• Varför

Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!

Ja, då har han sagt att han ändrat sig och vill ha barn med mig. Jag borde vara helt överlycklig........

Vi har varit gifta i snart 4 år och han har sagt att han aldrig vill ha barn. Nu har han ändrat sig och vill ha barn med mig, jag älskar barn och har alltid velat ha småbarn.

MEN, min man är muslim och vill inte fira jul och födelsedagar eftersom det inte ingår i hans tro.

Jag är inte troende alls, men vi har bestämt att barnen ska växa upp som muslimer eftersom min mans religion är viktigare för honom än vad min är för mig.

Att fira jul och födelsedag är viktigt för mig, det är de enda traditionerna som jag tycker om och han skulle tycka att det känns " fel " att fira något som han inte tror på.

Det här gör mig fundersam, jag ställer upp och offrar så mycket, men han vill inte ge något tillbaka.

Vad tycker ni? Ska jag säga att utan jul och födelsedag blir det inga barn? Då vet jag att det blir inga barn!!

Eller ska jag lämna honom och fixa barn på egen hand? ( Insemination i Danmark )?

Jag vill verkligen ha barn med honom, jag vill leva med honom, men att ge upp jul och födelsedag.....??

Jag skulle uppskatta trevliga kommentarer, inte en massa skitsnack om muslimer hit och dit. Det har jag hört tillräckligt, Tack på förhand

• Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!
  • Amatullah

För att det inte är från islam, det är bidah (påhitt) och påhitt hör inte till islam. Islam är baserat på bevis och vi kan inte hitta på egna former av dyrkan, det är inte tillåtet. Profeten Muhammed firade inte sin födelsedag och han har inte sagt att vi ska fira hans eller våra egna fördelsedagar. Några av de ritualer och grejer man har för sig under dessa firanden innehåller shirk, och det ska vi hålla oss så långt borta från som möjligt. Är man muslim har man inget behov av att fira jul, vi har Eid. Varför ska vi fira andras högtider? När det dessutom inte är tillåtet. Även om det hade varit tillåtet så ser jag inte varför vi ska göra det, det har inget med oss att göra. Det är en sak att ta till sig vissa delar av svensk kultur, men inte när det början handla om sådana saker som shirk.

Gå in på muslim.se, där finns artiklar om varför man inte firar jul som muslim.

• NovemberMommy
    Amatullah skrev 2012-12-24 00:51:38 följande:
    För att det inte är från islam, det är bidah (påhitt) och påhitt hör inte till islam. Islam är baserat på bevis och vi kan inte hitta på egna former av dyrkan, det är inte tillåtet. Profeten Muhammed firade inte sin födelsedag och han har inte sagt att vi ska fira hans eller våra egna fördelsedagar. Några av de ritualer och grejer man har för sig under dessa firanden innehåller shirk, och det ska vi hålla oss så långt borta från som möjligt. Är man muslim har man inget behov av att fira jul, vi har Eid. Varför ska vi fira andras högtider? När det dessutom inte är tillåtet. Även om det hade varit tillåtet så ser jag inte varför vi ska göra det, det har inget med oss att göra. Det är en sak att ta till sig vissa delar av svensk kultur, men inte när det början handla om sådana saker som shirk.

låt oss lämna Jul och Jesus åt sidan. Jag firar inte jul och inte heller Jesus födelsedag.
    menar du att det är Bidah att fira födelsedagar?  vad är det som är shirk med födelsedagar?
  • Pissenisse
    Amatullah skrev 2012-12-24 00:51:38 följande:

Äh jag vet inte vad för ritualer du tror pågår i folks hem under julen, men det är inte shirk att umgås med släkt, äta mat och ge gåvor. Vilka ritualer sysslar man med under Eid? Umgås med släkt, äter mat och ger gåvor... Hmm...
  • Amatullah

Jag pratar om ritualer under födelsedagar, så som blåsa ut ljus osv. De har grunden i något hedniskt.
    Dessutom är det inte tillåtet för muslimer att försöka efterlikna icke-muslimer.
    Det är shirk i att fira jul.
    Det är bidah att fira födelsedagar eftersom det inte har någon grund i islam.

• Amatullah

Vad är beviset för att fira födelsedagar; är det tillåtet i Islam?

