• Angla

INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor

Efter en maildiskussion med Dr M ang NK-celler, Omega-3 och menssmärtor. Halten Nk-celler och menssmärtor har ansetts ha en betetydelse. Man kan också tänka sig ett samband mellan Omega-3 intag och halten av NK-celler.

Då jag inför behandlingen i april 2005 åt mycket omega-3 och alltid har haft enorma menssmärtor som tom stört min nattsömn så tyckte Dr M att vi kan titta på detta. Det är av betydelse vilken typ av NK man analyserar. De celler som är av betydelse för graviditet och dess utveckling är inte helt synonyma med de halter man kan uppmäta i perifert blod- alltså ej helt lätt att värdera.

Så de prover vi ska ta är dels köldkörtelprover som vanligt, TSH, T3, T4 och TPO-antikroppar. Men nu även APA, RA, ANA och NK. Och därefter skall vi se ta en ny diskussion och ev planera in nästa behandling.

Vi ska dock behålla min puregon dos då inga stora skillnader i ovariellt svar mellan doserna noterades och skälet till sänkningen var en snabb E2 ökning i den tidigare behandlingen.

/Angla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-19 21:39:34:
    Förtydligar:

NK-celler har en tendens till att bli färre av Omega-3.
    Starka menssmärtor kan tyda på höga halter NK-celler.

Jag blev gravid den gången jag åt massor av Omega-3.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-25 18:23:15:
    Åtta rör blod med lock i regnbågens färger. Ja idag tappades jag på en större mängd blod. Rör efter rör åkte fram och listan med tester var lång. Inga vanliga tester heller så de irrade lite på labbet först.

S-FSH
    S-LH
    S-Östradiol

P-TSH
    P-T3
    P-T4
    P-TPO-ak

TNF-alfa
    ANA
    NK-celler
    Cardiolopin

P-V Willebrandfaktor
    P-Faktor VIII
    P-Lupus antikoagulans
    P-PAI-1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-09 18:51:29:
    Nästa försök planerat och klart. In i minsta detalj...eller nja inte riktigt det överlät Dr M till mig. Fnissandes att hon litar på mig. Så när jag får mens får jag själv räkna ut vilken dag jag ska börja på.

Detta i och med att vi tillslut förkastade hög dos med risk för surfing samt hög dos med risk för sänkning och låg dos med risk för få ägg. Vi ska istället sattsa på hög dos och tidigt blodprov för att kunna hejda stegringen med orgalutran i tid.

Proverna visade inget nytt på himmlen. Det enda som finns är TPO-antikropparna vilka inte är positiva men ej heller ett stort hinder. Intressant är dock att de har minskat i antal från dryga tusen till dryga sjuhundra och nu knappt femhundra. Gräns värdet är dock

• Svar på tråden INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor
  • TheBlueRose

Centurion,,vi kan ta den infon då du kommer till mig ikväll ...

• Angla

Ang dagligt intag av kapslar så varierar ju det beroende på hur mycket fisk du äter osv Men det står ju på burkarna och flaskorna....

• TheBlueRose

Jag kör in min kropp med 6st kapslar dom 2-3 första veckorna,(man märker en markant skillnad,man blir MYCKET piggare),,sedan trappar jag ner till 4st kappslar...

• Agronom

På vilket sätt kan NK (natural killer) Celler förhindra graviditet? Är det att den identifierar morula-embryo som något okänt och stöter därmed bort det?

I så fall borde väl Omega-3 rekommenderas för att förhindra missfall....?

• TheBlueRose

NK-celler stöter bort embryot då det tror att det är något främmande/farligt typ cancer,, skall bort/dödas...

• Angla

Nk celler hänger samman med MF och det är något de flesta läkare i Sverige håller med om. Sen har man vid upprepade misslyckade IVF försök, min läkare anser det vara fler än 6st också sett ett samband men detta samband håller inte alla svenska läkare med om. Min läkare hummar lite där och kan inte säga varken ja eller nej men hon tror nog att det har betydelse för annars skulel hon ju inet gå med på att ta proverna.

NK celler stötter bort preembryot eller gör så att det inte ens fäster.

• Agronom

Aha, då var jag rätt ute med min teori

Men du fick ändå missfall Angla? Förstår att det kan ju ha varit andra orsaker till det men du slutade inte att äta Omega-3 när du blivit gravid alt drog ner kraftigt på dosen?

Ska testa att äta mer omega-3! Vi har en hel lax i frysen

• Paprikan

Oj, det hade jag ingen aning om! Jag som aldrig äter Omega 3, är vegetarian sedan födseln. Kanske kan det vara en orsak till mina tre missfall?? Måste gå til hälsokosten och shoppa

Tack för infot Angela!!

• pemi

Här ska också shoppas Omega 3! Har ju inget att förlora iaf...

pemi

• Peki

Intressant det där med mensvärk och NK-celler...

Det har ju hänt en del på endo-forskningen sista åren iom att man börjat se att det handlar om problem med immunförsvaret snarare än "felplacerad" livmoderslemhinna. Jag har läst någon text (www.orion.se/page tror jag att det var i) där man sett att kvinnor med endo ofta har en förhöjd halt av NK-celler.

Frågan är om halten NK-celler är kopplat just till störningen i immunförsvaret eller till den kraftiga mensvärk många med endo har.

För du har väl inte endo Angla?

Svar på tråden INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor