• HelenN

Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!

Ja då var det slutskuttat i vår bur där hemma.

Dotterns 1 år gamla kanin har idag dött. Jagad till döds av två av grannarnas hundar. De har tagit sig in i vår trädgård, bak till kaninburen och hans rastgård som var väl tillstängd. Dom har lyckats ta sig in och kaninen sprang i förskräckelsen ut ur buren, ut i trädgården och till slut ut på gården.Där får till slut ena hundägaren tag i kaninen. Lyfter in honom i buren och ringer till min man. Dottern åker hem med sin farmor och farfar, och hittar Lille Skutt död i sin bur.

Nu sitter jag fast på jobb och har en 12 årig tjej som är helt i upplösningstillstånd där hemma.... Gråter Ja det är sånt här som händer men fy fan vad ont det gör att höra sin dotter så ledsen... Skrikandes

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-28 09:20
    Lite uppdatering då...
    Händelsen är anmäld nu, både till föreningen samt till närpolisen. Jag vet att polisen inte gör mycket men OM nåt skulle hända i framtiden känns det bra att ha på papper att det varit problem förut...

Vi kommer hämta hem en ny liten kaninvän på söndag. Denna som bara är 8 veckor och uppväxt inomhus kommer stanna inne i vårt hus fram till våren.
    Trädgården kommer vi säkra ännu mera. Vi kommer säkra häckarna med hönsnät innanför och staket och grind kommer vi byta ut mot högre och mindre glesa bräder.

Så nu hoppas vi att detta ej händer igen...
    Jag har i efterhand hört att båda hundarna som var inblandade brukar ta både katter och igelkottar, ivrigt påhejjade av sina ägare... Fy farao för dessa som ger hederliga och rediga hundägare dåligt rykte!!!

• Svar på tråden Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!
  • lindaha

Men tanke på vilken inställning gubben har så tycker jag faktiskt att du ska göra en anmälan så att han inser allvaret i det hela. Sen så ska han självklart ersätta kaninen!

• yodi
    lindaha skrev 2012-08-23 10:31:36 följande:
    Men tanke på vilken inställning gubben har så tycker jag faktiskt att du ska göra en anmälan så att han inser allvaret i det hela. Sen så ska han självklart ersätta kaninen!

precis min tanke.

jäkla gubbe rent ut sagt. 
  • beccagranen
    HelenN skrev 2012-08-23 10:28:16 följande:

Absolut men hade hunden varit kopplad hade det inte hänt! Som jag skrev i TS, hundarna tog sig in i hagen och lämnade då en glipa som kaninen skuttade ut igenom....

Instämmer, men olyckor kan hända. Det hela är olyckligt och man får väl hoppas på att hundägaren tar åt sig av händelsen så att det inte upprepas.
  • yodi
    beccagranen skrev 2012-08-23 10:35:07 följande:
    Instämmer, men olyckor kan hända. Det hela är olyckligt och man får väl hoppas på att hundägaren tar åt sig av händelsen så att det inte upprepas.
    med tanke på att det här tydligen var andra gången så verkar det inte som om hundägaren har tagit åt sig av händelsen direkt.
  • beccagranen
    lindaha skrev 2012-08-23 10:31:36 följande:
    Frågan är om det är värt det? Polisen lär inte göra ett smack, det enda som återstår är osämja mellan grannarna.

Visst hundarna har inget att göra på någon annans tomt, och är under ägarens ansvar. Men olyckor kan hända och det måste man ha förståelse för. Har själv vart med om att skator tagit död på en hund, lika så katter på kaniner. I dessa fall har man ingen ägare att skylla på. Däremot så beskyller jag mig själv som inte vidtagit säkrare åtgärder för mina djur. Lika så tycker jag det är konstigt att hundarna ens kunnat ta sig in i kaninens bur, en kaninbur ska vara täckt med nät runt om hela buren och locket ska inte kunna öppnas av en hund.. Så bristande tillsyn av hundägaren och lika så brister i buren som gjort att hundarna tagit sig in.

