Inlägg från: Ellie |Visa alla inlägg
  • Ellie

Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!

Haha, jag antar att du skaffar för barnens skull?
    Hur gamla är de?

Alla djur kräver såklart ren bur, mat och vatten.
    Om de luktar eller inte beror mest på hur ofta du städar (samma med alla djur).

Hamstrar är rätt lättskötta och lever bara ca 2-3 år, men de är ju mest nattaktiva. Deras bur tar inte så stor plats men de vill gärna komma ut och springa fritt rätt ofta och gnager då på allt :)
    Om barnen är mindre skulle jag satsa på något större, tex en kanin.

• Ellie

Ett annat alternativ är ju att du skaffar fåglar (tex undulater). De vill gärna komma ut ur buren, men tar ju egentligen inte mycket plats. De kvittrar en hel del så man får den hemtrevliga "djurkänslan". Nackdel kan vara en hel del fröskal och skräp på golvet under buren, men det löser ju dammsugaren. De luktar inte mycket enl mig. De kräver en hel del tid spec i början för att bli riktigt tama, men sedan är det mest normalt trevligt umgänge. Fungerar inte om du vill ha ett tyst djur.

• Ellie

Är han 5 år så tror jag han behöver ett djur han kan klappa och hålla i. Då tycker jag kanin, marsvin eller möjligtvis katt är bra djur. Katt lever ju väldigt länge och kräver lite mer. Vad säger han själv om alternativ till hund? Vad skulle han mer tycka var roligt?

• Ellie

Jag har själv haft flera hamstrar och håller med om att de är mycket trevliga, lättskötta djur, men inte till en 5-åring. De är lite för små och tål inte att hanteras ovarsamt som det lätt kan bli när man är 5. Dessutom kanske 5-åringen inte vill vänta till sent på kvällen för att leka med sitt djur (och hamstern blir stressad om man ständigt väcker den ur sin sömn på dagen). Dessutom kan de bitas rätt rejält om de hanteras fel.
    Råtta eller gerbil verkar bättre som gnagare. Kanin eller marsvin allra bäst (enl sonen).

Svar på tråden Vill skaffa ett litet enkelt husdjur, behöver tips och råd!