Klarar man av att flytta från sina barn?
Jag vet att ingen annan än jag själv kan svara på den frågan, men det kanske finns andra som varit i liknande sitts och som kan dela sina erfarenheter med mig?
Jag skilde mig från min man, pappan till våra 3 barn, för ca 8 månader sedan. Vi bodde på en liten plats i Norrbotten och jag som är från en huvudstad trivdes aldrig. Jag flyttade hit ung, kär och dum för att han bodde här. Nu har jag bott här i 8 år och trivs fortfarande inte. Vi talade länge om det här när vi var tillsammans och jag sa flera gånger att när jag studerat klart så vill jag faktiskt flytta härifrån, dels finns det inte jobb här och dels trivs jag inte och dels är det över 90 mil till mina föräldrar och min släkt härifrån.
Nu när vi skilt oss och jag inte har något som på så vis håller mig här så trivs jag ju inte bättre precis. Men, nu är det ju barnen det handlar om. Vi har delad vårdnad och veckovis boende för barnen. Jag har varit arbetslös nu sedan studierna avklarades och har inte ens fått komma på en enda intervju. Har sökt arbete i 3 månader. Det finns så lite här att söka!
Jag har funderat på att börja söka arbete även i Stockholmstrakten efter årsskiftet om jag inte fått något här innan dess. Jag har nu en avslutad högskoleutbildning och därtill hörande studielån för alla 3 åren. Jag är 30 år gammal och har inte tid att gå arbetslös hur länge som helst. Men när jag pratar med min ex-man så säger han bara "Ja är du beredd på att flytta ifrån dina barn?"
Så frågan är, hur kommer man må om man flyttar från barnen för arbetets skull? Hur kommer det kännas att bo kvar på en plats man aldrig trivts på, arbetslös eller lyckas få, sannolikt, ett skitjobb, men ha barnen ändå?
Barnen är 4 år, 7 och 8. Jag har även funderat på om jag skulle stanna här i ca 5 år till och då helt enkelt fråga barnen med vem de vill bo.