• Anonym (mamma)

Klarar man av att flytta från sina barn?

Jag vet att ingen annan än jag själv kan svara på den frågan, men det kanske finns andra som varit i liknande sitts och som kan dela sina erfarenheter med mig?

Jag skilde mig från min man, pappan till våra 3 barn, för ca 8 månader sedan. Vi bodde på en liten plats i Norrbotten och jag som är från en huvudstad trivdes aldrig. Jag flyttade hit ung, kär och dum för att han bodde här. Nu har jag bott här i 8 år och trivs fortfarande inte. Vi talade länge om det här när vi var tillsammans och jag sa flera gånger att när jag studerat klart så vill jag faktiskt flytta härifrån, dels finns det inte jobb här och dels trivs jag inte och dels är det över 90 mil till mina föräldrar och min släkt härifrån.

Nu när vi skilt oss och jag inte har något som på så vis håller mig här så trivs jag ju inte bättre precis. Men, nu är det ju barnen det handlar om. Vi har delad vårdnad och veckovis boende för barnen. Jag har varit arbetslös nu sedan studierna avklarades och har inte ens fått komma på en enda intervju. Har sökt arbete i 3 månader. Det finns så lite här att söka!

Jag har funderat på att börja söka arbete även i Stockholmstrakten efter årsskiftet om jag inte fått något här innan dess. Jag har nu en avslutad högskoleutbildning och därtill hörande studielån för alla 3 åren. Jag är 30 år gammal och har inte tid att gå arbetslös hur länge som helst. Men när jag pratar med min ex-man så säger han bara "Ja är du beredd på att flytta ifrån dina barn?"

Så frågan är, hur kommer man må om man flyttar från barnen för arbetets skull? Hur kommer det kännas att bo kvar på en plats man aldrig trivts på, arbetslös eller lyckas få, sannolikt, ett skitjobb, men ha barnen ändå?

Barnen är 4 år, 7 och 8. Jag har även funderat på om jag skulle stanna här i ca 5 år till och då helt enkelt fråga barnen med vem de vill bo.

• Svar på tråden Klarar man av att flytta från sina barn?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-16 08:15:22 följande:
    Radera detta inlägg!

Varför det är ju så livet kommer se ut om ts inte får jobb inom några år
  • Anna Paulita

Varför ska mitt inlägg raderad?

• Anonym
    Halime skrev 2012-09-16 08:06:00 följande:
    Inlägget som skrevs 7.58 var fruktansvärt! Du som skrev det borde skämmas!!

Ts, har du funderat på alternativa planer?
    Jag vet inte vilken bransch du jobbar inom, men jag tänker om du kan jobba intensivt en vecka på annan ort.
    Tänker på undersköterskor och sjuksköterskor som åker till Norge en vecka och jobbar järnet.
    Va? Vad menar du? Varför ska jag skämmas? 
  • Anna Paulita

Jag tror hon menade det i lägg som syftade på att TS borde bli överkörd av en buss.

• Superba Supernovan

Jag bor också på en mindre ort i Norrland, är inflyttad pga att jag träffade min nuvarande man som kom härifrån. Jag har fått jobb utifrån utbildning, men att byta jobb är extremt svårt eftersom det typ inte finns något att byta till. Jag trivs hyfsat, mest pga att jag hittat trevliga människor att umgås med, annars vore det här stället döden för mig. Jag tror inte jag kommer bo här hela livet men just nu har vi små barn och att rycka upp dem från deras trygghet bara för att mamma inte trivs känns inte ok. Oavsett vilken förälder som flyttar från sina barn tror jag att det sätter spår i barnen, och de har ju inte valt att bli till eller gå mig som förälder. Så jag kommer inte flytta, men valet är ju fritt!

• Anonym
    Anna Paulita skrev 2012-09-16 11:54:43 följande:
    Jag tror hon menade det i lägg som syftade på att TS borde bli överkörd av en buss.
    Usch, så hemskt. Jag såg aldrig det inlägget.

Tyckte väl att det var konstigt att mitt eget inlägg kunde vålla sådana upprörda reaktioner.  
  • Afterlife

Ts, det kunde inte gå att kompromissa under tiden barnen är små? Det behöver kanske inte bli Stockholm direkt. Det finns inga halvstora städer närmre dina barn där det går att hitta jobb? Beroende på var i norrland du bor behöver ju inte avståndet vara så stort att det inte går för barnen att pendla varannan vecka.

• Anonym (mamma)

Av olika anledningar så skulle det inte fungera för mig att jobba på annan ort varannan vecka så det alternativet finns inte.

Skulle jag flytta till närmaste storstad så skulle veckorna hos mig innebära för barnen 12-13 timmars dagar på skola och dagis, minst. Så det faller också bort.

Jag har som alternativ för mig själv att bo kvar här i 5 år till och vid det laget fråga barnen själva med vem de vill bo. Men lyckas jag inte få jobb här innan dess och varit tvungen söka i hela landet och får jobb då i t ex Stockholm, då skulle jag gärna ta barnen med mig. Sätter sig pappan väldigt mycket emot det så skulle jag åtminstone vilja ta med mig yngsta pojken då han än är så liten och rätt så fäst vid mig fortfarande. Men där blir nästa samvetsproblem, att sära på barnen.

Så inte vet jag hur det kommer gå eller sluta. Men oavsett hur det går, om jag ännu är här om ca 5 år så kommer jag kolla hur jag mår då, vilka möjligheter det finns att flytta till Stockholmstrakterna och fråga barnen vem de vill stanna hos.

• Liljan77

Tycker det verkar som att du bestämt dig för att inte trivas eller ens försöka.
    Jag flyttade också långt ifrån vänner o familj o jag trivs inte här trots mina försök.
    Jag är separerad med en 6-årig son.Jag är sjukskriven sen några år tillbaka o har inte lyckts att skaffa så många vänner.Men jag har inte gett upp.
    Självklart ångrar jag ibland att jag flyttade pga kärleken men det var de valet jag gjorde o jag tänker inte straffa min son för det.
    Han behöver oss båda. 
    Jag kommer att vara över 40 när sonen blir 12 o kan välja själv.
    O det tänker jag låta honom göra.Nu bor vi knappt 10min ifrån varann för att sonen ska ha oss nära.
    Jag skulle aldrig kunna överge mitt barn pga mitt misstag. 

Svar på tråden Klarar man av att flytta från sina barn?