• Angla

INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor

Efter en maildiskussion med Dr M ang NK-celler, Omega-3 och menssmärtor. Halten Nk-celler och menssmärtor har ansetts ha en betetydelse. Man kan också tänka sig ett samband mellan Omega-3 intag och halten av NK-celler.

Då jag inför behandlingen i april 2005 åt mycket omega-3 och alltid har haft enorma menssmärtor som tom stört min nattsömn så tyckte Dr M att vi kan titta på detta. Det är av betydelse vilken typ av NK man analyserar. De celler som är av betydelse för graviditet och dess utveckling är inte helt synonyma med de halter man kan uppmäta i perifert blod- alltså ej helt lätt att värdera.

Så de prover vi ska ta är dels köldkörtelprover som vanligt, TSH, T3, T4 och TPO-antikroppar. Men nu även APA, RA, ANA och NK. Och därefter skall vi se ta en ny diskussion och ev planera in nästa behandling.

Vi ska dock behålla min puregon dos då inga stora skillnader i ovariellt svar mellan doserna noterades och skälet till sänkningen var en snabb E2 ökning i den tidigare behandlingen.

/Angla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-19 21:39:34:
    Förtydligar:

NK-celler har en tendens till att bli färre av Omega-3.
    Starka menssmärtor kan tyda på höga halter NK-celler.

Jag blev gravid den gången jag åt massor av Omega-3.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-25 18:23:15:
    Åtta rör blod med lock i regnbågens färger. Ja idag tappades jag på en större mängd blod. Rör efter rör åkte fram och listan med tester var lång. Inga vanliga tester heller så de irrade lite på labbet först.

S-FSH
    S-LH
    S-Östradiol

P-TSH
    P-T3
    P-T4
    P-TPO-ak

TNF-alfa
    ANA
    NK-celler
    Cardiolopin

P-V Willebrandfaktor
    P-Faktor VIII
    P-Lupus antikoagulans
    P-PAI-1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-09 18:51:29:
    Nästa försök planerat och klart. In i minsta detalj...eller nja inte riktigt det överlät Dr M till mig. Fnissandes att hon litar på mig. Så när jag får mens får jag själv räkna ut vilken dag jag ska börja på.

Detta i och med att vi tillslut förkastade hög dos med risk för surfing samt hög dos med risk för sänkning och låg dos med risk för få ägg. Vi ska istället sattsa på hög dos och tidigt blodprov för att kunna hejda stegringen med orgalutran i tid.

Proverna visade inget nytt på himmlen. Det enda som finns är TPO-antikropparna vilka inte är positiva men ej heller ett stort hinder. Intressant är dock att de har minskat i antal från dryga tusen till dryga sjuhundra och nu knappt femhundra. Gräns värdet är dock

• Svar på tråden INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor
  • Angla

Ja NK-celler har en tendens till att bli färre av Omega-3.
    Starka menssmärtor kan tyda på höga halter NK-celler.

Ja jag blev gravid den gången jag åt massor av Omega-3.

• Angla

Ja det finns som kapsal både i matafärer, på hälsokosten och apoteket.

• Angla

Ang dagligt intag av kapslar så varierar ju det beroende på hur mycket fisk du äter osv Men det står ju på burkarna och flaskorna....

• Angla

Nk celler hänger samman med MF och det är något de flesta läkare i Sverige håller med om. Sen har man vid upprepade misslyckade IVF försök, min läkare anser det vara fler än 6st också sett ett samband men detta samband håller inte alla svenska läkare med om. Min läkare hummar lite där och kan inte säga varken ja eller nej men hon tror nog att det har betydelse för annars skulel hon ju inet gå med på att ta proverna.

NK celler stötter bort preembryot eller gör så att det inte ens fäster.

• Angla

Jo jag fick missfall och vad det beror på vet man ju inte men mina TPO-antikroppar kan ju spela in liksom det faktum att jag la av med Omega-3. Nej jag har inte endo. Och ja mensvärken är som ett symtom till följd av störningen. Alltså mensvärken är ju inte orsaken direkt.

