• Varför

Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!

Ja, då har han sagt att han ändrat sig och vill ha barn med mig. Jag borde vara helt överlycklig........

Vi har varit gifta i snart 4 år och han har sagt att han aldrig vill ha barn. Nu har han ändrat sig och vill ha barn med mig, jag älskar barn och har alltid velat ha småbarn.

MEN, min man är muslim och vill inte fira jul och födelsedagar eftersom det inte ingår i hans tro.

Jag är inte troende alls, men vi har bestämt att barnen ska växa upp som muslimer eftersom min mans religion är viktigare för honom än vad min är för mig.

Att fira jul och födelsedag är viktigt för mig, det är de enda traditionerna som jag tycker om och han skulle tycka att det känns " fel " att fira något som han inte tror på.

Det här gör mig fundersam, jag ställer upp och offrar så mycket, men han vill inte ge något tillbaka.

Vad tycker ni? Ska jag säga att utan jul och födelsedag blir det inga barn? Då vet jag att det blir inga barn!!

Eller ska jag lämna honom och fixa barn på egen hand? ( Insemination i Danmark )?

Jag vill verkligen ha barn med honom, jag vill leva med honom, men att ge upp jul och födelsedag.....??

Jag skulle uppskatta trevliga kommentarer, inte en massa skitsnack om muslimer hit och dit. Det har jag hört tillräckligt, Tack på förhand

• Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!
  • Amatullah

Ja, men det jag försökte säga var att man kan inte säga att en person SKA fira jul och födelsedagar för att man bot i Sverige, det är ju jättekonstigt. Om du vill fira jul och leva efter den "svenska" kulturen, visst varsågod, ingen säger emot. Men om jag vill leva som en muslim och välja bort dessa saker så ska jag väl ha all rätt till det? Jag tycker TS's man har satt sig själv i en jobbig situation genom att gifta sig men en icke-muslim om han vill leva som en muslim.

• Fanny b
    Amatullah skrev 2012-12-23 23:06:21 följande:
    Ja, men det jag försökte säga var att man kan inte säga att en person SKA fira jul och födelsedagar för att man bot i Sverige, det är ju jättekonstigt. Om du vill fira jul och leva efter den "svenska" kulturen, visst varsågod, ingen säger emot. Men om jag vill leva som en muslim och välja bort dessa saker så ska jag väl ha all rätt till det? Jag tycker TS's man har satt sig själv i en jobbig situation genom att gifta sig men en icke-muslim om han vill leva som en muslim.

Jag förstår vad du menar men jag tycker saken blir mera komplicerad om det är barn med i bilden. För barn kommer få höra vad deras kompisar fått i julklapp etc, och om dess förälder inte firar jul, så kan det kännas jobbigt för det. Speciellt inte om det finns någon rimlig anledning till det.  I ts tycker jag inte det finns det, enligt andra  i tråden så finns det inget inom islam som förbjuder julfirande.

Jag håller med om ts man är i knepig situation av den anledningen du skrev.  Jag tycker också ts ska prata med sin man om barnuppfostran innan de skaffar barn. För risken finns att det kommer uppstå problem om ts inte är överens med sin man vid specifika delar av deras kommande barns uppfostran.  
  • Singoallaa

Då tycker jag att din man ska hitta sig en muslimsk kvinna, en likasinnad. För han kan inte komma och begära en massa från dig när det ska ska på bådas vilkor. Det bästa vore väl att dela båda religionernas högtids dagar, lära barnen var pappa kommer ifrån med traditioner och visa barnen mammans traditioner, det är mest rättvist motalla parter inklusive barnen!

• Mita1973

Lika som jag tycker att det är för jäkligt att de vill tabort skolavslutningen i kyrkan som är en faktisk svensk tradition  precis som jul och annat som sätts åt sidan för att gynna icke svenskar, döper om bakvärk mm  det är endast sverige som är så mjäkigt...

