• Jennysjuveler

Min tonåring slog mig i helgen.

Efter en vår av turbulens där min 15-åring har betätt sig illa kom nu helgen som satte punkt för mig som mamma. Min tonåring slogs med mig och sin morfar, 72 år, och sparkade hunden.

Bakgrund: jag frågade min 15-åring om han ville spendera helgen med mig hos morfar, på morfars gård, 15-åringen svarade att han ville.

Redan på fredagen ville han att jag skulle skjutsa honom till Garphyttan för han hade lovat att vara med en kompis över helgen, Jag svarade att han hade faktist lovat att vara med mig och morfar. Fredagskvällen löpte på relativt ok.

Lördagsmorgon efter att vi ätit frukost började 15-åringen att klaga på att han mådde illa, att han ville åka hem (till sin pappa som han nyligen flyttat hem till) jag menade på att han lika väl kunde må dåligt här som att åka hem. Ville han kunde han lägga sig på soffan och vila lite. (jag visste att han ljög då, om man mår dålig håller man inte på att bråka).
    Han stormar upp på övervåningen och börjar gapa och skrika att han minsann visst skulle åka hem och om jag inte skjutsa honom skulle han gå de 2,5 milen. Skriken tilltar och han börjar att hota mig med att slå in pannbenet och se till att jag inte kommer därifrån utan blåmärken.
    Han menar på att jag inte har någonting med honom att göra efter han flyttade till pappan, jag försöker lugna ner honom och resonera med honom, men det går inte, han tar telefonen och skriker att han ska ringa polisen och anmäla mig för kidnappning av honom då jag inte låter honom gå.
    Jag försöker prata med honom och reda ut varför han gör så här, men det slutar bara med att han skriker och puttar, kallar mig namn och säger att jag inte är hans mamma längre. Detta pågår i 4 timmar, helt plötsligt lägger han sig ner på soffan och säger att han skiter i detta nu, inom 5 minuter har han somnat och snarkar ljudligt!
    Jag har då inte varit med om detta tidigare.
    Han sover en stund medans jag lagar till lite lunch och när jag väcker honom senare är han faktist lite trevligare. Jag trodde då att det skulle ordna sig. Resterande tid under kvällen går ganska bra. Relativt.

På söndagen brakar tyvärr helvetet lös.
    Vid frukost vill han att jag åker hem med honom, jag säger att helgen slutar på efter middagen, såsom vi hade kommit överens om. Han tar till flykt på övervåningen och återigen börjar gapa och skrika, han hotar återigen att han ska ge mig stryk, kallar mig namn och är helt oresonlig.
    Han lägger sig på soffan och tar kuddarna och håller för öronen. Jag tar ifrån han kuddarna och påtalar att det beteendet han uppvisar inte är önskvärt.
    Han sätter sig på golvet mellan soffan och väggen och skriker en massa saker, jag sätter mig brevid och försöker lugna ner honom.
    När jag lägger min hand på hans axel och säger "jag bryr mig om dig och jag älskar dig" ser jag hur blicken förändras till alldeles svart.
    Det som händer sen är för mig helt otroligt, han knuffar upp mig på soffan, får grepp om min hals och skriker att jag inte är hans mamma att jag inte ska ha någonting mer med honom att göra! Jag lyckas putta bort honom med benen, men han släpper inte mig helt.
    Vi tumlar runt på golvet innan han trycker ner min nacke mot mina knän medans jag sitter på rumpan, jag fick ta i för allt jag var värd för att han inte skulle bryta nacken av mig.
    Här kommer morfar in i bilden, han försöker gå i mellan mig och min 15-åring, det slutar bara med att han vevar till morfar också. Morfar knuffar bort honom och höjer både rösten och handen: Nu jävlar ser du till och lugnar ner dig!! Skriker morfar åt honom. 15-åringen slutar att slåss men lugnar inte ner sig utan fortsätter att gapa och skrika.
    Tillslut lugnar han ner sig med löftet att vi åker hem med honom till kl 14 på söndags eftermiddagen.
    Innan jag skjutsar hem honom så äter vi lite lunch, jag och morfar försöker då prata om vad konsekvenserna av hans handlande kommer att ha för honom i framtiden nu när han har blivit straffmyndig. Han berättar då att han vet vad som kommer om han gör detta nu.
    Pricis innan vi ska åka får jag en känsla att allt inte stämmer, jag känner utanpå hans byxfickor och känner att han har en kartong. Jag tror naturligtvis att det är ett ciggpaket. Döm om vår förvåning när han plockar fram en kompass, gammal och sliten och visar knappt vilket som är norr och inte. Den har han stulit från morfar. När vi konfronterar honom så ljuger han oss rätt upp i ansiktet och påstår att han hade hittat den utomhus. Men kartongen är inte blött bilen på väg till 15-åringens hem övertalar jag honom att ringa till morfar och be om ursäkt. Efter mycket om och men gör han det.
    När jag senare kommit hem och min lilla dotter har somnat berättar jag hela historien för sambon och vad som hänt, min sambo inspekterar mig och ser alla begynnande blåmärken och svullnader jag har över hela armarna och ryggen, runt nacken. Jag bestämmer mig då att tonåringen får som han vill.

