• hellokill3r

Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!

Har börjat fundera på att skaffa ett husdjur här hemma, och eftersom jag är ovan behöver det vara ett "nybörjardjur". Funderar därför på en liten gnagare.

Frågan är då vad som är bäst.
    Vilket djur luktar minst?
    Vilket djur kräver minst skötsel?
    Vilket djur tar minst plats?

• Svar på tråden Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!
  • hellokill3r
    Ellie skrev 2013-08-05 22:39:37 följande:
    Är han 5 år så tror jag han behöver ett djur han kan klappa och hålla i. Då tycker jag kanin, marsvin eller möjligtvis katt är bra djur. Katt lever ju väldigt länge och kräver lite mer. Vad säger han själv om alternativ till hund? Vad skulle han mer tycka var roligt?

Han vill ha en katt eller en hund, ett marsvin, eller en skölpadda. Men helst hund.
  • ingeborg34

Vi har och har provat många husdjur . Dock ej gerbiler, som verkar trevliga men rymningsbenägna. Marsvin gillar vi, gillar att bli klappade, har inte större krav än en schysst bur, gott hö och lite gurka . Roligare för mindre barn än kaniner som kan bitas och rivas mer. Det blir ju "skräpigt" runt buren med spån och hö-det är väl nackdelen.

• sandratjejen
    hellokill3r skrev 2013-08-05 22:57:11 följande:
    Han vill ha en katt eller en hund, ett marsvin, eller en skölpadda. Men helst hund.
    Va är de för sköldpaddor han vill ha? :)
  • hallontroll

Dvärgkanin eller marsvin är bra som "nybörjardjur".

• hellokill3r
    sandratjejen skrev 2013-08-05 22:59:20 följande:
    Va är de för sköldpaddor han vill ha? :)

En med skal som den kryper in i, haha, hans egen specifikation
  • ingeborg34

Ett litet tillägg: TVÅ små husdjur borde ni nog skaffa, de flesta djur trivs mycket bättre om de har en kompis.

• Thotis90

Vi har haft alla möjliga djur och jag måste säga att kaninerna har varit bäst (dvärgvädurarna har varit lugnast, gosigast och mest lättskötta. Vi har kunnat plocka med de hur vi vill). Vi har två kaniner nu och de brukar få springa fritt i lägenheten. Det händer att hanen hoppar upp och lägger sig i knät när man ligger i soffan och kollar på tv Han är som en liten hundvalp, skall vara med överallt. Kan förövrigt säga att jag inte kan minnas att jag någonsin har blivit biten av en dvärgvädur.

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • sandratjejen
    hellokill3r skrev 2013-08-05 23:00:40 följande:
    En med skal som den kryper in i, haha, hans egen specifikation
    Haha jaha sånna ;)

Ja tänkte mer land eller vatten? :)

Har två vatten sj nämligen.

Måste nog dock tyvärr göra mig av med dom.

Dom är bara här som jourhem.
Svar på tråden Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!