Inlägg från: yodi |Visa alla inlägg
  • yodi

Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!

lindaha skrev 2012-08-23 10:31:36 följande:
    Men tanke på vilken inställning gubben har så tycker jag faktiskt att du ska göra en anmälan så att han inser allvaret i det hela. Sen så ska han självklart ersätta kaninen!

precis min tanke.

jäkla gubbe rent ut sagt. 
  • yodi
    beccagranen skrev 2012-08-23 10:35:07 följande:
    Instämmer, men olyckor kan hända. Det hela är olyckligt och man får väl hoppas på att hundägaren tar åt sig av händelsen så att det inte upprepas.
    med tanke på att det här tydligen var andra gången så verkar det inte som om hundägaren har tagit åt sig av händelsen direkt.
  • yodi
    beccagranen skrev 2012-08-23 10:44:22 följande:
    Frågan är om det är värt det? Polisen lär inte göra ett smack, det enda som återstår är osämja mellan grannarna.

Visst hundarna har inget att göra på någon annans tomt, och är under ägarens ansvar. Men olyckor kan hända och det måste man ha förståelse för. Har själv vart med om att skator tagit död på en hund, lika så katter på kaniner. I dessa fall har man ingen ägare att skylla på. Däremot så beskyller jag mig själv som inte vidtagit säkrare åtgärder för mina djur. Lika så tycker jag det är konstigt att hundarna ens kunnat ta sig in i kaninens bur, en kaninbur ska vara täckt med nät runt om hela buren och locket ska inte kunna öppnas av en hund.. Så bristande tillsyn av hundägaren och lika så brister i buren som gjort att hundarna tagit sig in.

Det bästa vore väl att låta dottern få sörja några dagar och sedan prata med henne om hon vill ha en ny kanin. I så fall hade jag köpt den och talat med hundägaren och bett honom överlämna den till dottern. Och finns det en gnutta skam i kroppen hos honom så borde han ersätta den ekonomiskt.
    det här var andra gången som samma hundar tagit sig in, så jag kan tycka att dom vissat tillräkligt stor förståelse för att olyckor kan hända första gången hundarna tog sig in och hundägaren lovade att det inte skulle hända igen.
  • yodi
    beccagranen skrev 2012-08-23 11:00:02 följande:
    Andra gången på hur lång tid? Hur tar sig hundarna ut (hål i staket? avsaknad av staket? lina som gått av?) Ja helt enkelt allt beror på, vi har staket och ändå har vi sett att minsta hunden kunnat ta sig ut. Då får man bara stå och lokalisera vart, har man 4000kvm tomt så är det inte alltid så lätt att finna det direkt. Sen visar det sig att hunden grävt sig ut, vi täcker och några månader senare så kanske det finns ett nytt hål. Eller så kommer grannungar till oss och inte stänger grinden ordentligt så är hundarna ute. Man försöker så gott man kan och gör allt i förebyggande syfte för att inget ska hända. Men ibland sker helt enkelt olyckor, och man hoppas bara på att inget hemskt händer de gånger.
    ën gång kan man aceptera men inte två, och som ts skrev så har dom haft gott om tid på sig, och eftersom kaninen var ett år så är det max ett år mellan gångerna, hundägaren har helt klart brustit i sitt ansvar, hur många gånger tycker du att ts familj ska gå med på att grannens hund kommer in på deras tomt och skrämer i hjäl kaniner?
  • yodi
    beccagranen skrev 2012-08-23 11:14:49 följande:
    Uppenbarligen vidtog han ingen åtgärd första gången, för inget hände. Där av skulle jag talat med honom hur det kunde ske och vad han tänker göra för att det inte ska upprepas igen. För givetvis ska man inte behöva acceptera att andras hundar ränner på ens tomt, oavsett om dom tar ihjäl ens djur eller bara strövar omkring. Jag skulle iaf tro att det ger bättre förhoppningar att tala som vuxna människor än att göra en anmälan som inte kommer leda någon vart.
    och eftersom det inte hjälpte att prata förra gången så ska dom behöva prata med honom hur många gånger till? med tanke på hans inställning till det hela i övrigt så tvivlar jag starkt på att han kommer göra någon som helst bättring.
Svar på tråden Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!