Inlägg från: Suzzie |Visa alla inlägg
  • Suzzie

Hur hanterar ni trotsen?

Som andra sagt: hamnar man väl där får man rida ut stormen och finnas till hands som stöd när känslorna väller över dem tycker jag. Jag minns fortfarande hur känslostormarna kändes som tonåring och det barnen nu går igenom i treårsåldern är ju säkert ännu värre. Tänk att han inte lärt sig hantera känslor och behöver ditt stöd när han utforskar dem. Känslor kan ju kännas direkt fysiskt smärtsamma om de är starka och jag tror barnet måste få tid att lära sig att detta inte är farligt. Även om han känner att han rent fysiskt kommer gå i bitar om han inte får juicen. Det jag försöker göra är 1 förhindra trots på morgonen när jag inte vill ha det genom att gå upp 1 timme tidigare på morgonen (jAg och barnet). Då undviker jag onödiga trotssituationer utlösta av stress. 2 göra viljeövningar när jag har tid. Exempelvis att man inte får gå på mattan för det är havet och då blir han blöt. När han går på mattan lyfter jag honom därifrån, ajjar o bajjar osv i en lättsam lekfull ton. Sen springer han såklart raka vägen dit igen. Så kan han hålla på hur länge somhelst, han älskar dessa vilje/busövningar. Sen kör han dem med sina gossdjur också, jättegulligt! Med detta ovan har jag i vart fall fått det betydligt smidigare tycker jag. Hoppas ni hittar en lösning som passar er!

Svar på tråden Hur hanterar ni trotsen?