• trz

Hjälp! Ska sluta amma i morgon..

Hej. I morgon åker jag iväg över helgen och ska för första gången vara utan min dotter mer än ett par timmar. Ska sluta amma och det funkar inte när jag är hemma. Amy är snart 1 och kan somna på tre sätt. I bilen, och i vagnen så länge man rör sig, men stannar man en minut eller kör vagnen fram och tillbaka vaknar hon. Man måste alltså gå/köra konstant. Och så sommar hon när jag liggammar. Det innebär att vi fortfarande samsover då hon snuttar mest hela nätterna. Nu ska alltså hennes underbara pappa vara själv med henne i helgen, och jag vet att hon kommer skrika sig svettig för att tillslut slockna av utmattning. Även om han bär runt på henne, myser, pratar och Gud vet vad. Vi ska i samband med Det här försöka få över henne till egen säng. Men jag känner mig så elak som medvetet åker iväg när jsg vet hur tufft det kommer bli för dom. Jag hatar att amma, det är obehagligt, speciellt med hennes 10 tänder. Jag kan få ligga i timmar och jag blir så låst. Men samtidigt är det så praktiskt och mysigt.. Hon har ju olika band till mig och sin pappa. Han är roligast att leka med, och mig myser hon med. Hon har blivit supermysig på sistonde och kramar och pussar mig hela tiden.. Tänk om det försvinner? Tänk om hela vår relation förändras? Tänk om hon är sur på mig när jag kommer och Gud förbjude - tänk om hon inte känner igen mig eller ja, bryr sig när hon ser mig? Om hon bara sitter likgiltig?! Hon tar inte napp eller flaska, gillar inte välling och på något sätt vill vi lära henne sova hela nätter. Nu vaknar hon varannantimma och Ska amma/snutta. Hur tror ni hon kommer reagera mot mig efter den här helgen? Hur ska pappan smidigt få henne att somna och sova i egen säng? Hur ska jag göra med mjölkproduktionen i mina bröst? Hur ska jag överleva utan min lilla tjej en hel helg? ALLA tips är välkomna! Hjälp?

trz.blogg.se Amy 111019
  • Svar på tråden Hjälp! Ska sluta amma i morgon..
  • trz

Låter bra! Idag var hon dock supertrött vid halv sju redan så hon ville bara ha vatten.. Och bröstet!
    Men vi grejade det, jag fick sitta i trapphuset en timma så hon slapp se mig och känna lukten, men nu sover hon gott sen länge!

• trz

Tänkte bara uppdatera och säga att dottern sover i sin säng nu med och vi känner att det var ett väldigt bra beslut att flytta henne dit direkt! Hon har blivit väldigt pappig nu på dom här dagarna men det vänder nog sen igen.
    Har vart tufft idag på dagen då hon vart dålig och haft ont i magen. Två kindtänder har nyss spruckit igenom och en hörntand är på gång. Vilken jäkla tajming! Haha men vi kämpar på.

Tänkte bara fråga era som vet hur lång tid det tar innan mjölken försvinner ungefär?
    I fredags och i lördags pumpade jag typ tre gånger för att få bort det värsta, och så pumpade jag en gång i söndags morse. Sen har jag inte pumpat något förutom nyss då jag bara handmjölkade ur lite ur ena.
    Har jätteont och är mycket öm, kan inte ligga på mage eller bära på dottern annat än på höften, men det spänner inte och läcker inte så jag försöker inte pumpa för att det ska gå så snabbt som möjligt. Men vill ju inte få mjölkstockning haha.
    Vad tror ni? Är det bara och döpa om sig till arla eller?

• emma ax

Vad kul att höra att det fungerar för er! Håller tummarna för att det håller i sig!

Har en dotter på snart 14 månader, hon äter middag vid halv sex, välling halv åtta, sen somnar hon vid 8. Vi brukar gå upp ca 6.30.

Slutade att amma i påskas, då hade jag redan börjat jobba och bara ammat en gång/dag i några veckor. Så det var inget tvärt slut och jag behövde aldrig pumpa eller hade ont. Däremot kan jag fortfarande klämma ut lite mjölk ur brösten, och det har hänt att det droppat lite när jag duschat varmt, vilket jag tycker är väldigt lustigt...

