• Angla

INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor

Efter en maildiskussion med Dr M ang NK-celler, Omega-3 och menssmärtor. Halten Nk-celler och menssmärtor har ansetts ha en betetydelse. Man kan också tänka sig ett samband mellan Omega-3 intag och halten av NK-celler.

Då jag inför behandlingen i april 2005 åt mycket omega-3 och alltid har haft enorma menssmärtor som tom stört min nattsömn så tyckte Dr M att vi kan titta på detta. Det är av betydelse vilken typ av NK man analyserar. De celler som är av betydelse för graviditet och dess utveckling är inte helt synonyma med de halter man kan uppmäta i perifert blod- alltså ej helt lätt att värdera.

Så de prover vi ska ta är dels köldkörtelprover som vanligt, TSH, T3, T4 och TPO-antikroppar. Men nu även APA, RA, ANA och NK. Och därefter skall vi se ta en ny diskussion och ev planera in nästa behandling.

Vi ska dock behålla min puregon dos då inga stora skillnader i ovariellt svar mellan doserna noterades och skälet till sänkningen var en snabb E2 ökning i den tidigare behandlingen.

/Angla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-19 21:39:34:
    Förtydligar:

NK-celler har en tendens till att bli färre av Omega-3.
    Starka menssmärtor kan tyda på höga halter NK-celler.

Jag blev gravid den gången jag åt massor av Omega-3.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-25 18:23:15:
    Åtta rör blod med lock i regnbågens färger. Ja idag tappades jag på en större mängd blod. Rör efter rör åkte fram och listan med tester var lång. Inga vanliga tester heller så de irrade lite på labbet först.

S-FSH
    S-LH
    S-Östradiol

P-TSH
    P-T3
    P-T4
    P-TPO-ak

TNF-alfa
    ANA
    NK-celler
    Cardiolopin

P-V Willebrandfaktor
    P-Faktor VIII
    P-Lupus antikoagulans
    P-PAI-1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-09 18:51:29:
    Nästa försök planerat och klart. In i minsta detalj...eller nja inte riktigt det överlät Dr M till mig. Fnissandes att hon litar på mig. Så när jag får mens får jag själv räkna ut vilken dag jag ska börja på.

Detta i och med att vi tillslut förkastade hög dos med risk för surfing samt hög dos med risk för sänkning och låg dos med risk för få ägg. Vi ska istället sattsa på hög dos och tidigt blodprov för att kunna hejda stegringen med orgalutran i tid.

Proverna visade inget nytt på himmlen. Det enda som finns är TPO-antikropparna vilka inte är positiva men ej heller ett stort hinder. Intressant är dock att de har minskat i antal från dryga tusen till dryga sjuhundra och nu knappt femhundra. Gräns värdet är dock

• Svar på tråden INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor
  • pemi

Har sammanställt lite info om vad proverna kan påvisa och vid vilka indikationer de kan tas. Om någon är intresserad.

P-PAI är plasminogenaktiovatorhämmare

P-faktor VIII är ju som du skrev ett blödningsprov. Har man brist på detta är man oftast Blödarsjuk.

P-V Willdenbrandsfaktor är en "transportör" för just faktor VIII

P-TPO: Tas för att påvisa/utesluta autoimmun thyroideasjukdom om oklar TSH-stegring, struma, misstänkt polyglander autoimmun sjukdom, oftalmopati utan tecken på rubbning av thyroideafunktionen.

TNF-alfa: Ett hormonliknande ämne som binder till en receptor på cellen och får den att starta ett "självmordsprogram" som påminner om lyfocyternas apoptos.

ANA: Antinukelära antikroppar. Kan reagera met strukturer i cellkärnan. Positiv ANA med titer runt 100 eller högre indikerar reumatoligisk sjukdom. Positiv ANA men med låga titer ses ofta hos kvinnor. Provet tas om misstanke om reumatisk sjd, läkemedelsindikerad SLE eller som kontroll inför PUVA behandling.

