Inlägg från: QueenObscene |Visa alla inlägg
  • QueenObscene

Hjälp! Ska sluta amma i morgon..

Om hon inte tar flaska, är tanken att ni bara ska gå "cold turkey" på amningen och att hon ska ta flaskan när hon blir tillräckligt vrålhungrig...?
    Pappan får väl testa att sova med henne i sängen och ge henne flaska precis som om du liggammade. Att få henne att ta flaska OCH sova i egen säng på en gång känns, som föregående skribent påpekat, lite drastiskt. 

Har aldrig haft problem med att bebisen inte tagit flaska, så några råd ang. det har jag egentligen inte. slutade amma vid 5 mån för att mjölken inte räckte och tillslut ratade hon bröstet vid 5,5 mån. Hade gärna delammat längre men nu gick det inte. 

För att få ner produktionen så ska man inte stimulera den, alltså pumpa tomt i brösten. Pumpa ut "det värsta" om du känner att det stockar sig eller läcker. Försök få mjölken att rinna ut i t.ex duschen genom att spola varmt vatten  på brösten, handmjölka ev. ur så att det inte spänner så hemskt.

• QueenObscene
    trz skrev 2012-10-04 21:25:07 följande:
    Vi har provat allt, men det går inte. Det här är verkligen sista utvägen, men jag klarar inte av att amma längre! Dessutom åker vi till Thailand i december och då vill jag ha fungerande rutiner och inte behöva ligga bredvid henne och amma från halv åtta tills nästa morgon.

Anledningen till att vi ska sluta samsova i samma veva är att jag nu sover med henne på en madrass på golvet och min kropp klarar verkligen inte det längre. Jag behöver sova i en säng. Men sover hon i en säng tar det två sekunder för henne att ta sig ur den om hon vaknar och jag inte sitter och iakttar. Så hade vi det dom första 10 månaderna. Jag fick sitta och titta på henne från att hon somna tills hon vakna. Uppbullade täcken och sånt tar Hon sig över..

Men ni kanske inte måste försöka med egen säng direkt?
    Testa med att din sambo matar henne som du gör när du liggammar. När hon accepterar det och att bli flaskmatad kanske det går att prova egen säng, genom att mata henne i sängen tills hon somnat, och till slut kunna ge henne t.ex  välling (eller vad ni nu ger) innan läggdags.
  • QueenObscene

Skönt att höra att ni är på rätt väg TS! Kanon att det funkar med spjälsängen!

Ang. ont i brösten så hade jag ont i några veckor, inte bara "knölar" utan även i hela tuttarna och över samt "bakom". Men det gick över. Hade ju inte så mycket mjölk men det blev ju fullt till slut ändå. Det ger med sig. Men man kan trycka fram mjölk lååååångt efteråt, flera år har jag hört. 
    Det kommer fortfarande några droppar hos mig om jag mjölkar lite. Slutade amma för 2 mån sedan.  

Svar på tråden Hjälp! Ska sluta amma i morgon..