• Varför

Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!

Ja, då har han sagt att han ändrat sig och vill ha barn med mig. Jag borde vara helt överlycklig........

Vi har varit gifta i snart 4 år och han har sagt att han aldrig vill ha barn. Nu har han ändrat sig och vill ha barn med mig, jag älskar barn och har alltid velat ha småbarn.

MEN, min man är muslim och vill inte fira jul och födelsedagar eftersom det inte ingår i hans tro.

Jag är inte troende alls, men vi har bestämt att barnen ska växa upp som muslimer eftersom min mans religion är viktigare för honom än vad min är för mig.

Att fira jul och födelsedag är viktigt för mig, det är de enda traditionerna som jag tycker om och han skulle tycka att det känns " fel " att fira något som han inte tror på.

Det här gör mig fundersam, jag ställer upp och offrar så mycket, men han vill inte ge något tillbaka.

Vad tycker ni? Ska jag säga att utan jul och födelsedag blir det inga barn? Då vet jag att det blir inga barn!!

Eller ska jag lämna honom och fixa barn på egen hand? ( Insemination i Danmark )?

Jag vill verkligen ha barn med honom, jag vill leva med honom, men att ge upp jul och födelsedag.....??

Jag skulle uppskatta trevliga kommentarer, inte en massa skitsnack om muslimer hit och dit. Det har jag hört tillräckligt, Tack på förhand

• Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!
  • Mita1973

Religon ska vara fritt val annars är den inte äkta, och  om nu det finns en gud så lär han inte uppskatta att man tvingas in i detta från födsel oavsett man ä muslim krisen eler what so ever..

Barn ska ha en neutral uppfostran och ges utryme att själv hitta sin väg..

I dag blir ju ungar pådyvlade islam  så väl som andra  religoner indoktrinerade det menas att det inte kommer från det fria valet  det är mer eller mindre hjärntvätt vilket enligt lag är förbjudet...

Min son har en vän  hans familj är muslimer men han vill inte vara det han pratar mycket om att  de tvingar honom till det och det för att han ska underkassta sig  islam, vilket släkten inte lyckas med och vips så börjas det pratas om att förskjuta honom från familjen för att han väljer sin fria vilja framför total underkastelse och hjärntvätt  tvång.....

Människo om håller på så bör tas i från föräldrarkapet och striliseras...            

• CMM
    Allante skrev 2012-12-27 10:59:22 följande:
    "Jag hävdar att en religiös uppfostran är bland de största otjänster man kan göra ett barn"

JAAA - åt helvete med Traditionerna - Döööd åt julen o påsken - låt oss ändra tideräkningen 
    Så att fira jul är alltså enligt dig jämställt med att få en religiös uppfostran? 
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Snultan

Nej fy Fan säger jag. Det är ditt barn också. Skaffa inte barn med honom, han verkar väldigt kontrollerande. Bådar inte gott.

• Allante

Ja - julen o julfirande och helgdagarna + påsken är en religiös uppfostran baserat på 
    jesus o gud - och bygger på majoritetsstyrning - i saudi har man annan religion och
    där är julfirande onaturligt enligt samma majoritetsstyrning 

• CMM
    Allante skrev 2012-12-27 11:10:24 följande:
    Ja - julen o julfirande och helgdagarna + påsken är en religiös uppfostran baserat på 
    jesus o gud - och bygger på majoritetsstyrning - i saudi har man annan religion och
    Flera av traditionerna, däribland julen som jag ser det, är ändå mer eller mindre frikopplade från religionen numera. Men visst, vår kultur är inte opåverkad av sitt kristna arv. Det innebär inte att vi bör sätta våra barn i religiösa friskolor (som enligt min ringa mening borde förbjudas helt och hållet).
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • skogsvitter
    Herregud vilket bullshit. Julen är i grunden en hednisk högtid och har egentligen inte ett dyft med kristendomen att göra! Varför tror du det ens heter jul? Vårt svenska ord jul kommer av att man drack en brygd som hette just jul när man firade innan kristendomen kom till Sverige. Inte ens tomten är ju kristen, ingenting med vår traditionella jul är kristet. Men oavsett vilket så handlar julen ändå inte om religion nu för tiden och det är ju helt sinnessjukt att kalla det för religiös uppfostran när man firar traditionella högtider som jul. Det är ett tillfälle då familjer kan förenas och äta gott, njuta av samvaro och man ger varandra gåvor för att visa uppskattning. Precis som alla traditioner och högtider i alla tider har varit till för.
  • jashrinah
    well , påskharen dog ju för våra synder xD  
  • OLilly
    Varför skrev 2012-12-27 10:14:46 följande:
    Hejsan!

