag vet ska alla smådjuren ha en eller flera kompisar utom guldhamstern.

Jag skulle nog tycka att råttor passar bra till en 5 åring :)
  • Dr Mupp
    Emma30 skrev 2013-10-06 08:14:33 följande:
    Vad jag vet ska alla smådjuren ha en eller flera kompisar utom guldhamstern.

Jag skulle nog tycka att råttor passar bra till en 5 åring :)
    Alla gnagare förutom guldhamster ska ha en burkompis. 
    Kaniner bör ha en om det fungerar (vilket det ofta inte gör). 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Furstinna

Hund och katt blir ju uteslutet med de kraven. Två marsvin?

• DeLo

Sådana här trådar ger mig ångest.

Vilket djur vill bli utsatt för att bo smått, knappt få uppmärksamhet o.s.v o.s.v? INGET!   

• LottaF

Något man också ska ta med i beräkningen tycker jag är hur länge djuret lever. Hamstarar 2år ungefär, råttor något längre medans både kaniner och marsvin lever 5 år eller längre. Vi har valt kort livade djur först och sen när vi märkt att intressethållit i sig har de fått mer långlivade djur.  

• DeLo
    LottaF skrev 2013-10-30 20:49:49 följande:
    Något man också ska ta med i beräkningen tycker jag är hur länge djuret lever. Hamstarar 2år ungefär, råttor något längre medans både kaniner och marsvin lever 5 år eller längre. Vi har valt kort livade djur först och sen när vi märkt att intressethållit i sig har de fått mer långlivade djur.  
    Min hamster levde i 4..
  • LottaF
    DeLo skrev 2013-10-30 21:00:11 följande:
    Min hamster levde i 4.
    Vi har också haft en sån men de tillhör undantagen. Dvärghamster lever oftast lite längre än guldhamstern och det jag skrev var ju ett snitt alltså kan de bli bara 1 eller 3 ingen som vet.
Svar på tråden Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!