• HelenN

Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!

Ja då var det slutskuttat i vår bur där hemma.

Dotterns 1 år gamla kanin har idag dött. Jagad till döds av två av grannarnas hundar. De har tagit sig in i vår trädgård, bak till kaninburen och hans rastgård som var väl tillstängd. Dom har lyckats ta sig in och kaninen sprang i förskräckelsen ut ur buren, ut i trädgården och till slut ut på gården.Där får till slut ena hundägaren tag i kaninen. Lyfter in honom i buren och ringer till min man. Dottern åker hem med sin farmor och farfar, och hittar Lille Skutt död i sin bur.

Nu sitter jag fast på jobb och har en 12 årig tjej som är helt i upplösningstillstånd där hemma.... Gråter Ja det är sånt här som händer men fy fan vad ont det gör att höra sin dotter så ledsen... Skrikandes

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-28 09:20
    Lite uppdatering då...
    Händelsen är anmäld nu, både till föreningen samt till närpolisen. Jag vet att polisen inte gör mycket men OM nåt skulle hända i framtiden känns det bra att ha på papper att det varit problem förut...

Vi kommer hämta hem en ny liten kaninvän på söndag. Denna som bara är 8 veckor och uppväxt inomhus kommer stanna inne i vårt hus fram till våren.
    Trädgården kommer vi säkra ännu mera. Vi kommer säkra häckarna med hönsnät innanför och staket och grind kommer vi byta ut mot högre och mindre glesa bräder.

Så nu hoppas vi att detta ej händer igen...
    Jag har i efterhand hört att båda hundarna som var inblandade brukar ta både katter och igelkottar, ivrigt påhejjade av sina ägare... Fy farao för dessa som ger hederliga och rediga hundägare dåligt rykte!!!

• Svar på tråden Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!
  • yodi
    beccagranen skrev 2012-08-23 11:00:02 följande:
    Andra gången på hur lång tid? Hur tar sig hundarna ut (hål i staket? avsaknad av staket? lina som gått av?) Ja helt enkelt allt beror på, vi har staket och ändå har vi sett att minsta hunden kunnat ta sig ut. Då får man bara stå och lokalisera vart, har man 4000kvm tomt så är det inte alltid så lätt att finna det direkt. Sen visar det sig att hunden grävt sig ut, vi täcker och några månader senare så kanske det finns ett nytt hål. Eller så kommer grannungar till oss och inte stänger grinden ordentligt så är hundarna ute. Man försöker så gott man kan och gör allt i förebyggande syfte för att inget ska hända. Men ibland sker helt enkelt olyckor, och man hoppas bara på att inget hemskt händer de gånger.
    ën gång kan man aceptera men inte två, och som ts skrev så har dom haft gott om tid på sig, och eftersom kaninen var ett år så är det max ett år mellan gångerna, hundägaren har helt klart brustit i sitt ansvar, hur många gånger tycker du att ts familj ska gå med på att grannens hund kommer in på deras tomt och skrämer i hjäl kaniner?
  • beccagranen
    lindaha skrev 2012-08-23 10:56:07 följande:
    Fast skulle mina grannars hundar ta död på mitt husdjur och de skulle rycka på axlarna och säga "det är sånt som händer" så skulle nog inte grannsämjan vara så god iallafall. 

Nu har ju hundarna dessutom gjort liknande innan så man tycker ju att gubben borde se till att det verkligen inte händer igen, och om det nu hände verkligen beklaga det och se till att ersätta kaninen direkt och inte bara rycka på axlarna.  
    Hans inställning är onekligen irriterande, men vi är alla olika och relaterar kanske inte lika mycket till alla djur. Ett hund kan stå en väldigt nära, som en människa och svår att ersätta. En kanin kanske han mer ser som, äh köp en ny för en 50-lapp så går det över. Eller så har han svårt att uttrycka sig och blev själv lite paff. Det har ju bara gått en dag sedan incidenten. Hade det vart min hund som tagit död på någons djur hade jag givetvis vart väldigt ledsen och skamsen att det kunnat ske, och självklart ursäktat och erbjudit ekonomisk kompensation osv.
  • Sunshine808
    beccagranen skrev 2012-08-23 11:00:02 följande:
    Andra gången på hur lång tid? Hur tar sig hundarna ut (hål i staket? avsaknad av staket? lina som gått av?) Ja helt enkelt allt beror på, vi har staket och ändå har vi sett att minsta hunden kunnat ta sig ut. Då får man bara stå och lokalisera vart, har man 4000kvm tomt så är det inte alltid så lätt att finna det direkt. Sen visar det sig att hunden grävt sig ut, vi täcker och några månader senare så kanske det finns ett nytt hål. Eller så kommer grannungar till oss och inte stänger grinden ordentligt så är hundarna ute. Man försöker så gott man kan och gör allt i förebyggande syfte för att inget ska hända. Men ibland sker helt enkelt olyckor, och man hoppas bara på att inget hemskt händer de gånger.
    Man kan tyvärr inte ursäkta allt med att det är olyckor, om man nu inte klarar av att hålla reda på sin hund bör man inte ha någon, speciellt då det har hänt förut.

• Litet My
    Sunshine808 skrev 2012-08-23 11:07:27 följande:
    Man kan tyvärr inte ursäkta allt med att det är olyckor, om man nu inte klarar av att hålla reda på sin hund bör man inte ha någon, speciellt då det har hänt förut.

• beccagranen
    yodi skrev 2012-08-23 11:03:47 följande:
    ën gång kan man aceptera men inte två, och som ts skrev så har dom haft gott om tid på sig, och eftersom kaninen var ett år så är det max ett år mellan gångerna, hundägaren har helt klart brustit i sitt ansvar, hur många gånger tycker du att ts familj ska gå med på att grannens hund kommer in på deras tomt och skrämer i hjäl kaniner?
    Uppenbarligen vidtog han ingen åtgärd första gången, för inget hände. Där av skulle jag talat med honom hur det kunde ske och vad han tänker göra för att det inte ska upprepas igen. För givetvis ska man inte behöva acceptera att andras hundar ränner på ens tomt, oavsett om dom tar ihjäl ens djur eller bara strövar omkring. Jag skulle iaf tro att det ger bättre förhoppningar att tala som vuxna människor än att göra en anmälan som inte kommer leda någon vart.
  • Flo

Det är såna här som skapar dåligt rykte om hundägare.
    Självklart ska grannen ersätta kaninen (hur man nu kan ersätta ett liv?!) och jag tycker att han ska be om ursäkt till din dotter. Nu var det ju inte hundägaren som tog livet av kaninen, men han har ett ansvar, och hundarna hade ingen rätt att "bryta sig in" på er gård.

Jag tycker inte det är hundarnas fel att kaninen dog. Jag tycker det är ägarens fel. Han skulle haft bättre koll på sina hundar, och hundar är djur, djur vet inte vad som är rätt och fel (om inte ägaren lär dem det).

Hoppas att allt löser sig för dig och din dotter! {#emotions_dlg.flower} 

• Essien
    beccagranen skrev 2012-08-23 10:44:22 följande:
    Frågan är om det är värt det? Polisen lär inte göra ett smack, det enda som återstår är osämja mellan grannarna.

Visst hundarna har inget att göra på någon annans tomt, och är under ägarens ansvar. Men olyckor kan hända och det måste man ha förståelse för. Har själv vart med om att skator tagit död på en hund, lika så katter på kaniner. I dessa fall har man ingen ägare att skylla på. Däremot så beskyller jag mig själv som inte vidtagit säkrare åtgärder för mina djur. Lika så tycker jag det är konstigt att hundarna ens kunnat ta sig in i kaninens bur, en kaninbur ska vara täckt med nät runt om hela buren och locket ska inte kunna öppnas av en hund.. Så bristande tillsyn av hundägaren och lika så brister i buren som gjort att hundarna tagit sig in.

Det bästa vore väl att låta dottern få sörja några dagar och sedan prata med henne om hon vill ha en ny kanin. I så fall hade jag köpt den och talat med hundägaren och bett honom överlämna den till dottern. Och finns det en gnutta skam i kroppen hos honom så borde han ersätta den ekonomiskt.

men vilken sämja tror du redan finns efter detta??
  • yodi
    beccagranen skrev 2012-08-23 11:14:49 följande:
    Uppenbarligen vidtog han ingen åtgärd första gången, för inget hände. Där av skulle jag talat med honom hur det kunde ske och vad han tänker göra för att det inte ska upprepas igen. För givetvis ska man inte behöva acceptera att andras hundar ränner på ens tomt, oavsett om dom tar ihjäl ens djur eller bara strövar omkring. Jag skulle iaf tro att det ger bättre förhoppningar att tala som vuxna människor än att göra en anmälan som inte kommer leda någon vart.
    och eftersom det inte hjälpte att prata förra gången så ska dom behöva prata med honom hur många gånger till? med tanke på hans inställning till det hela i övrigt så tvivlar jag starkt på att han kommer göra någon som helst bättring.
  • beccagranen
    yodi skrev 2012-08-23 11:21:21 följande:
    och eftersom det inte hjälpte att prata förra gången så ska dom behöva prata med honom hur många gånger till? med tanke på hans inställning till det hela i övrigt så tvivlar jag starkt på att han kommer göra någon som helst bättring.
    Det återstår att se, har man talats vid så finns iaf en chans att han tar åt sig och gör ett försök.Första gången hundarna smet så kom ingen till skada, vilket kaninen gjorde nu. Att göra en polisanmälan mot grannen och sedan invänta ett besked att ärendet läggs ner lär inte göra något bättre. Grannen lär snarare gotta sig i att dom inte kom någon vart med det hela och han fick "rätt".