Det bästa vore väl att låta dottern få sörja några dagar och sedan prata med henne om hon vill ha en ny kanin. I så fall hade jag köpt den och talat med hundägaren och bett honom överlämna den till dottern. Och finns det en gnutta skam i kroppen hos honom så borde han ersätta den ekonomiskt.
  • yodi
    beccagranen skrev 2012-08-23 10:44:22 följande:
    Frågan är om det är värt det? Polisen lär inte göra ett smack, det enda som återstår är osämja mellan grannarna.

Visst hundarna har inget att göra på någon annans tomt, och är under ägarens ansvar. Men olyckor kan hända och det måste man ha förståelse för. Har själv vart med om att skator tagit död på en hund, lika så katter på kaniner. I dessa fall har man ingen ägare att skylla på. Däremot så beskyller jag mig själv som inte vidtagit säkrare åtgärder för mina djur. Lika så tycker jag det är konstigt att hundarna ens kunnat ta sig in i kaninens bur, en kaninbur ska vara täckt med nät runt om hela buren och locket ska inte kunna öppnas av en hund.. Så bristande tillsyn av hundägaren och lika så brister i buren som gjort att hundarna tagit sig in.

Det bästa vore väl att låta dottern få sörja några dagar och sedan prata med henne om hon vill ha en ny kanin. I så fall hade jag köpt den och talat med hundägaren och bett honom överlämna den till dottern. Och finns det en gnutta skam i kroppen hos honom så borde han ersätta den ekonomiskt.
    det här var andra gången som samma hundar tagit sig in, så jag kan tycka att dom vissat tillräkligt stor förståelse för att olyckor kan hända första gången hundarna tog sig in och hundägaren lovade att det inte skulle hända igen.
  • HelenN

Buren var "inbrottssäker" och inhängnaden var täckt med nät samt pressening. Hundarna har hoppat på staketen tills dom gav vika!!! Dom har alltså haft god tid på sig att göra denna skada. Och detta i sig är otroligt då jag vet hur dom skäller när dom är där bak och jagar runt runt runt den stackars kaninen...

Vi får se hur vi går vidare, min man vill inte stöta sig med grannen men jag tycker fan han själv kan erbjuda sig att ersätta kaninen... Det hade jag tveklöst gjort om det var min hund!!!

• lindaha
    beccagranen skrev 2012-08-23 10:44:22 följande:

Fast skulle mina grannars hundar ta död på mitt husdjur och de skulle rycka på axlarna och säga "det är sånt som händer" så skulle nog inte grannsämjan vara så god iallafall. 

Nu har ju hundarna dessutom gjort liknande innan så man tycker ju att gubben borde se till att det verkligen inte händer igen, och om det nu hände verkligen beklaga det och se till att ersätta kaninen direkt och inte bara rycka på axlarna.  
  • HelenN
    lindaha skrev 2012-08-23 10:56:07 följande:
    Fast skulle mina grannars hundar ta död på mitt husdjur och de skulle rycka på axlarna och säga "det är sånt som händer" så skulle nog inte grannsämjan vara så god iallafall. 

Nu har ju hundarna dessutom gjort liknande innan så man tycker ju att gubben borde se till att det verkligen inte händer igen, och om det nu hände verkligen beklaga det och se till att ersätta kaninen direkt och inte bara rycka på axlarna.  
    Precis!!! Jag hade skämts ihjäl!!
  • beccagranen
    yodi skrev 2012-08-23 10:54:10 följande:
    det här var andra gången som samma hundar tagit sig in, så jag kan tycka att dom vissat tillräkligt stor förståelse för att olyckor kan hända första gången hundarna tog sig in och hundägaren lovade att det inte skulle hända igen.
    Andra gången på hur lång tid? Hur tar sig hundarna ut (hål i staket? avsaknad av staket? lina som gått av?) Ja helt enkelt allt beror på, vi har staket och ändå har vi sett att minsta hunden kunnat ta sig ut. Då får man bara stå och lokalisera vart, har man 4000kvm tomt så är det inte alltid så lätt att finna det direkt. Sen visar det sig att hunden grävt sig ut, vi täcker och några månader senare så kanske det finns ett nytt hål. Eller så kommer grannungar till oss och inte stänger grinden ordentligt så är hundarna ute. Man försöker så gott man kan och gör allt i förebyggande syfte för att inget ska hända. Men ibland sker helt enkelt olyckor, och man hoppas bara på att inget hemskt händer de gånger.
Svar på tråden Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!