Tack för alla inlägg, råd, stöd och allt som jag har fått från er alla!

Nu har jag pratat med min man igen om det här och han säger att det här med fastan ska jag inte göra, precis som du skriver OLilly, eftersom jag inte är muslim. Jag trodde att han jag skulle det, men så är det inte.

Han vill absolut inte att jag ska konvertera OM jag inte vill det själv till 100% och då ska jag vara helt säker på att jag verkligen vill det. Men han kommer aldrig säga eller kräva det av mig.

Jag har också pratat med min mamma om allt det här och hon säger bara att om jag älskar honom och vet att han älskar mig, vad spelar det då för roll? Hon säger att det här med julen inte är så stort längre eftersom vi har minskat på det julfirandet som vi tidigare har haft.
    ( Firade tidigare med mina föräldrar och släktingar, nu bara med föräldrarna ), så hon tyckte att det lät bra att ha en familjemiddag. Hon och pappa kan ju fira mer jul hemma själva om dom  vill.

Födelsedagarna hade hon inte heller några problem med, hon säger att då brukar man äta mat, fika och öppna paket och ha kalas. Middag kan vi äta, fika kan vi göra, paket kan dom ha med sig när dom kommer men inte bara på födelsedagen och kalas kan man bjuda hem vänner med barn helt enkelt.

Jag har tänkt mycket på det här och kommit fram till att mina alternativ är att antingen skaffa barn med min man och ha någon att dela allt med och leva med en person som jag älskar. Mitt andra alternativ är att skilja mig, leva ensam och åka till Danmark och göra en insemination och vara ensamstående.

Detta pga att jag är redan 32 år gammal, så jag vill verkligen ha min lilla familj nu och dela den med någon.
    Nej för kan kan inte kräva det av dig, tvinga dig eller ens försöka övertala dig att konvertera till islam. Det är emot islam. Men han får gärna fråga dig, högst tre ggr om du vill konvertera, men inte mer än så. Han måste, precis som du gör, respektera din tro och visa ödmjukhet inför dina traditioner. 

Du gör dig en björntjänst genom att ge upp dina traditioner eftersom de är ju en del av din identitet. Att ta till sig av andra traditioner är en annan sak och det kan man bara vinna på, men inte att ge upp det som har varit en del av det livet som har format en till den man är idag. Det håller inte i längden och det är högst respektlöst gentemot dig själv. 
    Ska man kunna leva tillsammans även om man kommer från olika länder, kulturer, traditioner och tro så måste man mötas halvvägs och visa ömsesidig ödmjukhet och respekt för allt som den andra står för. Sen kan man kompromissa och anpassa sina traditioner så att det rent praktiskt funkar för båda. Men jag kan tyvärr inte se något av detta i ert förhållande. Det jag ser är att du hoppas på att han ska bli annorlunda men det blir aldrig så. Han är den han är och kommer aldrig att bli en annan, inte ens för dig. Du kan inte heller radera ditt jag för att försöka passa in i någon annans "mall". 

Vill du ha ett råd? Då kan jag bara säga; tacka för kaffet och gå vidare! Det bli inga lyckliga barn ELLER vuxna i det där hemmet.
    Det finns väl inget som hindrar dig från att träffa en annan man som är klippt och skuren för dig och som har samma värderingar och traditioner som du har? Eller åk till Danmark om du så vill, men att bilda familj där du är idag är dödsdömt. 
  • Amatullah

Det är inte alls dödsdömt. Lyssna inte på sånt. Älskar ni varandra och trivs ihop så är det inga problem, han vill ju uppenbarligen inte tvinga på dig religionen och du verkar okej med ser uppfostra barnen som muslimer. Så länge ni båda är nöjda så ska du skita i bad folk här på familjeliv säger. Tror du det finns några experter här? Nej, de flesta här är främlingsfientliga no-lifers.

• elyse

Prata igenom alla möjliga scenarion innan du bestämmer dig. Barndomen består av fler tillfällen som kan skapa konflikter än födelsedagar och jul. Vad händer om era barn blir kära och skaffar pojk-/flickvän? Vill börja med p-piller? Vill gå på skoldisco? Fira studenten? Flytta hemifrån på egen hand? Resa utomlands med kompisar?

Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!