Oavsett vad ts gör så verkar det rätt tveksamt till att grannen tar åt sig av det hela. Frågan är vad ts gör om han inte vidtar några förändringar. Vågar hos skaffa en ny kanin, vågar hon ha den ute, vad gör hon om hundarna kommer in igen osv. problemet är ju inte löst för att grannen skulle ursäkta sig och skaffa en ny kanin. Kan Ts tänka sig att gå så långt att skaffa ett eget staket runt tomten för att inte besväras av hundarna? (även om det egentligen är helt fel att hon ska behöva det).
  • LucyStacy

Anmäl! Dessutom varför hindrar inte grannen hunden?
    Säg att du vill ha hunden som ersättning för kaninen, den är ju ändå på eran tomt.

• Steffi

Det är aldrig ok enl mig att få någonting förstört än mindre skadat el. Dödat på sin egen tomt.. Jag hade blivit galen... Och jag som hundägare hade ju tveklöst bett dottern om ursäkt och ersatt kaninen. Sedan hade jag inte haft mina hundar ute utan uppsikt. Hundgård eller vad tusan som helst. En gång är ingen gång men två är två för mycket. Och man har strikt hundägaransvar..

• Hannah76

Äsch vaddå inte vilja stöta sig med grannen? Er granne har skött det stötandet helt på egen hand..

• HelenN

beccagranen skrev 2012-08-23 11:32:19 följande:
    Det återstår att se, har man talats vid så finns iaf en chans att han tar åt sig och gör ett försök.Första gången hundarna smet så kom ingen till skada, vilket kaninen gjorde nu. Att göra en polisanmälan mot grannen och sedan invänta ett besked att ärendet läggs ner lär inte göra något bättre. Grannen lär snarare gotta sig i att dom inte kom någon vart med det hela och han fick "rätt".

Oavsett vad ts gör så verkar det rätt tveksamt till att grannen tar åt sig av det hela. Frågan är vad ts gör om han inte vidtar några förändringar. Vågar hos skaffa en ny kanin, vågar hon ha den ute, vad gör hon om hundarna kommer in igen osv. problemet är ju inte löst för att grannen skulle ursäkta sig och skaffa en ny kanin. Kan Ts tänka sig att gå så långt att skaffa ett eget staket runt tomten för att inte besväras av hundarna? (även om det egentligen är helt fel att hon ska behöva det).

Jag är helt med på det du skriver. Vi har staket/häckar runt hela trädgården men uppenbarligen tar ju hundarna sig in ändå. Dom springer helt enkelt mellan plantorna in. Och för att klargöra en sak, hundarna har varit i vår trädgård FLERA gånger, och det är ju bara de gånger vi själv vet om. Båda hundägarna går hemma på dagarna så detta har garanterat hänt även då vi varit på våra arbeten.
    Vi ska nu komplettera med hönsnät och vi kommer byta staket och grind till högre modeller. OM jag sen ser någon av hundarna lösa kommer jag påpeka det.
    LucyStacy skrev 2012-08-23 11:38:11 följande:
    Anmäl! Dessutom varför hindrar inte grannen hunden?
    Säg att du vill ha hunden som ersättning för kaninen, den är ju ändå på eran tomt.
    Ja vi har börjat med att anmäla till föreningen där vi bor. Det har tydligen kommit in flera klagomål på ovan nämnda hundägare.
    Usch nä, den hunden vill jag INTE ha!!!
    Steffi skrev 2012-08-23 19:01:29 följande:
    Det är aldrig ok enl mig att få någonting förstört än mindre skadat el. Dödat på sin egen tomt.. Jag hade blivit galen... Och jag som hundägare hade ju tveklöst bett dottern om ursäkt och ersatt kaninen. Sedan hade jag inte haft mina hundar ute utan uppsikt. Hundgård eller vad tusan som helst. En gång är ingen gång men två är två för mycket. Och man har strikt hundägaransvar..

Håller helt med dig...
    Hannah76 skrev 2012-08-23 19:37:39 följande:
    Äsch vaddå inte vilja stöta sig med grannen? Er granne har skött det stötandet helt på egen hand..

Sant...

Svar på tråden Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!