Inlägg från: HelenN |Visa alla inlägg
  • HelenN

Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!

Ja då var det slutskuttat i vår bur där hemma.

Dotterns 1 år gamla kanin har idag dött. Jagad till döds av två av grannarnas hundar. De har tagit sig in i vår trädgård, bak till kaninburen och hans rastgård som var väl tillstängd. Dom har lyckats ta sig in och kaninen sprang i förskräckelsen ut ur buren, ut i trädgården och till slut ut på gården.Där får till slut ena hundägaren tag i kaninen. Lyfter in honom i buren och ringer till min man. Dottern åker hem med sin farmor och farfar, och hittar Lille Skutt död i sin bur.

Nu sitter jag fast på jobb och har en 12 årig tjej som är helt i upplösningstillstånd där hemma.... Gråter Ja det är sånt här som händer men fy fan vad ont det gör att höra sin dotter så ledsen... Skrikandes

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-28 09:20
    Lite uppdatering då...
    Händelsen är anmäld nu, både till föreningen samt till närpolisen. Jag vet att polisen inte gör mycket men OM nåt skulle hända i framtiden känns det bra att ha på papper att det varit problem förut...

Vi kommer hämta hem en ny liten kaninvän på söndag. Denna som bara är 8 veckor och uppväxt inomhus kommer stanna inne i vårt hus fram till våren.
    Trädgården kommer vi säkra ännu mera. Vi kommer säkra häckarna med hönsnät innanför och staket och grind kommer vi byta ut mot högre och mindre glesa bräder.

Så nu hoppas vi att detta ej händer igen...
    Jag har i efterhand hört att båda hundarna som var inblandade brukar ta både katter och igelkottar, ivrigt påhejjade av sina ägare... Fy farao för dessa som ger hederliga och rediga hundägare dåligt rykte!!!

• Svar på tråden Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!
  • HelenN
    Allvetaren skrev 2012-08-22 12:37:34 följande:
    Stackars dottern! Rynkar på näsan
    Vad sa grannarna om det hela? Brukar deras hundar springa runt i eran trädgård, eller var det en olycklig engångföreteelse? 

Ja hon är helt förstörd... Det var inte första gången och dom har LOVAT att det inte ska hända igen... Men hur fan kan man då låta hundarna springa okopplade???

Crea Diem skrev 2012-08-22 12:38:38 följande:
    Då det råder strikt hundägaransvar så tycker jag att ni ska polisanmäla grannarna - inte för att det kommer att hända något, men för att markera. Sedan skall grannarna givetvis ersätta er för kaninen - även om ett liv inte kan mätas i pengar.

Ja man kan ju inte straffa hunden, den följer bara sin instinkt. Ja frågan är hur vi gör, nåt måste vi göra.

Velouria skrev 2012-08-22 12:39:40 följande:
    Stackaren! För övrigt visste jag inte att kaniner dör av stressen av att bli jagade (för det måste ju vara stressen som tagit död på den?)

Nä jag visste inte i heller, men hörde att dom kan få hjärtstillestånd....

• HelenN
    Ellan92 skrev 2012-08-22 12:48:28 följande:
    så är det med nästan alla gnagare 

Ja jag tyckte också att jag hade hört det... Stackaren...
  • HelenN
    Steffi skrev 2012-08-22 12:52:32 följande:
    Usch stackars både dotter och kanin. Jag hade skämts ihjäl om jag varit hundägaren. Och naturligtvis ersatt er och dottern...plus inföakaffat nya koppel till hundarna.

Ja precis. Då det hände förra gången bad den ena gubben om ursäkt och sa att det var helt hans ansvar bla bla bla. Men hur kan man då va så DUM att man låter det hända igen???
    Hannah76 skrev 2012-08-22 12:52:37 följande:
    Men fy!

Vilken sämst hundägare.
    Vad sa de?
    Jag vet inte i nuläget vad de sade. Jag jobbar och har inte hört allt. Får väl höra ikväll.
  • HelenN
    MoonFlight skrev 2012-08-22 13:01:28 följande:
    Lider med din dotter, inte alls kul. Hoppas hundägaren tar sitt ansvar.

Tack! Det hoppas jag med...

Pratade med henne nyss och hon har lugnat ner sig nu. Men är så klart fortfarande ledsen...
  • HelenN
    Strumpans skrev 2012-08-22 14:22:58 följande:
    Fruktansvärt. Katastrof av hundägarna!

Ja verkligen...
    Ziindlaa skrev 2012-08-22 14:25:16 följande:
    Stackars din dotter. Men kan tänka mig att hundägaren inte har det så roligt heller. Finns väl ingen som önskar att sitt djur ska skada ett annat djur (eller människa). Men det är som du säger ts, det är sånt som händer.

Faktum är att han inte verkar bry sig annat än om sin egen hund. Han är jägare och känner bara för sin hund har han själv sagt...
    nevermind skrev 2012-08-22 19:18:46 följande:
    Men hundägaren ersätter väl kaninen?? Alltså köper en ny. För ersätta just den kaninen kan man ju tyvärr inte.
    Jag har ännu inte hunnit prata med honom. Hade fullt upp att ta hand om min förstörda dotter samt att begrava kaninen igår... Men jag lär inte ge mig utan att få nån slags ersättning.

Han hade klappat doottern på axeln och sagt, sluta böla det är sånt som händer!!!! Va fan lixom!!! Skrikandes
  • HelenN
    beccagranen skrev 2012-08-23 10:09:46 följande:
    Tråkigt för dottern, och alla inblandade. Men vad ska man göra, olyckor händer och djuren följer bara sin instinkt. Men hur kunde kaninen ta sig ur buren?

Absolut men hade hunden varit kopplad hade det inte hänt! Som jag skrev i TS, hundarna tog sig in i hagen och lämnade då en glipa som kaninen skuttade ut igenom....

• HelenN

Buren var "inbrottssäker" och inhängnaden var täckt med nät samt pressening. Hundarna har hoppat på staketen tills dom gav vika!!! Dom har alltså haft god tid på sig att göra denna skada. Och detta i sig är otroligt då jag vet hur dom skäller när dom är där bak och jagar runt runt runt den stackars kaninen...

Vi får se hur vi går vidare, min man vill inte stöta sig med grannen men jag tycker fan han själv kan erbjuda sig att ersätta kaninen... Det hade jag tveklöst gjort om det var min hund!!!

• HelenN
    lindaha skrev 2012-08-23 10:56:07 följande:
    Fast skulle mina grannars hundar ta död på mitt husdjur och de skulle rycka på axlarna och säga "det är sånt som händer" så skulle nog inte grannsämjan vara så god iallafall. 

Nu har ju hundarna dessutom gjort liknande innan så man tycker ju att gubben borde se till att det verkligen inte händer igen, och om det nu hände verkligen beklaga det och se till att ersätta kaninen direkt och inte bara rycka på axlarna.  
    Precis!!! Jag hade skämts ihjäl!!
  • HelenN

beccagranen skrev 2012-08-23 11:32:19 följande:
    Det återstår att se, har man talats vid så finns iaf en chans att han tar åt sig och gör ett försök.Första gången hundarna smet så kom ingen till skada, vilket kaninen gjorde nu. Att göra en polisanmälan mot grannen och sedan invänta ett besked att ärendet läggs ner lär inte göra något bättre. Grannen lär snarare gotta sig i att dom inte kom någon vart med det hela och han fick "rätt".

Oavsett vad ts gör så verkar det rätt tveksamt till att grannen tar åt sig av det hela. Frågan är vad ts gör om han inte vidtar några förändringar. Vågar hos skaffa en ny kanin, vågar hon ha den ute, vad gör hon om hundarna kommer in igen osv. problemet är ju inte löst för att grannen skulle ursäkta sig och skaffa en ny kanin. Kan Ts tänka sig att gå så långt att skaffa ett eget staket runt tomten för att inte besväras av hundarna? (även om det egentligen är helt fel att hon ska behöva det).

Jag är helt med på det du skriver. Vi har staket/häckar runt hela trädgården men uppenbarligen tar ju hundarna sig in ändå. Dom springer helt enkelt mellan plantorna in. Och för att klargöra en sak, hundarna har varit i vår trädgård FLERA gånger, och det är ju bara de gånger vi själv vet om. Båda hundägarna går hemma på dagarna så detta har garanterat hänt även då vi varit på våra arbeten.
    Vi ska nu komplettera med hönsnät och vi kommer byta staket och grind till högre modeller. OM jag sen ser någon av hundarna lösa kommer jag påpeka det.
    LucyStacy skrev 2012-08-23 11:38:11 följande:
    Anmäl! Dessutom varför hindrar inte grannen hunden?
    Säg att du vill ha hunden som ersättning för kaninen, den är ju ändå på eran tomt.
    Ja vi har börjat med att anmäla till föreningen där vi bor. Det har tydligen kommit in flera klagomål på ovan nämnda hundägare.
    Usch nä, den hunden vill jag INTE ha!!!
    Steffi skrev 2012-08-23 19:01:29 följande:
    Det är aldrig ok enl mig att få någonting förstört än mindre skadat el. Dödat på sin egen tomt.. Jag hade blivit galen... Och jag som hundägare hade ju tveklöst bett dottern om ursäkt och ersatt kaninen. Sedan hade jag inte haft mina hundar ute utan uppsikt. Hundgård eller vad tusan som helst. En gång är ingen gång men två är två för mycket. Och man har strikt hundägaransvar..

Håller helt med dig...
    Hannah76 skrev 2012-08-23 19:37:39 följande:
    Äsch vaddå inte vilja stöta sig med grannen? Er granne har skött det stötandet helt på egen hand..

Sant...

Svar på tråden Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!