• Angla

Jajo fast nu menar jag ju INTE att rekomendera detta som någon slaga metod utan mer berätta om sammanhanget och vad min läkare sa.

• Angla

Nej NK-celler kollas inte automatiskt och det är inte ens standard vid upprepade misslyckade IVF utan något du får tjata och diskutera dig till med kunskap om ens då.

• Angla

Det beror på hur mycket Omega-3 du får i dig genom din övriga kost tex stort fisk intag? Kapslar i förhållande till antal fiskmåltider per vecka står på burken men ca 4 kapslar av "min" sort om jag knappt äter fisk alls per dag.

• Angla

Ja man tar blodprov men det finns olika slags NK-celler och de man ser i det vanligaste blodprover svarar inte direkt för halten NK-celler som spelar störst roll

• Angla

Puffar lite...om någon nu är intreserad...

Åtta rör blod med lock i regnbågens färger. Ja idag tappades jag på en större mängd blod. Rör efter rör åkte fram och listan med tester var lång. Inga vanliga tester heller så de irrade lite på labbet först.

S-FSH
    S-LH
    S-Östradiol

P-TSH
    P-T3
    P-T4
    P-TPO-ak

TNF-alfa
    ANA
    NK-celler
    Cardiolopin

P-V Willebrandfaktor
    P-Faktor VIII
    P-Lupus antikoagulans
    P-PAI-1

• Angla

Ca en vecka. Ja jag har tagit immunologi, köldkörtel och koaguleringsprover.

• Angla

Klart ni får för snål är jag ju inte så det kan jag gott bjuda på! Ska forska lite mer då jag utfodrat mannen och busarna.

• Angla

Peki:
    Jag tar 2-6 per dag beroend epå hur bra minnet är men jag äter mycket lite fisk.

Jag menar inte att detta är en mirakelkur eller så men har man följande och många misslyckade IVF förösk kankse man kan få ta dessa prover hos sin läkare.

• Angla

Rödbetan...fel sort är det nog inte fast jag rapar då inte fisk...tar kapslar.

Jo dr M fnissar gott åt mina upptåg, idéer och krav.

• Angla

Nästa försök planerat och klart. In i minsta detalj...eller nja inte riktigt det överlät Dr M till mig. Fnissandes att hon litar på mig. Så när jag får mens får jag själv räkna ut vilken dag jag ska börja på.

Detta i och med att vi tillslut förkastade hög dos med risk för surfing samt hög dos med risk för sänkning och låg dos med risk för få ägg. Vi ska istället sattsa på hög dos och tidigt blodprov för att kunna hejda stegringen med orgalutran i tid.

Proverna visade inget nytt på himmlen. Det enda som finns är TPO-antikropparna vilka inte är positiva men ej heller ett stort hinder. Intressant är dock att de har minskat i antal från dryga tusen till dryga sjuhundra och nu knappt femhundra. Gräns värdet är dock mindre än 34 enheter så ja för högt är det ju absolut.

Visst finns det behandlingalternativ men inga självklara eller riskfria. Även många helt förkastlig som inte ens genomgått kliniska studier. Dr M kunde se två alternativ där det ena var kortison som alltid ger gravdiabetes eller Trombyl. Vilket inte är kanon med tanke på min blödningsbenägenhet.

Så ja efter diskussion så har vi nu spikat behandlingen och det känns skönt.

• Angla

Jo just SLE tog vi upp igår. Man har alltså sett att kvinor med SLE löper större risk för MF men att de även har svårare att få till en implantaion då de immunologiska faktorerna även spelar in där. Det är därför man tog edessa prov på mig emn de visade inget. det svåra är ju att det knappt finns några behandlingsalternativ då väldigt få kliniskastudier gjort och många av preparaten ger bla fosterskador.

Svar på tråden INFO: NK-celler, Omega-3 & menssmärtor