Beviset i Qur’aan och Sunnah indikerar att det är en sorts bid’ah eller något nytillkommet i religionen att fira födelsedagar, vilket inte har någon grund i den rena sharee’ah. Det är inte tillåtet att acceptera inbjudningar till födelsedagsfirande eftersom det involverar att man stödjer och uppmuntrar bid’ah. Allah, må Han prisas och upphöjas, säger:

”Har de [satt upp] medhjälpare till [Allah], som utan Allahs tillstånd har utfärdat föreskrifter för dem på religionens område?” [al-Shoora 42:21]

“Därefter har Vi visat dig [Muhammad] en väg till förverkligandet [av trons] syfte; följ därför denna väg och fäst dig inte vid de okunnigas önskningar. De kan inte skydda dig mot Allahs [vrede, om du skulle göra dem till viljes]; de orättfärdiga beskyddar varandra, men Allah är de gudfruktigas Beskyddare.” [al-Jaathiyah 45:18-19]

“Följ det som har uppenbarats för er av er Herre, och följ inte [andra som ni har tagit till] beskyddare i Hans ställe." - Men det är sällan ni ägnar någon eftertanke [åt Våra varningar]!” [al-A’raaf 7:3]

Enligt saheeh rapporter sade profeten: “Den som gör någonting som inte är en del av vår angelägenhet (dvs, Islam) kommer till att få den gärningen avvisad (ej accepterad).” (Rapporterad av Muslim i hans Saheeh); och ”Det bästa yttrandet är Allahs bok och den bästa vägledningen är Muhammads vägledning. De värsta av saker är de som har blivit nypåfunna (i religionen), och varje uppfinning är att gå vilse.” Det finns många andra ahaadeeth (pl. av hadeeth) som förmedlar samma budskap.

Förutom att vara bid’ah och att inte ha någon grund i sharee’ah så innehåller dessa födelsedagskalas även imitation av judar och kristna i deras födelsedagsfirande. Profetensade, varnande oss för att följa deras sätt och traditioner: ”Ni skulle följa deras sätt som innan er steg för steg, till en sådan utsträckning att om de skulle gå in i ett ödlebo, skulle ni också gå in i det.” De sade, ”O Allahs sändebud, (menar du) judarna och de kristna?” Han svarade, ”Vem annars?” (Rapporterad av al-Bukhaari och Muslim). Profetensade också: ”Den som imiterar ett folk är en av dem/tillhör dem.” (Fataawa Islamiyyah, 1/115)

Översatt av:â?¨Umm Sulayman
    Islamqa.com Fatwa no 1027

• Amatullah

"De olika seder som människor i vår tid följer i samband med att de firar sina födelsedagar har en lång historia. Ursprunget ligger inom magins område. Sederna att gratulera, ge presenter och fira födelsedagen - med levande ljus och allt - avsåg i forna tider att skydda födelsedagsbarnet mot demonerna och garantera dess trygghet under det kommande året. Fram till 300-talet förkastade kristendomen födelsedagsfirandet som en hednisk sedvänja."

• nevermind

Julen är ingen religiös tradition längre, utan en svensk tradition. Firar han till exempel midsommar så kan han vackert fira jul också.

• Varför

Nu har vi pratat länge i går kväll jag och min man. Jag har aldrig varit intresserad av att fira våra svenska högtider som påsk, midsommar, nyår. Dom betyder ingenting för mig och kommer aldrig att göra.

Men nu har vi  kommit överens om hur vi ska göra med jul och födelsedagar, något som fungerar för oss båda.
    Eftersom min mans religion är så viktig för honom och jag vill leva med honom så kommer våra barn att få gå i islamsk förskola och gå i koranskola på söndagar.

Nu är det säkert många som kommer med en massa kommentarer om att jag ger upp allt från min religion och traditioner och visst, så kanske det är, men det är ingenting som jag kommer ångra eftersom jag vet att mina barn får en bra uppväxt, dom kommer hela tiden veta att jag är kristen. Vi kommer tillsammans att fira de islamska högtiderna, jag kommer att lära mig språket, laga mat som dom lagar i hans hemland.

Jag vet att min man är en bra man som aldrig skulle göra något fel mot mig eller våra barn, det värdesätter jag mest av allt.

• Feltryck01

En sak bekymrar mig med din text Amatullah, det som rör nya påfund och att detta inte skall följas. Koranen är ju, liksom bibeln, en bok man allt som oftast tolkar själv. Men om man ser efter just delen med "uppfinningar", tror du att vissa tolkar det som att svensk lag ej ska efterföljas? Ofta så finns ju de muslimska reglerna som rör mord, sex och samlevnad och jag är inte helt hundra på det där.. Men tror du inte att det kan finnas vissa som inte följer lagar pga just det stycket?

• Höghus

Varför: Har du pratat med din man om vad som händer om en eventuell dotter vill ha pojkvän eller, liksom du själv, träffar en man från en annan kultur/religion än hans? Kommer det vara okej? Du får tydligen välja att avstå islam kommer era barn ges samma rätt OM de vill när de är stora nog? Och kommer barnens svenska släkt ges tillåtelse att fira era barn?

Svar på tråden Äntligen vill min man ha barn, MEN.......!!!