• Varför

Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!

Ja, då har han sagt att han ändrat sig och vill ha barn med mig. Jag borde vara helt överlycklig........

Vi har varit gifta i snart 4 år och han har sagt att han aldrig vill ha barn. Nu har han ändrat sig och vill ha barn med mig, jag älskar barn och har alltid velat ha småbarn.

MEN, min man är muslim och vill inte fira jul och födelsedagar eftersom det inte ingår i hans tro.

Jag är inte troende alls, men vi har bestämt att barnen ska växa upp som muslimer eftersom min mans religion är viktigare för honom än vad min är för mig.

Att fira jul och födelsedag är viktigt för mig, det är de enda traditionerna som jag tycker om och han skulle tycka att det känns " fel " att fira något som han inte tror på.

Det här gör mig fundersam, jag ställer upp och offrar så mycket, men han vill inte ge något tillbaka.

Vad tycker ni? Ska jag säga att utan jul och födelsedag blir det inga barn? Då vet jag att det blir inga barn!!

Eller ska jag lämna honom och fixa barn på egen hand? ( Insemination i Danmark )?

Jag vill verkligen ha barn med honom, jag vill leva med honom, men att ge upp jul och födelsedag.....??

Jag skulle uppskatta trevliga kommentarer, inte en massa skitsnack om muslimer hit och dit. Det har jag hört tillräckligt, Tack på förhand

• Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!
  • Allante

Men Allah o Mohammed är väl Inte sämre än Gud o Jesus

(jo dom är det häär - men sett i stort o i länder som turkiet då osv)

Och Gud o Jesus är Sämre än Allah o Mohammed - t ex i syrien o saudi 
    o vissa afrikanska länder (gambia o uganda bl a)

Dvs gud hit o allah  dit mohammed hit o jesus dit.

allt handlar om ett majoritetsstyrning och följer man inte med flocken är
    man outcast - och tyvärr är det fler som Tar SÄÄÄDEEEN Hiiit De Kommer
    än SEDEN Hiiit De Kommer - och det skapar uppenbarligen vissa problem
    annars hade TS inte skrivit - lite konstigt att TS-man varit negativ till barn
    enligt den muzlimska läran skall man föröka jorden och skapa fler muzlimer
    eftersom man föds muzlim 

• OLilly
    Amatullah skrev 2012-12-27 18:00:37 följande:
    Det är inte alls dödsdömt. Lyssna inte på sånt. Älskar ni varandra och trivs ihop så är det inga problem, han vill ju uppenbarligen inte tvinga på dig religionen och du verkar okej med ser uppfostra barnen som muslimer. Så länge ni båda är nöjda så ska du skita i bad folk här på familjeliv säger. Tror du det finns några experter här? Nej, de flesta här är främlingsfientliga no-lifers.
    TS frågar om råd och jag gav ett. 
    Man har väl för avsikt att leva tillsammans livet ut och ska man lägga sina värderingar, vilka man håller högt, åt sidan resten av livet så tror jag i ärlighetens namn att det inte går att vara lycklig och uppfostra barn till trygga och harmoniska individer. Känslorna bubblar upp då och då hur mycket man än försöker lägga locket på. 
    Vad jag förstår så vill egentligen inte TS offra sina traditioner utan finna en gemensam lösning med sin man. De lösningar som funnits ser jag som om det är enbart på mannens villkor. Om han inte vill något så blir det heller inte av. Är det okej? 
  • CMM

Det är illa nog att han vill tvinga på barnet sin religion. Koranskolor och allt vad det var.

• Flickan och kråkan

En stor del av världens befolkning är troende. Jag måste säga att det blir lite fånigt att hugga på det faktum att TS man är muslim och vill uppfostra barnen muslimskt. Även om Sverige råkar vara ett av världens mest sekulariserade länder i världen så behöver vi inte resa jättelång - vare sig i faktiskt avstånd eller kulturellt avstånd - för att finna många samhällen där en stor del av befolkningen faktisk tycker att religiös fostran är viktigt och självklart. Och då handlar det inte enbart om islam.

Det jag reagerar på här TS är att du faktiskt är din egen individ och har en egen kulturell historia och tradition. Det är något som jag tycker att både du själv och din man bör respektera. Den man älskar censurerar eller förkrymper man inte utan man älskar personen för den han/hon är. Och en del av dig är att du är uppvuxen med en kristen och västerländsk tradition (inte nödvändigtvis troende då) och det kommer även att vara en del av dina barns kultur och tradition. Att förneka sina barn det är sorgligt. Och det gäller givetvis åt båda hållen.

DETTA är något du och din man utan tvekan måste prata om. Det handlar ju faktiskt om era barn och inte om era personliga önskningar. De kommer att vara sina egna individer - och del av såväl dig och din familj/släkt som av sin far och hans familj/släkt.

• Allante

OCH BLIR DET EN SON

Blir det Skära Skära Schnabel - Han Skall HalsDuken Förlora!!

Bort Med Den Otrogna HalsDuken Runt Schnabeln va? 

• OLilly
    Allante skrev 2012-12-27 18:14:52 följande:
    Men Allah o Mohammed är väl Inte sämre än Gud o Jesus

(jo dom är det häär - men sett i stort o i länder som turkiet då osv)

Och Gud o Jesus är Sämre än Allah o Mohammed - t ex i syrien o saudi 
    o vissa afrikanska länder (gambia o uganda bl a)

Dvs gud hit o allah  dit mohammed hit o jesus dit.

allt handlar om ett majoritetsstyrning och följer man inte med flocken är
    man outcast - och tyvärr är det fler som Tar SÄÄÄDEEEN Hiiit De Kommer
    än SEDEN Hiiit De Kommer - och det skapar uppenbarligen vissa problem
    annars hade TS inte skrivit - lite konstigt att TS-man varit negativ till barn
    enligt den muzlimska läran skall man föröka jorden och skapa fler muzlimer
    eftersom man föds muzlim 
    Vad???
  • OLilly
    Amatullah skrev 2012-12-27 18:00:37 följande:
    Det är inte alls dödsdömt. Lyssna inte på sånt. Älskar ni varandra och trivs ihop så är det inga problem, han vill ju uppenbarligen inte tvinga på dig religionen och du verkar okej med ser uppfostra barnen som muslimer. Så länge ni båda är nöjda så ska du skita i bad folk här på familjeliv säger. Tror du det finns några experter här? Nej, de flesta här är främlingsfientliga no-lifers.
    Ser jag ut som om jag vore främlingsfientlig? :)

Nej, jag är heller ingen expert men har viss livserfarenhet och vet hur det kan gå om man böjer sig för en annan människa för att behaga, passa in och bli accepterad. Osämja och krockar behöver inte ske i enbart blandäktenskap med personer som dessutom har olika trosuppfattning. Men just i ett blandäktenskap med så pass stora skillnader i kultur och traditioner så finns det stor risk att det inte fungerar och att det blir svårt att kompromissa. Det KAN fungera men det förutsätter att det finns respekt och ödmjukhet från BÅDA hållen och inte att den ena personen ska behöva uppoffra något som står för denne. 

Har man, som TS gör, börjat tveka så är det väl ett tecken på att och en instinkt som säger att det inte känns rätt?  
  • Mita1973

Man födds inte muslim i detta landet  i sverige  födds man kristen...  Sorry to say it men börjar bli förbannade på de som tar sveriges gästvänlighet för givet och inte tar seden och läran dit man kommer..

...
    Håll i hatten för snart lät sverige demokraterna ta makten om det  fortsätts daltas med alla invandrare....

Tro mig för svenskarna börjar tröttna på att bli sär behandlade i sitt eget land....  Sen muslimer från alla de hörn skriker racism,  men de är ju faktiskt majoriteten muslimer som står för extreme rasism som inte ens tar till sig seder och bruk dit man kommer...

TS Man får väl bara svälja att barnet födds kristet i ett kristet land och att barnet ska först ta sitt lands kunskaper  efter det är inruttat kan man berätta vad islam är, det är mer rätt och riktigt än tvärtt om..

Gillar an inte sederna i ett land  flyttar man helt enkelt inte ditt punkt slut  önskar sverige kunnde vandra mer i frankrikes spår och förbjuda vissa saker som ine hör hemma i europeiska samhället          

• skogsvitter

" i sverige  födds man kristen..."

Nej det gör man givetvis inte. I Sverige föds vi fria från religion. Om man vill får man däremot bli kristen, men man är det inte när man föds!

I Sverige råder dessutom religionsfrihet.

• jashrinah
    skogsvitter skrev 2012-12-28 11:42:34 följande:
    " i sverige  födds man kristen..."

Nej det gör man givetvis inte. I Sverige föds vi fria från religion. Om man vill får man däremot bli kristen, men man är det inte när man föds!

I Sverige råder dessutom religionsfrihet.
    och frihet från religion =) så hon borde låta sina barn slippa sånt trams tills dem blir gamla nog att förstå =) 
  • Flickan och kråkan
    Mita1973 skrev 2012-12-28 11:10:37 följande:
    Man födds inte muslim i detta landet  i sverige  födds man kristen...  Sorry to say it men börjar bli förbannade på de som tar sveriges gästvänlighet för givet och inte tar seden och läran dit man kommer..

...
    Håll i hatten för snart lät sverige demokraterna ta makten om det  fortsätts daltas med alla invandrare....

Tro mig för svenskarna börjar tröttna på att bli sär behandlade i sitt eget land....  Sen muslimer från alla de hörn skriker racism,  men de är ju faktiskt majoriteten muslimer som står för extreme rasism som inte ens tar till sig seder och bruk dit man kommer...

TS Man får väl bara svälja att barnet födds kristet i ett kristet land och att barnet ska först ta sitt lands kunskaper  efter det är inruttat kan man berätta vad islam är, det är mer rätt och riktigt än tvärtt om..

Gillar an inte sederna i ett land  flyttar man helt enkelt inte ditt punkt slut  önskar sverige kunnde vandra mer i frankrikes spår och förbjuda vissa saker som ine hör hemma i europeiska samhället          
    Eh?

Nej, man föds inte kristen. Ingen föds kristen. Den kristna gemenskapen är något man blir en del av genom dopet och tron bekräftar man sedan vid konfirmationen.

Och vad gäller att "ta seden dit man kommer". Vilka seder och bruk menar du är typiskt svenska och är och alltid har varit statiska? Seder, bruk och traditioner är sådant som förändras genom kontakter med andra människor etc. Vi lever idag i en globaliserad värld där kulturutbytet är enormt. 

Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder i världen så det mest rimliga med tanke på hur svensken förhållande till trosfrågor är vore att inte döpa barnet in i den kristna gemenskapen överhuvudtaget . Många döper sina barn idag utan att vara troende. Det är ju egentligen mycket märkligt.

Om Sverigedemokraterna får mycket röster så är det snarast pinsamt med tanke på hur de agerar och har agerat (inte minst nu det senaste). Finns det någon med någon form av vett innanför pannbenet som skulle rösta på SD?

Vad gäller TS dilemma så upplever jag att det i mångt och mycket handlar om TS själv och att hon måste rannsaka sig själv vad hon faktiskt står för och tycker. Att kompromissa bort den man i grund och botten är är inget som i förlängningen kommer att fungera. Hon måste ju ta ställning för vad hon tycker är viktigt för just hennes barn. Hennes barn kommer att födas in i en mångkulturell familjesituation och det är ju på många sätt något oerhört positivt och berikande. Men både hon och barnets/barnens pappa måste ju vara medvetna om att barnet/barnen just växer upp med flera kulturer och att det är ett faktum. Respektive partner måste ju respektera den andre och det ursprung han/hon faktiskt har och att barnen ÄR en del av båda. Det är ju närapå brottsligt att förneka sitt/sina barn dess/deras historia....anser jag.
Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!