Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Hur hanterar ni trotsen?

Att hota med att gå utan barnet tycker jag är helt fruktansvärt. Vid sista punkten, säg hellre då "jag räknar till 3, om du inte tagit på dig jackan innan dess så får du gå utan jacka" punkt.

Sedan tycker jag det är en väldigt stor skillnad beroende på hur gammalt barnet är. Men helt klart ser vi inte trots som något de gör på pin kiv, utan det är en del av utvecklingen och det är i själva verket något önskvärt. Vi vill ju att de ska kunna tänka själva, handla själva och vara självständiga. Vi vill ju att de ska våga säga ifrån om något inte känns bra! Eller? Därför handlar det ju om att hitta en balans mellan att ge och ta. Ju fler ja de får desto lättare brukar det bli att ta ett nej när det verkligen gäller.

När utbrotten är ett faktum måste man trösta och helt enkelt låta dem ha sin gång. Visa att det är helt ok att bli arg/ledsen/frustrerad för det är det ju! Bara för att du säger nej ska ju inte ett barn behöva kväva sin frustration och sina känslor över det faktum att det inte blev som han/hon ville just då! Och det är ju egentligen här vi har själva "problemet" så som vi föräldrar upplever det. Alltså barnets oförmåga att kontrollera sina känslor. Det är ju inte trotsen i sig, utan affekten som vi oftast upplever som svårast att hantera. Därför att barn inte är förmögna att kontrollera sig själva så som vi vuxna är. Men är det fel? Nej det är det givetvis inte. Det är som sagt en del i utvecklingen. Vi måste däremot arbeta med att lära oss att acceptera deras känslor och låt barnen få ha dem.

• skogsvitter

Man ska alltid trösta vid utbrott. Forskning har visat att även i ren ilska har barn "luckor" där de är mottagliga för tröst, även de som kan tycks skjuta ifrån all form av tröst och närhet. Det är dessa luckor man måste hitta och ge närhet, tröst och förståelse. Att ignorera utbrott och känslor är över huvudtaget absolut inte bra!

• skogsvitter

Slår de så tar man givetvis barnet ur situationen, säger ifrån och blir barnet ledset så tröstar man. Annars är det ju inget mer med det.

• skogsvitter

Alltså poängen är ju att de inte kan kontrollera sina känslor, därför behöver de andra vuxna som kan hjälpa dem att lugna sig och lära dem detta genom att själv finnas där som en lugn och stabil trygghet genom detta, och visa dem att det går bra ändå. Trots alla överväldigande känslor.

• skogsvitter
    emelyaus skrev 2012-11-09 22:43:55 följande:
     ge honom det han vill ha?
    Var någonstans har jag påstått det?!
    Att trösta är inte samma sak som att alltid ge ett barn exakt vad de vill ha.

Jag tycker inte alls det låter särskilt lyhört att vänta tills ett litet barn ber om en kram... ärligt talat?!
  • skogsvitter
    emelyaus skrev 2012-11-10 06:49:33 följande:
    det är svårt att i text förklara hur det bär sig åt. men jag kan säga en sak och det är att jag inte är gjord av is, det är inte att jag går och väntar tills han ber om det. jag FÅR inte krama honom under utbrottet hur mkt jag än försöker (och det gör jag)

min lille kille har stor integritet och han blir ännu argare om jag försöker krama honom mot hans vilja. jag försöker istället med ord förklara (som harmagedon säger) på bästa sätt varför han inte kan få juice, varför han måste klä på sig etc.
    Men det hjälper inte!
    jag känner fortfarande att jag inte fått hjälp med HUR man rider ut en storm.
    HUR ger man ord istället för skrik o gråt?
    som jag tidigare sa försöker jag prata om det som hänt när han är lugn. han verkar då hålla med om att det är tråkigt att skrika o vara arg, och jag förlklarar att det är ok att känna sig arg men att det är mycket bättre att berätta vad man vill istället för att skrika. annars hör jag inte vad han säger. etc etc
    han verkar förstå där och då. men sen är man tillbaka igen..
    Ja men alltså det beror ju på att han är ett barn! Du kan inte förvänta dig att han ska behärska sig som en vuxen människa bara för att han vid lugna stunder nickar och håller med i det du säger.

Och hur man rider ut stormen? Ja du behåller ditt eget lugn och ser till att vänta helt enkelt. Han är ett barn. Du tycks ha extremt höga krav på en liten parvel som bara försöker överleva och lära sig hur livet fungerar...
  • skogsvitter

Sen måste jag säga, jag undrar fortfarande hur gammal han egentligen är? Jag kanske har missat men jag har inte sett att du har svarat på det någonstans? Det är såklart ganska relevant för hur man ska bemöta ett barn som tex vill sitta i vagnen.

Svar på tråden Hur hanterar ni trotsen?