• Varför

Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!

Ja, då har han sagt att han ändrat sig och vill ha barn med mig. Jag borde vara helt överlycklig........

Vi har varit gifta i snart 4 år och han har sagt att han aldrig vill ha barn. Nu har han ändrat sig och vill ha barn med mig, jag älskar barn och har alltid velat ha småbarn.

MEN, min man är muslim och vill inte fira jul och födelsedagar eftersom det inte ingår i hans tro.

Jag är inte troende alls, men vi har bestämt att barnen ska växa upp som muslimer eftersom min mans religion är viktigare för honom än vad min är för mig.

Att fira jul och födelsedag är viktigt för mig, det är de enda traditionerna som jag tycker om och han skulle tycka att det känns " fel " att fira något som han inte tror på.

Det här gör mig fundersam, jag ställer upp och offrar så mycket, men han vill inte ge något tillbaka.

Vad tycker ni? Ska jag säga att utan jul och födelsedag blir det inga barn? Då vet jag att det blir inga barn!!

Eller ska jag lämna honom och fixa barn på egen hand? ( Insemination i Danmark )?

Jag vill verkligen ha barn med honom, jag vill leva med honom, men att ge upp jul och födelsedag.....??

Jag skulle uppskatta trevliga kommentarer, inte en massa skitsnack om muslimer hit och dit. Det har jag hört tillräckligt, Tack på förhand

• Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!
  • NovemberMommy
    Natulcien skrev 2012-12-23 13:35:29 följande:
    Du kan ju inte generalisera så. Alla muslimer är ju naturligtvis olika och olika djupt troende.
    Och de som är riktigt djupt troende firar inte födelsedagar eftersom det inte finns något stöd för sådant firande i koranen.
    jag skulle nog kalla mig själv djup troende och jag känner många som är ännu mer troende, men de firar ändå barns fördesedagar. Man brukar sluta fira det när man är vuxen, men barnens firar man.

Jag skulle gärna vilja att Ts svarar på den frågan. handlar det om att det inte står i koranen eller vad handlar de om?
  • Amatullah

Fattar inte varför han gifter sig med en icke-muslim? Menar inget illa mot dig, men han borde väl fatta att det blir såhär när det kommer barn in i bilden.

• Varför

Hans familj har aldrig firat födelsedagar så det är helt enkelt något som han inte tror på.

Men nu har jag pratat lite med honom och han tycker att vi ska lära barnen att varje dag är speciell, inte bara deras födelsedagar.

Så vi kommer att fira födelsedagar med en god middag och tända ljus och berätta att vi är tacksamma för barnen och att de är speciella och att de föddes den dagen.

Jul kommer vi att fira på vårat egna sätt, göra egna traditioner med vanlig mat, helt alkoholfritt, bjuda hem mina föräldrar på middag och fika. Då kommer det automatiskt paket, det vet han men det kan han inte komma ifrån, det vet han.

Så det känns som att vi löser det här på ett sätt som fungerar för oss båda två.

Det enda han verkligen vill är att jag ska lära mig mer om islam vilket jag kan förstå eftersom det är med den religionen barnen kommer växa upp. Han vill inte att jag konverterar om jag inte vill det själv, och då ska jag vara helt säker på att jag vill det.

Så nu känns det som att det kan lösa sig och det känns så bra!!!

Tack för era inlägg, svar och funderingar!!

• Höghus

Jag tycker du ska tänka dig ordentligt för. Hur blir det om din man vill tvinga barnen att avstå från lussetåget på dagis, om de aldrig får ha kalas för sina kompisar etc? Du säger ju själv att dessa traditioner är viktiga för dig och den känslan brukar förstärkas när man får barn.

• Pissenisse

Min man är muslim och vi firar jul, årets höjdpunkt ju! Maken dekorerar hela huset. Vi sitter ju inte och talar om Jesus, vi äter mat , öppnar klappar, umgås med släkten och tittar på kalle anka.
    Ifall din man är så rädd för kalle anka kanske han inte borde gift sig med en icketroende.

• Fanny b
    Varför skrev 2012-12-23 19:50:41 följande:
    Hans familj har aldrig firat födelsedagar så det är helt enkelt något som han inte tror på.

Men nu har jag pratat lite med honom och han tycker att vi ska lära barnen att varje dag är speciell, inte bara deras födelsedagar.

Så vi kommer att fira födelsedagar med en god middag och tända ljus och berätta att vi är tacksamma för barnen och att de är speciella och att de föddes den dagen.

Jul kommer vi att fira på vårat egna sätt, göra egna traditioner med vanlig mat, helt alkoholfritt, bjuda hem mina föräldrar på middag och fika. Då kommer det automatiskt paket, det vet han men det kan han inte komma ifrån, det vet han.

Så det känns som att vi löser det här på ett sätt som fungerar för oss båda två.

Det enda han verkligen vill är att jag ska lära mig mer om islam vilket jag kan förstå eftersom det är med den religionen barnen kommer växa upp. Han vill inte att jag konverterar om jag inte vill det själv, och då ska jag vara helt säker på att jag vill det.

Så nu känns det som att det kan lösa sig och det känns så bra!!!

Tack för era inlägg, svar och funderingar!!
    Jag tycker kompromissen om julfriandet är bra, men när erat blivande barn växer upp kommer hen troligen kräva mer på sina födelsedagar än att bara få en god middag och höra föräldrarna prata om hur speciell hen är. Hen kommer troligen också bjudas till födelsedagkalas hos sina kompisar, samt höra om vilka presenter kompisarna har fått.

När det gäller att barnet kommer uppfostras som muslim så rekommenderar jag dig att prata med din man om detta innan ni skaffar barn. Vad innebär t ex detta för din man? Om du tycker någon del i hans uppfostran inte passar dig, kommer din man ta hänsyn till detta?  
  • Mita1973

Men kära nån hans kultur hör hemma i hans land  det här är sverige och vi firar JULL och födelsedagar så han får väl svälja sitt och inse att detta är ett annat land en annan kultur helt enkelt

• Amatullah

Jasså firar vi JULL i Sverige? Jul firar man om man är kristen, inte för att man är svensk! Det finns många svenska muslimer som absolut inte vill fira jul, ska de tvingas till de då för att de är svenskar och bor o Sverige?

• Fanny b
    Amatullah skrev 2012-12-23 22:48:33 följande:
    Jasså firar vi JULL i Sverige? Jul firar man om man är kristen, inte för att man är svensk! Det finns många svenska muslimer som absolut inte vill fira jul, ska de tvingas till de då för att de är svenskar och bor o Sverige?
    Julen är inte enbart en kristen högtid. Det finns kristna sekter som inte firar jul. När kristendomen kom till Sverige ersatte den kristna julen en högtid som firades vid samma tid, av de som trodde på den förkristna religionen, dvs "hedningarna". Det bestämdes då att Jesus föddes på julafton, vilket inte stämmer egentligen. Ser man på julen som helhet består den av många delar, som inte alls är religösa. Som t ex traditionen att ha julgran och jultomtar. Vuxna personer, oavsett om de är muslimer eller ej, behöver inte fira jul om de inte vill.
Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!