• hellokill3r

Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!

Har börjat fundera på att skaffa ett husdjur här hemma, och eftersom jag är ovan behöver det vara ett "nybörjardjur". Funderar därför på en liten gnagare.

Frågan är då vad som är bäst.
    Vilket djur luktar minst?
    Vilket djur kräver minst skötsel?
    Vilket djur tar minst plats?

• Svar på tråden Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!
  • hellokill3r
    viseversa skrev 2013-08-06 08:26:49 följande:
    Alla djur kräver skötsel ts.

Jag är medveten om det. Jag är också medveten om att hundar kräver mer skötsel än t.ex ett marsvin. Jag frågar inte efter ett skötselfritt djur, utan ett lättskött djur.
  • tilj75

Får jag ställa en fråga här? Hörde att man inte får ha en ensam råtta längre utan den ska ha en kompis, men hur är det med kaniner?

• ingeborg34

Kaninhonor ska definitivt ha sällskap. Kaninhanar borde nog funka som hamsterhanar - d v s att de inte behöver sällskap, är dock inte helt säker på hur en djurskyddsinspektör ser på det. Om kaninhanar har vuxit upp tillsammans har jag många exempel på att det funkat bra, alternativt att den ena kastreras.

• ingeborg34

...råttor skriver jag också under på. Två råtthonor tillhör nog också bland det mest luktfria. Blir lika tama och personliga som hundar. Som minus - och plus - lever de inte så länge som kaniner och marsvin - det är i tid sett inte ett lika stort ansvar.

• FireLady

Hamster ska vara ensam, lättskött, billig i drift, mjuk och go att klappa och älskar matrester så det är alltid roligt att ge något från sin egen tallrik.

• ELG

Har själv haft kanin, hamster och råttor. Måste säga att råttorna va de mest tama, underskattade djur :)! Hade då valt två honor, fågelbur brukar uppskattas så de kan klättra. Kanin inomhus känns sådär... Burarna är ju sällan särskilt stora!

En annan tanke är om du TS tål dessa djur om du inte tål katt? Marsvin ska vars väldigt svåra att, mer allergiframkallande än andra gnagare!

• ingeborg34

Helt rätt om marsvin och allergi. Till råttornas alla fördelar är ju att de ofta är fenomenala på att bli rumsrena så att det är mycket lättstädat i deras bur. Och ja, gillar man inte svansarna så vänjer man sig Glad

• Paulina P P

Finns inte risk att man utvecklar allergi även mot andra pälsdjur om man är allergisk mot katter redan? Något att kolla kanske.

• hellokill3r
    ELG skrev 2013-08-06 09:31:40 följande:
    Har själv haft kanin, hamster och råttor. Måste säga att råttorna va de mest tama, underskattade djur :)! Hade då valt två honor, fågelbur brukar uppskattas så de kan klättra. Kanin inomhus känns sådär... Burarna är ju sällan särskilt stora!

En annan tanke är om du TS tål dessa djur om du inte tål katt? Marsvin ska vars väldigt svåra att, mer allergiframkallande än andra gnagare!

Jag tål alla andra pälsdjur jag hittills varit i kontakt med. Reagerar inte alls på marsvinen i djuraffären när vi är där tex.
Svar på tråden Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!