Inlägg från: himehim |Visa alla inlägg
  • himehim

Min tonåring slog mig i helgen.

Din son ville säkert ha lite kontroll över sitt liv. När det möttes med "jag älskar dig" och "du måste lugna ner dig" så kände han nog att du såg ner på honom. Om din son ofta inte pratar om sina problem eller om han kanske stör sig på något inom familjen så staplas det på och då är det självklart att han får utbrott. Jag är själv tonåring och jag känner igen mig mycket väl. Även om jag aldrig blivit så aggresiv. Om nånting liknande skulle hända igen så kan du istället för att neka honom direkt fråga honom varför han vill hem och kanske säga att det skulle betyda mycket för dig om han stannade kvar. Lyssna på vad han säger. Det är så lätt att känna sig nedtittad och "targeted" som tonåring så det är viktigt att i sådana situationer få tonåringen att känna sig vuxen. Jag har varit med om att jag har startat ett argument och sedan säger min mamma/pappa nånting som känns så förnedrande att jag helt enkelt inte velat backa undan. Inte för att jag tycker att jag har rätt utan för att vissa att jag inte går att kontrollera som dem vill. Ibland säger dem saker som "Jag är din mamma/pappa och jag bestämmer över dig". Som om det jag har att säga inte spelar någon roll för att jag är "bara ett barn".

Svar på tråden Min tonåring slog mig i helgen.