Cardiolipin: Tas vid misstankar om SLE eller primärt antifosfolipidsyndrom. Vid SLE med trombosbenägenhet eller habituella aborter samt vid graviditet med tidigare spontanaborter i anamnesen. Cardiolipin är en fosfolipid som huvudsakligen är lokaliserad till mitokondriernas innermenbran.

P-Lupusantikoagulat: Antikropp mot fosfolipider - En cirkulerande faktor vars förekomst ledde till förlängd blödningstid. Sambandet förklaras av att det finns korsreagerande anticardiolipinantikroppar som interagerar med faktorer inom koagulationssystemet (som vid blödarsjuka).

P-PAI-I (plasminogenaktiovatorhämmare ) ett akutfasprotein, som tas bla vid utredning av tromboembolisk sjukdom. Kan ses förhöjda halter vid tec en hjärtinfarkt.

Fick iaf de mer "sällsynta" proverna. Det "uppstyltade" språket beror på att jag hittade informationen bla i en läkarbok om klinisk kemi.

pemi

• rödbetan

Vad du är duktig Anfla kan riktigt se dr M framför mig när ni diskuterar allt det där Har också börjat äta Omega-3 vet inte om jag har tagit fel sort eller är det normalt att man ska rapa fisk av dem? Visst det är fiskolja men ändå.

• Angla

Rödbetan...fel sort är det nog inte fast jag rapar då inte fisk...tar kapslar.

Jo dr M fnissar gott åt mina upptåg, idéer och krav.

• rödbetan

Kapslar här med men kan ju säkert vara olika koncentrat...

• Bohuslän

rödbetan: jag rapar fisk som en riktig bohusläning men jag tar kapslarna innan jag går och lägger mig så klarar jag av det.

• Jojjann

Intressant diskussion. Efter mitt tredje försök läste jag en hel del på nätet om immunologiska orsaker till infertilitet och misslyckade ivf, bl a www.repro-med.net/ (men vill inte påstå att jag fattade allt på den siten ). Mina läkare var/är väldigt skeptiska men inför sista försöket gick de med på att göra om sköldkörtelprover och testa för TPO och det visade sig att jag hade klart förhöjda halter av det senare och fick då börja ta sköldkörtelhormon.

Började förresten också ta omega-3 vid det sista försöket, men kommer nu inte ihåg om jag började ta det under behandling eller efter jag fick reda på att jag var gravid.

• TheBlueRose

The Sun,,,,,,jag hittar det inte.....
    Kan du länka detta du hittade som du skrivit i tråden?. Du måste länka då du skriver info från nån tidning eller så...

Som jag har skrivit tidigare så har inte Folsyra något med mf att göra..Utan dess funktion är att förebygga ryggmärgsbrock...
    Så som fia 2 skriver,, (klistrar in en del av hennes inlägg)

* Det verkar alltså som att folsyra inte enbart behövs för att skydda mot ryggmärgsbråck. Nu äter väl alla vi IVF:are redan folsyra (det brukar ju kliniken rekommendera), så missfall bland oss beror ju med största sannolikhet_inte_på för låg nivå av folsyra. Men det verkar alltså som att kvinnor som äter för lite folsyra kan ha större risk för missfall än kvinnor som äter tillräckligt mycket. *

• Betty2

TheBlueRose:
    www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,215711,00.html

Där är länken till artikeln som The Sun kopierade ifrån. (Hon hittade den på din google-sökningssida, långt ner.)

Här är länken till originalartikeln (abstract) på PubMed igen:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12377085&query_hl=1&itool=pubmed_DocSum

Jag tolkar det som att brist på folsyra leder till (kan leda till) ökad risk för MF, men som jag skrev tidigare antar jag att alla IVF:are äter extra folsyra så att vi förhoppningsvis inte har brist på det.

Svar på tråden INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor