• Angla

INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor

Efter en maildiskussion med Dr M ang NK-celler, Omega-3 och menssmärtor. Halten Nk-celler och menssmärtor har ansetts ha en betetydelse. Man kan också tänka sig ett samband mellan Omega-3 intag och halten av NK-celler.

Då jag inför behandlingen i april 2005 åt mycket omega-3 och alltid har haft enorma menssmärtor som tom stört min nattsömn så tyckte Dr M att vi kan titta på detta. Det är av betydelse vilken typ av NK man analyserar. De celler som är av betydelse för graviditet och dess utveckling är inte helt synonyma med de halter man kan uppmäta i perifert blod- alltså ej helt lätt att värdera.

Så de prover vi ska ta är dels köldkörtelprover som vanligt, TSH, T3, T4 och TPO-antikroppar. Men nu även APA, RA, ANA och NK. Och därefter skall vi se ta en ny diskussion och ev planera in nästa behandling.

Vi ska dock behålla min puregon dos då inga stora skillnader i ovariellt svar mellan doserna noterades och skälet till sänkningen var en snabb E2 ökning i den tidigare behandlingen.

/Angla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-19 21:39:34:
    Förtydligar:

NK-celler har en tendens till att bli färre av Omega-3.
    Starka menssmärtor kan tyda på höga halter NK-celler.

Jag blev gravid den gången jag åt massor av Omega-3.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-25 18:23:15:
    Åtta rör blod med lock i regnbågens färger. Ja idag tappades jag på en större mängd blod. Rör efter rör åkte fram och listan med tester var lång. Inga vanliga tester heller så de irrade lite på labbet först.

S-FSH
    S-LH
    S-Östradiol

P-TSH
    P-T3
    P-T4
    P-TPO-ak

TNF-alfa
    ANA
    NK-celler
    Cardiolopin

P-V Willebrandfaktor
    P-Faktor VIII
    P-Lupus antikoagulans
    P-PAI-1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-09 18:51:29:
    Nästa försök planerat och klart. In i minsta detalj...eller nja inte riktigt det överlät Dr M till mig. Fnissandes att hon litar på mig. Så när jag får mens får jag själv räkna ut vilken dag jag ska börja på.

Detta i och med att vi tillslut förkastade hög dos med risk för surfing samt hög dos med risk för sänkning och låg dos med risk för få ägg. Vi ska istället sattsa på hög dos och tidigt blodprov för att kunna hejda stegringen med orgalutran i tid.

Proverna visade inget nytt på himmlen. Det enda som finns är TPO-antikropparna vilka inte är positiva men ej heller ett stort hinder. Intressant är dock att de har minskat i antal från dryga tusen till dryga sjuhundra och nu knappt femhundra. Gräns värdet är dock

• Svar på tråden INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor
  • rödbetan

Folsyra och Omega-3 är det något mer som är bra?

• Peki

Bohuslän och rödbetan: Jag rapade fisk jag med. Gammal fisk *urk* men sedan jag började ta dem precis innan jag började äta så händer det inte mer utan nu är det OK.

• The Johanssons

Hej hopp

hur snabbt märker man lindring av mensbesvären? Jag började för drygt en vecka sedan och ska väl ha mens nu närsom..... Kan man märka redan nu ? Påverkar "moodswings" också ?

• TheBlueRose

The Sun,,,,saken är den enligt den där artikeln,. Så minskar folsyra inte risken för mf,,Utan,, det minskar risken för fosterskador som framkallar mf..

DET är en stor skillnad....

• Pollygirl

tittar in här.. eskimo-3 hade jag tänkt köpa, är gravid går snart in i vecka 6,
    är det den sorten som är bäst då?
    Hur mycket tar man om dagen när man är gravid?

• Angla

Nästa försök planerat och klart. In i minsta detalj...eller nja inte riktigt det överlät Dr M till mig. Fnissandes att hon litar på mig. Så när jag får mens får jag själv räkna ut vilken dag jag ska börja på.

Detta i och med att vi tillslut förkastade hög dos med risk för surfing samt hög dos med risk för sänkning och låg dos med risk för få ägg. Vi ska istället sattsa på hög dos och tidigt blodprov för att kunna hejda stegringen med orgalutran i tid.