Med tanke på hans våldsamma beteende han uppvisade och den blicken jag såg i hans ögon och att han upprepade att jag inte var hans mamma länge, att han inte ville att jag skulle ha något mer med honom att göra kommer jag hädanefter inte engagera mig mer i hans liv. Jag kommer nu inte mera finnas med i hans liv.

Kom gärna med kommentarer, tankar eller tips, bespara mig hånanden. Tack

Lotta

• Svar på tråden Min tonåring slog mig i helgen.
  • Fanny b
    Jennysjuveler skrev 2012-07-13 08:39:29 följande:

Hej. Jag förstår att det kan låta lite illa, men detta är ju ett utdrag över helgen. Allt annat som har pågott under flera år från 15-åringens sida är ju inte med. Alla hans lögner, stölder, skolk osv...

Sonen hade lovat oss först att följa med till morfar, jag anser att man ska hålla vad man lovar, inte vända kappan efter vinden så fort hans kompisar drar, anledning bla till att vi åkte till morfar var att hjälpa morfar städa, då han har svårt att göra detta.

Hade sonen presenterat att han inte ville åka till morfar på ett vettigt sätt hade jag varit mer intresserad att vara tillmötesgående, men när har ljuger för att slippa, då är det inte ok. Lögnerna har varit en stor del i hans liv de sista åren, då han har ljugit om det mesta bara för att slippa.
    Tex: jag har inga läxor, dom har jag gjort i skolan, sen mejlar läraren och undrar varför inte läxorna har blivit gjorda.
    Tex: sonen gillade en tjej, och för att få sympati, låtsas han att han ramlar på en isfläck. han får hjäp av tjejen till VC, VC har som policy att undomar som kommer till VC under skoltid ska undersökas. Läkaren undersöker sonen och tycker att han ska röntga benet, då sonen påstår att det gör så ont. Jag blir uppringd av sköterskan på VC som berättar vad som har hänt, jag får häva mig iväg från jobbet för att ta med sonen till sjukhuset. När jag hämtar upp honom med bilen på VC går han som vanligt. Det är inget fel på hans ben. Detta är en utav lögerna sonen har kommit med under åren. Jag tycker inte att en frisk person som sonen ska slösa med samhällsresurserna och faktist stjäla en röntgentid från någon som faktist behöver den någon som är sjuk på riktigt.

Jag anser också att när sonen har åkt till pappan under helgen, har helgen börjat fredag em, och slutat söndag em. Jag ser det som självklart att när det nu är åt andra hållet att det funkar på samma sätt. 

Sen tycker jag också att när barnet, för det är det han fortfarande är, uppvisar ett beteende hela tiden utan att ändra det till det bättre, att han då kanske inte är mentalt mogen för att fatta alla beslut som behövs.
    Sitter man och disskuterar många gånger varför man inte ska stjäla och han fortfarande gör det, tyder det på en ovilja från hans sida att faktist vara en del i samhället.

Jag har aldrig sagt att jag är oskyldig, men jag har försökt att resonera med honom så länge att han lyssnar inte, han rent ut sagt skiter i konsekven´serna av sitt handlande.

Mvh Lotta 
    Jag håller med dig om att om man har gått med på att besöka en släkting så ska man också göra det. Det vore en sak om din son själv kunde åkt till kompisen, men jag tycker att tonåringar ska lära sig att att om man väljer att följa med på besök till en släkting som bor på landet så kan man inte kräva att få skjuts till en kompis som bor i närheten. Det är samma som hans lögner att få dig att åka hem tidigare på söndagen. Den som kör bestämmer när man ska åka hem. Givetvis bör man ta hänsyn som chafför om någon av de personerna behöver åka hem tidigare för att de har en tid att passa. Men då bör också dessa personer säga till i förväg om detta, så chaffören har möjlighet att avgöra om denne vill åka hem tidigare för denna persons skull.
  • jagvetbäst

Man ger ALDRIG upp sina barn, vad dom än gör!
    Ni har båda felat och passerat gränser så det skriker om det!
    Jag förstår er båda. Han är inget litet barn längre som du kan styra och kontrollera, bråka i 4 TIMMAR!!! Är du galen??? Att du inte var vuxen och gick där ifrån? Vad ger det att försöka prata med någon som inte är mottaglig? Sen får man absolut inte göra som honom och vara våldsam!
    Backa undan du men släpp inte taget. Jag tror att han är en arg kille som är besviken på sin ovärld. Någon sa att den man står närmast och litar på är den man vågar visa vad man känner och leva ut sina känslor för.
    Prata med hans pappa och se hur han är där. Sen kan du skriva ett brev och förklara hur du känner dig och hur du upplever allt. Sen tycker jag du kan släppa detta och ge honom en chans. Dvs sluta hacka på honom.
    Gör även klart för honom att händer det fler gånger att han blir våldsam så gör du en polisanmälan (och gör det oxå!!)
    Lycka till!!!

• Looloo97

Åh, fy så jobbigt och hemskt...men för ALLT i världen kan du inte säga upp kontakten med din son! 
    Precis som någon sa så är det där man känner sig trygg och med den man känner sig trygg med man vågar leva ut och göra revolt...se det så!
    Det var fruktansvärt det som hände, men det går ju inte bara att sätta stopp där och sluta vara mamma?
    Vet du hur han har det hos sin pappa, har du någon insikt i hans liv för övrigt?

Kram! 

• Chockocola

Jag förstår dej TS. Klart du inte ger upp din son, men att inte träffas på ett tag är inte fel. Tills allt lugnat ner sig. Min dotter var inte fysisk när hon var tonåring. Men hon ljög, skolka, stal, luntade mm. Och var så otrevlig helt oprovocerat, att klockorna stannade. Man bara stod där med öppen mun. Vissa saker tillhör väl tonåren. Men, vissa saker ska man som förälder bara inte behöva ta.

En normal förälder vill ens barn bara väl, och man försöker prata med dom, men det går inte alltid. När min dotter o jag tjaffsade, och jag kände att det får vara bra nu, då sa hon;- nu blev du tyst, nu har du inget mer att säga... Man blev ju inte lite provocerad:/

Nu är hon 22 och har flyttat hemifrån. Dom enda gångerna hon ringer mej är när hon vill ha nåt. Tex låna pengar eller bli körd någonstans.  Känns lite trist. Nu idag var det en grej som hände, ingen stor grej, men såpass att jag känner att jag håller mej undan nu ett tag.

Inte så att jag kapar kontakten, utan håller mej undan ett tag bara. Tråkigt att hon tar mej för givet. Känns otroligt trist att man blir dissad för att hon har kommit till en ålder när hon klarar sig själv, och bara behöver mej när det krisar. När hon var som värst, tänkte jag alltid- det är bara en period och det går över- Men det kan bli längre än vad man tror... Bara att hålla ut. Lycka till TS.     

• kvinnlig47

Det som slår mig efter att ha läst detta är att sonen kanske har någon psykisk sjukdom? Min bror hade liknande problem som ung, och han har fått diagnosen bipolär...

• Tonårsmorsan

Sent svar från mig.
    Usch vad jobbigt när det blir så här. Jag fröstår att du älskar din son väldigt mycket men tyvärr får man alltis ta massa skit som tonårsförälder. Det här lixom tonåren till att revoltera, bryta sig loss och börja gå sin egen väg. Som förälder måste man dock sätta gränser. Att han slår dig är absolut INTE acceptabelt.

Samtidigt låter det som om du beskriver en väldigt ledsen och frustrerad 15åring som antagligen känner sig sviken av bägge sina föräldrar. Han han haft tid att bearbeta er separation? Hur mycket har ni lyssnat på honom vi ni skilde er?  

Tonåren är den tid då barn ska börja frigöra sig och bygga sitt eget liv. Som förälder blir man mer då en trygg hamn där tonåringen kan lägga till och samla kraft för att sen ge sig ut igen. Självklart måste kompisar få betyda väldigt mycket. Självklart. Er relation skulle säkert bli bättre om du lärde dig mer om hur tonåringar fungerar och en tonårings behov

USräkta mig men en hel helg i Garphyttan(!!!) med dig och din 72åriga pappa låter fullständigt urtrist! Du kan inte riktigt kräva att en 15åring ska tycka det är kul och sen sitta där och artigt konversera. Vad finns det för en 15 åring att göra i Garphyttan? Hur umgås ni? Vad gjorde ni? Varför kunde inte sonen ta med någon kompis ut dit? Om sonen bor med sin pappa klart han säger ja till dig ibland men lika klart är det att han måste kunna ändra sig. Du som mamma har en skyldighet att se till din sons behov och att sitta isolerad i Garphyttan tycker jag låter hemskt om nu inte morfar hade världens jätteplaner på att han och sonen skulle ut och fiska eller liknande?

Du överdriver också när du anklagar din son för att ljuga. Ditt exempel från när han låtsades ha gjort illa benet för att få lite uppmärksamhet från en jämnårig flicka är väl inte så farligt. Att sjukvården överreagerar och ringer dig är ju inte din sons fel.

ang skolk: har du kpoll på varför han skolkar? Är det någon lärare som är dålig så du som förälder kanske borde visa ditt stöd och ta upp det med rektor? Varför får ni föräldrar inte reda på läxor visa skolans web? eller fast läxschema? osv.

Jag blir helt kall när du skriver detta tidigare här i tråden:
    "Tyvärr inga droger, har redan testat honom för det med både kiss o blod."
    TYVÄRR inga droger! Vad då "tyvärr"? Hade du velat det?

Du har säkert en alldeles normal tonåring som känner sig sviken av bägge sina föräldrar och kanske är sviken av er bägge? Men visst är det jättetufft att vara tonårsförälder. Jag vet. Jag har flera. 

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • epicb

Hej skulle nog testa min son för bensodiazepiner, låter helt klart som han försöker tända av från dom då, "vanliga "tonåringar rymmer ganska många olika kännslor på samma gång, men är han uppvuxen bland våld så har han nog lärt det annars är det väl dax att ha THE SNACK om vad som är acceptabelt och inte och att ni kommer bli tvungen att sätta honom på ett hem tills han är myndig, berätta hur besvikna ni är inte arga och att ni älskar honom endå men är jätte besviken och det kommer att ta långt tid att hämta sej från detta, -så skulle nog ha en låg profil om jag va du (ge ett mammatips)

• Studie om barns våld
    Hej, 

Vi skriver i denna tråd då vi söker föräldrar som tidigare har varit utsatta för våld av sitt barn och som kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter i vårt examensarbete. 

Vi läser vårt sista år på Socionomprogrammet och valde detta ämne då vi själva har stött på denna problematik genom arbete på socialtjänsten och BUP. Barns våld mot föräldrar är ett område som vi tycker borde bli mer utforskat och uppmärksammat för att samhället ska kunna erbjuda ett bättre stöd till föräldrar i denna svåra situation. Genom att lyssna till föräldrar som har varit med om denna form av familjevåld tror vi att viktig kunskap kan nås.

Vi har valt att avgränsa oss till tonåringar och vuxna barns våld. Med våld menar vi inte bara fysiskt våld utan även psykiskt, materiellt och ekonomiskt.    

Maila oss på [email protected] för mer information.
  • faren
    Philippa skrev 2012-07-10 14:00:59 följande:

Kanske håller han på med droger?? Ring ungdomsstöd på soc så får du hjälp!

Varför tror du det? Han kanske är besviken på sin mamma, för att de har skilljt sig? Snorunge är han i iallafall, och ett sådant beteende måste stoppas på riktigt! Fullständigt oacceptabelt. Mamman gör helt rätt i att bryta kontakten för tillfället, hon verkar inte riktigt kunna sätta ner foten, och visa var skåpet skall stå!

I vilket fall klarar inte alla tonåringar av det, utan en fast hand, och bestämda reglar. Mycket kompromissande också, men till en viss gräns.

