emelyaus skrev 2012-11-09 18:14:01 följande:
1. Det är dags för dagis. Ni ska vara där kl 9 men absolut senast kvart över. Hur går morgonen tillväga?
-OM barnet vägrar klä på sig? (h*n har fått välja den eller den och svarar "INGET, JAG VILL INTE GÅ TILL DAGIS")
-Hur gör ni om h*n: Vägrar gå? Vill bli buren? Springer iväg?
Påklädning i den här perioden görs under distraktion hemma hos oss, i alla fall när man måste iväg snabbt. Det kan vara framför morgonbolibompa eller vid fönstret pratandes om något där ute o.s.v. Om det är krångel kring vilka kläder som ska på så ha bara det som är OK som valmöjlighet och låt barnet välja. Om ytterkläderna inte åker på hemma så går vi utan, de tas då på frivilligt så fort vi öppnar porten till kylan. Och vi ber om hjälp! Kan du hjälpa mig att ta hitta skorna, kan du hjälpa mig att trycka upp hissen o.s.v. Om man vill bli buren så får man hoppa upp på ryggen.
2. Barnet är gnälligt och tjurigt och säger "vill ha juice". Du vill inte att barnet ska dricka juice just nu. Hur som helst svarar du att barnet inte får juice, och ett krig utbryter. Hur hanterar du situationen?
Jag försöker undvika att vara den där som säger nej, ska visa var skåpet ska stå, ska visa vem som bestämmer o.s.v. Jag kanske inte kan tillfredsställa just den specifika frågan, istället säger jag Aha, är du törstig? Du kan få mjölk eller vatten

Om det tjatas om juice då så bara fortsätter jag med en dåres envishet med mjölk eller vatten. Sen är det väl inget fel på juice, vi har apelsiner hemma och om det efterfrågas juice så tar vi fram pressen och kör en apelsin. Då blir det en kul aktivitet också, och inte så mycket juice. Sen undrar jag vad du menar med att "ett krig utbryter", betyder det att han blir arg/ledsen/skriker/slåss?
3. Barnet är inne i ett vredesutbrott. H*n har hakat upp sig på något du tidigare sagt nej till (som utlöste utbrottet), det kan vara allt ifrån "jag vill sitta vagnen, jag vill sitta vagnen jag vill siiiitta vaagnen" (upprepat 1000ggr) till "jag ville gå dit" eller jag vill ha juice, jag ville stänga grinden, eller vad som helst.
-ignorerar man eller straffar? bekräftar man genom att säga "jag vet att du vill ha *** men just nu går det inte för att *** ? -hur gör ni i sådana fall om barnet ändå fortsätter tjata om detta, dra i dina kläder, slåss, stampa i golvet.
Visst har vi haft sammanbrott här, och om det är så att man t.ex. spelar spel med storebror och 3-åringen bestämmer sig för att bryta ihop för att han inte får kasta tärningen hela tiden eller så, då brukar jag ställa honom åt sidan ett tag, kanske en bit in i nästa rum men utan stäng dörr. Sen säger jag att -Vi vill gärna spela spel med dig men inte när du skriker och bråkar så med oss, skrik du här borta så fortsätter vi spela. Man får hålla kontakt och då och då fråga, vill du komma och spela nu? Sen brukar den där typen av "frustrations-bestämmande", du ska inte gå där, jag skulle stänga grinden o.s.v. vara förknippat med situationer där man är trött/hungrig och extra nere. Då kan det vara så att man bara behöver ta en promenad i vagnen med en banan typ.
4. Hur gör man för att minimera vredesutbrotten? Hur gör ni om det inte fungerar längre att ge två val "den eller den jackan", hotar ni? "om du inte klär på dig jackan nu så stänger jag av tv'n", "jag räknar till 3 om du inte satt på dig jackan då så går jag utan dig"
Aldrig! Vilken otrevlig ton.
Som sagt, om det var ingen av jackorna så säger jag -Då tar jag med den här jackan så tar du på den om du fryser. Sen kan jag hänfalla till mutor ibland, typ om du hjälper mig att plocka upp klossarna så kan vi äta glass sen. Då är jag också noga med att det bara blir glass om vi har hjälpts åt. Tycker själv inte att det är någon toppenmetodik egentligen, men det funkar
Det låter som att du generellt är trött, frustrerad och arg. Någonstans där behöver du bryta ditt mönster, för en 3-åring som bara känner sig till besvär blir ingen glad person, bara bråkig.