• trz

Oj! Då kan det ju sitta i länge! Sista tiden jag ammade gjorde jag det bara när hon skulle sova hemma, dvs typ 2 gånger om dagen. Men jag är såååå öm! Undra när det försvinner?

• MammaJohanna1

Är bröstet hårt, rött eller knöligt? Det är ju inte omöjligt att det är en stockning i så fall. Om det är så bör du tömma bröstet helt, pumpa ur helt alltså. Massera bröstet utifrån och in mot bröstvårtan i duschen (ha lite olja på händerna så att de glider lättare). Ta en ipren och ha massa värme på. Se till att du har varmt om brösten ute och att det inte blåser in. Jag är lite av en hemmaexpert då jag blev inlagd på sjukhus med mjölkstockning när min andra var en vecka gammal, jag fick lära mig allt och lite till efter det

• trz

Nej .. Det är bara ömt. Får som knölar ibland när det är jättefullt men dom går att massera bort när man tömmer lite. Men är annars öm både i bröst och typ i skelettet bakom. Bröstbenet heter det va?

• QueenObscene

Skönt att höra att ni är på rätt väg TS! Kanon att det funkar med spjälsängen!

Ang. ont i brösten så hade jag ont i några veckor, inte bara "knölar" utan även i hela tuttarna och över samt "bakom". Men det gick över. Hade ju inte så mycket mjölk men det blev ju fullt till slut ändå. Det ger med sig. Men man kan trycka fram mjölk lååååångt efteråt, flera år har jag hört. 
    Det kommer fortfarande några droppar hos mig om jag mjölkar lite. Slutade amma för 2 mån sedan.  

• trz

Verkar som att vi kanske valde fel period. Tänderna bråkar, hon är hård i magen och pruttar massor (kan det bero på omställningen?) sen verkar det som att hon hamnat i en separationsfas.. Det är bara jag som duger nu, och hon skriker sig blå när pappan kommer i närheten..
    På dagarna går jag mellan 1.5 och två mil för att hon ska sova. Vi hinner alltså bara hem och få i henne mat innan hon vill sova mer. Jag gör inget annat än att gå, och min kropp pallar verkligen inte trycket! Men jag försöker stå ut! Tufft som sjutton är det men det går väl över tills hon fyller 18..

• Ledilnaan

Går det inte att försöka få henne att sova middag inne i sängen? Lägg dig med henne, låt henne inte få bröstet (ha kläderna på ordentligt) om hon frågar efter tutten så säger du bara att den är slut (funkade på min son). Kanske kommer ta ett tag, men ett barn som är trött, somnar.

• trz

Fast hon är ett så det är svårt att förklara så hon förstår.. Hon blir trött, vi lägger oss i sängen. Då blir hon jättesprallig ett tag och sen hysterisk..

• Sereena
    trz skrev 2012-10-12 20:04:08 följande:
    Verkar som att vi kanske valde fel period. Tänderna bråkar, hon är hård i magen och pruttar massor (kan det bero på omställningen?) sen verkar det som att hon hamnat i en separationsfas.. Det är bara jag som duger nu, och hon skriker sig blå när pappan kommer i närheten..
    På dagarna går jag mellan 1.5 och två mil för att hon ska sova. Vi hinner alltså bara hem och få i henne mat innan hon vill sova mer. Jag gör inget annat än att gå, och min kropp pallar verkligen inte trycket! Men jag försöker stå ut! Tufft som sjutton är det men det går väl över tills hon fyller 18..
    Varför inte bara börja amma igen om det känns som fel period?
    Ni kan ju testa att sluta igen när hon blir bättre i magen och ont i tänderna försvinner.
    Ligger väl ingen prestige i det hela att försöka stå ut? 
  • trz

För att nu var den 1.5 vecka sen, och trots ont i tänderna verkar det värsta ha lagt sig. Ont i tänderna kommer hon ha tills alla tänder kommit upp och det kan ta ett bra tag till.. Ingen prestige nej, men jag tror varken hon eller jag klarar av att sluta igen. Kvällsnattningen börjar gå fint igen, nu är det bara rätt omöjligt för mig att få henne att somna på dagen.

Svar på tråden Hjälp! Ska sluta amma i morgon..