Proverna visade inget nytt på himmlen. Det enda som finns är TPO-antikropparna vilka inte är positiva men ej heller ett stort hinder. Intressant är dock att de har minskat i antal från dryga tusen till dryga sjuhundra och nu knappt femhundra. Gräns värdet är dock mindre än 34 enheter så ja för högt är det ju absolut.

Visst finns det behandlingalternativ men inga självklara eller riskfria. Även många helt förkastlig som inte ens genomgått kliniska studier. Dr M kunde se två alternativ där det ena var kortison som alltid ger gravdiabetes eller Trombyl. Vilket inte är kanon med tanke på min blödningsbenägenhet.

Så ja efter diskussion så har vi nu spikat behandlingen och det känns skönt.

• Bispan

Intressant läsning detta. Tack för tråden!!

Har endo och ena jävla smärtor vid mens. Käkar Folsyra och har nu nyinköpta Omega-3 kapslar på vårt matbord att inta vid varje måltid.

Lever på hoppet att slippa helvetet vid nästa mens..
    +
    att förbereda lite inför IVF som startar om några månader.

• TheBlueRose

Pollygirl,,,Det spekar ingen större roll vilket märke du har på Omega-3..

Jag har sett gravida som äter dessa som du nämner. Så dom är helt OK ...

Om jag inte missminner mig fel så äter Vilgotha dessa/detta märke av Omega-3..
    Hon är nu inte gravid, men hon har märkt en märkbart skillnad sedan hon började med dom ...

• Vilgotha

TBR..nää, jag äter Omega-Max 1000, fast det stämmer att märkt en skillnand sen jag började med dem

Släpper de inte ifrån mig

• Carro

Angla;
    Surfade runt på nätet och letade information ang. min SLE och missfallsrisken (SLE=en typ av bindvävnadsreumatism)
    Hittade ett intressant stycke från sida www.reumatiker.se/bilagor/bilaga05/forsk0546.pdf
    Förvisso så rör väl försöken kvinnor med SLE, men det borde ju kanske även vara intressant för alla andra kvinnor med som har förhöjd missfallsrisk (det viktiga står längst ner i texten)

Förresten; Det där ANA värdet somd e skulle ta blodprov på ifrån dig, har man förhöjt ANA-värde så kan det vara en ledtråd om att man kan ha just SLE

SLE och missfall
    Missfall är ett allvarligt problem
    för en del kvinnor som har SLE.
    Ofta beror missfallen på antifosfolipidsyndrom,
    APS, som cirka
    25 % av personer med SLE har.
    Personer med APS producerar
    antifosfolipidantikroppar som
    framförallt påverkar blodets
    koaguleringsförmåga. Ett speciellt
    mål för antikropparna är placenta
    där koagel, blodklumpar, kan resultera
    i dålig näringstillförsel till
    embryot och leda till missfall.
    För att hindra detta har heparin,
    antikoaguleringsmedicin,
    använts i lågdos och kvinnorna
    har injicerat sig själva en till två
    gånger om dagen, vilket är obekvämt
    och kan innebära blödningsrisk
    och benskörhet.
    I en studie på möss kunde
    forskare konstatera att heparin
    och inte något annat antikoagulantia
    kan förhindra missfall, vilket
    beror på att heparin blockerar
    de proteiner som ingår i infl ammationsprocessen.
    Slutsatsen
    blev att den tidigare teorin om att
    koagulering av blodet förhindras,
    inte längre stämmer. Det nya
    målet i en multicenterstudie, där
    400 kvinnor deltar, blir att hindra
    infl ammation i placenta.

• Angla

Jo just SLE tog vi upp igår. Man har alltså sett att kvinor med SLE löper större risk för MF men att de även har svårare att få till en implantaion då de immunologiska faktorerna även spelar in där. Det är därför man tog edessa prov på mig emn de visade inget. det svåra är ju att det knappt finns några behandlingsalternativ då väldigt få kliniskastudier gjort och många av preparaten ger bla fosterskador.

• Carro

Har ni diskuterat Heparin som det står om i den studie jag skrev av?

Svar på tråden INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor