Klarar man av att flytta från sina barn?
Hej
För det första tycker jag att du är modig som lägger ut en fråga som är känslig, och som riskerar få många buuu, det är starkt.
Ni som svarar "snikigt" tycker jag likagärna kan vara tyst. Så länge ni inte vet mer om denna mamma eller situationen skriver man inte så. Om man ska uttrycka sin åsikt kan man väl i alla fall göra det på ett bra sätt. Tex "Jag tycker det verkar som att det är kärleken som drar och att barnen kommer i kläm, rätta mig om jag har fel" eller " jag förstår att det är härligt att vara kär, men tänk två och tre gånger igenom detta så du inte prioriterar kärlekan framför barnen" osv osv.
Det jag tycker är att om du vantrivs med ditt liv och din situation kommer det inte gagna barnen ett dugg. Både om du stannar kvar och flyttar kommer det påverka barnen lite negativt, men om något av de alternativen påverkar dig positivt, kanske det alternativet ändå är det bättre för barnen långsiktigt, för inget barn mår bra av att ha en fattig, energilös, olycklig mamma.
Men det jag undrar är om du ändå har kärleken i den stad du nu bor i, varför är det då så jobbigt att bo kvar? Och om du nu inte vill bo kvar, så är det ett alternativ att pappan har barnen på veckorna och du åker upp varannan helg, samt att barnen är hos dig där nere vissa helger, plus alla lov. Att vara ifrån sina barn mer än tre veckor tror jag inte är att föredra, men å andra sidan finns det ju förädrar (oftast pappor) som jobbar borta 1-10 veckor (i Sverige eller utomlands) och sen kommer hem 1-3 veckor osv, och det är det ingen som höjer ögonbrynen över speciellt, men så fort en mamma ska göra något för sin egen skull, som också långsiktigt kan gagna barnen, då är det fara och färde minsann!! Icke bryta normen, det är farligt;)..
Jag tror barnen mår bra om föräldrarna mår bra och har kärleksfulla och trygga föräldrar, och att man inser att varje sitution inte är skrivet i sten, att man är lyhörd och ändrar en situation som inte funkar för någon part i familjen. Allas låga ska få brinna lika klart tycker jag. Man ska så långt det är möjligt göra "det bästa" för barnen (vad nu det är), och om inte det går av olika anledningar får man göra det näst bästa. Jag tycker det är okej att prioritera sig själv så man mår bra och kan vara en bra mamma, SÅ LÄNGE inte det SKADAR barnen, jag tror man måste testa sig fram och väga för- och nackdelar.
Men det du skrev om att din sambo får en chock av 3 barn osv, DET ska du inte väga in i ditt beslut, för på det sättet ska han inte påverka dig och barnen. Jag köper om du mår dåligt och inte trivs, men han ska inte påverka hur du har barnen!! Viktigt!!
Jag kände igen mig mycket i det du skrev, för jag är i en väldigt liknande situation och grubblar mycket på detta. Andra som inte har varit i den situationen, kan aldrig förstå fullt ut naturligtvis. Men kom ihåg att alla kan hamna i en situation man aldrig trodde man skulle hamna i, och vips är man inte så snabb att döma längre.
Jag har levt ett antal år olycklig och med dålig ekonomi, och lider av att se vad det gör med barnen, så jag tycker utifrån mina erfarenheter att det är viktigt att föräldrarna mår bra, är trygga och utstrålar positiva energier till sina barn, vilket man inte gör om man mår dåligt. Men jag tycker såklart också att det skulle vara jobbigt att vara ifrån sina barn, att ha dem 30% istället för 50%, men å andra sidan om de då får en glad harmonisk mamma med ekonomisk trygghet, så kanske det är bättre. Varje person måste göra det som känns rätt för den, men inte så det påverkar barnen så att de börjar må dåligt. Men det vet man inte om man inte testar heller...