• trz

Hjälp! Ska sluta amma i morgon..

Hej. I morgon åker jag iväg över helgen och ska för första gången vara utan min dotter mer än ett par timmar. Ska sluta amma och det funkar inte när jag är hemma. Amy är snart 1 och kan somna på tre sätt. I bilen, och i vagnen så länge man rör sig, men stannar man en minut eller kör vagnen fram och tillbaka vaknar hon. Man måste alltså gå/köra konstant. Och så sommar hon när jag liggammar. Det innebär att vi fortfarande samsover då hon snuttar mest hela nätterna. Nu ska alltså hennes underbara pappa vara själv med henne i helgen, och jag vet att hon kommer skrika sig svettig för att tillslut slockna av utmattning. Även om han bär runt på henne, myser, pratar och Gud vet vad. Vi ska i samband med Det här försöka få över henne till egen säng. Men jag känner mig så elak som medvetet åker iväg när jsg vet hur tufft det kommer bli för dom. Jag hatar att amma, det är obehagligt, speciellt med hennes 10 tänder. Jag kan få ligga i timmar och jag blir så låst. Men samtidigt är det så praktiskt och mysigt.. Hon har ju olika band till mig och sin pappa. Han är roligast att leka med, och mig myser hon med. Hon har blivit supermysig på sistonde och kramar och pussar mig hela tiden.. Tänk om det försvinner? Tänk om hela vår relation förändras? Tänk om hon är sur på mig när jag kommer och Gud förbjude - tänk om hon inte känner igen mig eller ja, bryr sig när hon ser mig? Om hon bara sitter likgiltig?! Hon tar inte napp eller flaska, gillar inte välling och på något sätt vill vi lära henne sova hela nätter. Nu vaknar hon varannantimma och Ska amma/snutta. Hur tror ni hon kommer reagera mot mig efter den här helgen? Hur ska pappan smidigt få henne att somna och sova i egen säng? Hur ska jag göra med mjölkproduktionen i mina bröst? Hur ska jag överleva utan min lilla tjej en hel helg? ALLA tips är välkomna! Hjälp?

trz.blogg.se Amy 111019
  • Svar på tråden Hjälp! Ska sluta amma i morgon..
  • trz

Vi har provat allt, men det går inte. Det här är verkligen sista utvägen, men jag klarar inte av att amma längre! Dessutom åker vi till Thailand i december och då vill jag ha fungerande rutiner och inte behöva ligga bredvid henne och amma från halv åtta tills nästa morgon.

Anledningen till att vi ska sluta samsova i samma veva är att jag nu sover med henne på en madrass på golvet och min kropp klarar verkligen inte det längre. Jag behöver sova i en säng. Men sover hon i en säng tar det två sekunder för henne att ta sig ur den om hon vaknar och jag inte sitter och iakttar. Så hade vi det dom första 10 månaderna. Jag fick sitta och titta på henne från att hon somna tills hon vakna. Uppbullade täcken och sånt tar Hon sig över..

• trz

Jag känner mig hemsk och brutal men jag ser ingen annan utväg. Hon känner ju faktiskt sin pappa väldigt väl, vi bor ju tillsammans.. Vet inte riktigt om jag kan påstå att jag överger henne när jag lämnar till hennes pappa?

• trz

Ja vi har bestämt att jag ska träffa dom på lördag under dagtid. Så då blir det bara nätterna jag är borta. Helst vill vi ju inte byta ut vanan och ge flaska, utav vi vill bryta vanan. Hon behöver ju egentligen inte äta nattetid. Hon äter ju inte direkt från mig när hon sover, hon snuttar bara..

Dagtid är ju egentligen inget problem.. Hon sover 2 eller tre gånger och cirka 1-1.5 timma i sträck.. Så då får jag väl masa mig ut på promenad tills kvällsnattningen sitter..

• trz

MammaJohanna1: hon kommer antagligen vilja vakna och snutta.. Det gör hon ju nu liksom..

Jag vet ju att hon är i trygga händer! Det är ju hennes pappa! Sen vet jag att det kommer bli en hel del skrik och gråt när hon ska sova, och ja, jag känner mig skitelak som gör så här trots att jag vet hur det kommer gå.. Men jag vet att hennes pappa kommer göra allt han kan för att trösta och hon kommer ju inte vara ensam på något sätt. Blir det något knas är jag en bilresa på 15 minuter bort..
    Vi har provat allt möjligt förut när jag vart med men inget funkar.det här känns verkligen som enda lösningen..

Förändrades er relation något efter att du kom tillbaka och slutat amma? Eller var dina barn lika nära och mysiga som innan?
    Det är jag nog mest rädd för.. Att tryggheten och vår nära relation skadas..

• trz

Tack så mycket för ditt inlägg! Nä alltså.. Hon överlever och växter nog upp till en underbar människa trots att det blir på det här sättet, men lite elak känner man sig..
    Förhoppningsvis går det bra. Det är bara jag som är ett kontrollfreak och just nu sitter med världens ångest. Det är mycket möjligt att det blir värst för mig. På något sätt känns det ändå som att hon är redo.. Tror jag.

• trz

Vår tjej är också envis. Är inställd på att det kommer ta mer än en helg, men misstänker att första två dygnen är värst? Sen vet hon ju iallafall vad som händer.. Men vi börjar bli lite småstressade, för 11e december åker vi, och då vore det jätteskönt om nya nattningssättet funkade ordentligt..

• trz

Tack för att ni delar med er, det är jätteskönt att läsa!

• trz

Jo har också tänk så om thailand.. Men då vi känner folk där nere vill jag inte sitta låst. Jag vill kunna gå ut med min familj och kunna lämna dottern med sin pappa en kväll utan att det ska bli kalabalik. Dessutom har hon börjat bita så otroligt nu när kindtänderna är på väg upp att jag verkligen inte står ut längre! Men tack för era tankar

• trz

Ja du, bra fråga!
    Jag messade tjugo i nio igår och frågade hur det gick, men har fortfarande inte hört något.
    Jag själv var ute och slog klackarna i taket för en gångs skull.. Men det gick bra iallafall!

Svar på tråden Hjälp! Ska sluta amma i morgon..