Och om en muslim lever med en svenska får han  banne mig ta henne för det hon är annars kan dom ju skipa religon och kultur från båda håll   

• Amatullah

Det är förbjudet i Islam att fira jul och andra icke-islamiska högtider. Om de nu bestämmer sig för att uppfostra barnen som muslimer så firar man Eid, de muslimska högtiderna. Så de går inte miste om presenter och att ha roligt, bara det att de inte firar just jul.

Ja, jag tycker också det är väldigt konstigt att man väljer en icke-muslimsk fru när man vill leva enligt islam.

Om någon människa blir kränkt och mår dåligt av att bakverket kallas för negerboll, ska det heta det då bara för att du tycker att det är mjäkigt annars? Är det viktigast att du får som du vill eller att en annan människa behandlas rättvist?

• Singoallaa
    Amatullah skrev 2012-12-24 00:00:01 följande:
    Det är förbjudet i Islam att fira jul och andra icke-islamiska högtider. Om de nu bestämmer sig för att uppfostra barnen som muslimer så firar man Eid, de muslimska högtiderna. Så de går inte miste om presenter och att ha roligt, bara det att de inte firar just jul. Ja, jag tycker också det är väldigt konstigt att man väljer en icke-muslimsk fru när man vill leva enligt islam. Om någon människa blir kränkt och mår dåligt av att bakverket kallas för negerboll, ska det heta det då bara för att du tycker att det är mjäkigt annars? Är det viktigast att du får som du vill eller att en annan människa behandlas rättvist?

Förbjudet att fira jul, så mycket förbud hela tiden why liksom,? Är det lika mycket förbjudet att gifta sig med en kristen?
  • NovemberMommy
    Amatullah skrev 2012-12-24 00:00:01 följande:
    Det är förbjudet i Islam att fira jul och andra icke-islamiska högtider. 
    Det är inte förbjudet (haram) att fira jul. Själva jul handlar om att Juses föddes då. Eftersom muslimer tror på Jesus och att han är Roh al Allah så är det inte ett dugg haram att fira hans födelsedag.
    Singoallaa skrev 2012-12-24 00:02:01 följande:

Förbjudet att fira jul, så mycket förbud hela tiden why liksom,? Är det lika mycket förbjudet att gifta sig med en kristen?

Det är inte förbjudet för en man att gifta sig med en kristen eller jude, så länge barnen uppfostras till muslimer. Men man ska tänka på att det kan uppstå konflikter m.m innan man ger sig in i ett sådant äktenskap.
  • Amatullah

Jo, det är förbjudet att fira jul. I islam firar vi inte födelsedagar överhuvudtaget, inte ens Profeten Muhammeds. Vi firar inte jul pga det är en kristen högtid, vi är inte kristna. Kristna anser att Jesus är Gud/Guds son. Det är shirk (avgudadyrkan), vilket är den absolut största synden inom Islam.

Nej, det är inte förbjudet för en muslimsk man att gifta sig med en kristen kvinna, men jag tycker att det är att göra det svårt för sig.

• NovemberMommy
    Amatullah skrev 2012-12-24 00:25:20 följande:
    Jo, det är förbjudet att fira jul. I islam firar vi inte födelsedagar överhuvudtaget, inte ens Profeten Muhammeds. Vi firar inte jul pga det är en kristen högtid, vi är inte kristna. Kristna anser att Jesus är Gud/Guds son. Det är shirk (avgudadyrkan), vilket är den absolut största synden inom Islam.

Nej, det är inte förbjudet för en muslimsk man att gifta sig med en kristen kvinna, men jag tycker att det är att göra det svårt för sig.
    Förklara gärna varför vi inte firar födelsedagar, o varför inte ens Profeten Muhammeds.
    Det jag menar med att fira jul är att fira profeten Jesus födelsedag, på det sätt som vi muslimer anser att han är, alltså en profet och inte Guds son. 
  • nevermind

Julen är ingen religiös tradition längre, utan en svensk tradition. Firar han till exempel midsommar så kan han vackert fira jul också.

Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!