Jag hade inte backat för att anmäla mitt eget barn, i samma situation.Skrikandes
    Hur kan man omsätta barn i barnbidrag/ flerbarnstillägg och underhållsbidrag?
  • faren

Och så glömde jag att tillägga; "Vad fan tror ni blir resultatet av detta eviga daltande och "tassa om kring på tå", för dessa tonåringar? Det här är ju ett resultat; manipulerande, aggressiva, själviska ohyfsade och frustrerade unga människor, som varken vet ut eller in...

Hur kan man omsätta barn i barnbidrag/ flerbarnstillägg och underhållsbidrag?
  • Tanjaterese

Hej har en väldigt stort problem men min 13åriga dotter med. Hon slår mig och sin lillebror. Hon la ett täcke över hans huvud och la sig på han så att han inte fick luft. Jag tog bort henne från honom en gång här nu och då polisanmälde hennes kompis mamma mig för misshandel! Det enda jag tänkte på va sonen. Hon har slagit mig i huvudet så att jag hade ont i flera dagar, även nacken. Hon har varit på pojken jätte mycket å gett han riv märken, å även blåmärken. Jag förstår dig. Tanja maila mig om du vill tanjaterese@hotmail.com

• Johanna34567

Jag läser denna tråd och förstår att jag inte är ensam om stark tonårstrots/(frigörelse?)

Har en nyss fyllda 16 årig son som bor hos mig och träffar sin pappa när han vill. Mitt problem är detsamma, våldsamma utbrott med mycket fult ordval där jag i princip är inget värd. Nu ska han flytta till sin pappa minsann, tror inte han vill egentligen utan gör det för han tror det gör mig ledsen. Han har sina kompisar här och vår hund och katter som han älskar. Men jag hindrar inte honom, tror det är bra vi får paus men jag är inte säker. Men det går ändå inte att prata med honom om hans oacceptabla attityd mot mig som pågått ett bra tag... Jag har inte en chans få syl i vädret för han börjar skrika direkt... och då går jag säger att ska han skrika så så är jag inte med.

Han har aldrig varit hos sin pappa mer än ett par dagar åt gången och jag tror han inte har så kul där i lght i stan, jag bor i hus och han har ett fint stort rum. Han har inte samma "privacy" hos sin pappa.... nu min undran:

Hur gör andra med sina "ilskna" tonåringar? Är det detsamma med flickor?

• Noob noob

Aja iallafall anmäl ej till soc ellet BUP det kommer bara göra saken värre tro mig. Det är ett helvete, det är pinsamt och han kommer bara bli fly förbannad. Jag tror mig känna mig igen i din sons situation. Ge honnom lite andningsrum han lär känna sig kvävd av alla "löften" och krav som därmed blir. Be honnom inte låva saker för det kommer aldrig att hålla, det är bättre att fövänta sig F i alla betyg än A. Detta ger då sonen fritt utrymma att utvecklas utan att känna sig pressad. Det betyder då inte att du ska tala ner till honnom utan att inte bli förvånad om han te.x börjar röka. En människa är inte gjord för att bli kontrollerad!

• himehim

Din son ville säkert ha lite kontroll över sitt liv. När det möttes med "jag älskar dig" och "du måste lugna ner dig" så kände han nog att du såg ner på honom. Om din son ofta inte pratar om sina problem eller om han kanske stör sig på något inom familjen så staplas det på och då är det självklart att han får utbrott. Jag är själv tonåring och jag känner igen mig mycket väl. Även om jag aldrig blivit så aggresiv. Om nånting liknande skulle hända igen så kan du istället för att neka honom direkt fråga honom varför han vill hem och kanske säga att det skulle betyda mycket för dig om han stannade kvar. Lyssna på vad han säger. Det är så lätt att känna sig nedtittad och "targeted" som tonåring så det är viktigt att i sådana situationer få tonåringen att känna sig vuxen. Jag har varit med om att jag har startat ett argument och sedan säger min mamma/pappa nånting som känns så förnedrande att jag helt enkelt inte velat backa undan. Inte för att jag tycker att jag har rätt utan för att vissa att jag inte går att kontrollera som dem vill. Ibland säger dem saker som "Jag är din mamma/pappa och jag bestämmer över dig". Som om det jag har att säga inte spelar någon roll för att jag är "bara ett barn".

Svar på tråden Min tonåring slog mig i helgen.