• Cam82

Frågor om GI, jag vill veta massor, hjälp mig!

Jag har ätit GI sedan i måndags, jag kör ej rivstart, men en dag kan tex se ut så här.

Frukost: Fil med pauluns dinkelmusli, 2 st grovbullar med hela frön, på dessa har jag smör, ost, skinka, leverpastej etc

Lunch: Igår åt jag tex ett paket stekt bacon med fetaoast och grönsaker till samt en halv grovbulle med smör och leverpastej.

Middag: Köttbullar blandat med kebabkött, grönsaker och en fet dressing.

Som mellanmål tar jag ofta en näve med jordnötter eller cashewnötter, är detta bra kost tro?

Har även undrat om leverpastej är ok GI värde? Kom på det idag men hittade inget bra om det.

Ni som kör GI, äter ni på kvällen om ni är sugna? Igår kväll åt jag nötter, men det blev nog för mycket, ibland tar jag hallon med grädde.

• Svar på tråden Frågor om GI, jag vill veta massor, hjälp mig!
  • Försöker

Både jag och sambon kör rivstart just nu, vi gifter oss om 3 mån så vi tänkte slanka till oss lite till. Vi har levt efter GI i många år och hållt bra vikter men har inte begravt mig i böcker och detaljer. Leverpastej har jag dock ätit. Just nu äter vi följande:

Frukost - stor skål (alltid 1 banan var) fruktsallad med a-fil, en nypa solrosfrön, pumpafrön, cocos och några torkade tranbär. Kaffe/te.

Lunch - Stekt fisk, kyckling eller köttfärsbiffar med stor portion kokta grönsaker, sallad, fetaost, skivad tomat och en rejäl klick keso.

Kvällsmat - liten omelett med grönsaker, keso/grönsaker eller hemmagjord soppa.

Mellan de här målen tar vi en frukt var på jobbet.

Då vi inte kör rivstarten så äter vi ungefär som ovanstående men varvar fruktsallad med grovt knäckebröd med smör, ost, skinka och nån skivad grönsak på morgonen (oftare än fruktsalladen eftersom det går snabbare på morgonen). Till lunchen äter vi ibland quinoa eller rött ris (men jag föredrar faktiskt utan) och till kvällsmål kan vi återigen ta 2 knäcke var.

Var försiktig med nötterna bara... De ÄR nyttiga men om man ersätter annat "sug" med nötter är det lätt att lägga på sig i vikt. Det gjorde jag ibörjan innan jag fattade varför.  

• Försöker

Och förresten, vad är en grovbulle? Kolla att det inte bakas på vete men med fullkorn så det bara ser mörkt ut. Alternativt är vete med lite råg iblandat. Vete är ju alltid vete, även om man slängt med lite skal i degen.

• Cam82
    Försöker skrev 2012-05-19 11:58:05 följande:
    Och förresten, vad är en grovbulle? Kolla att det inte bakas på vete men med fullkorn så det bara ser mörkt ut. Alternativt är vete med lite råg iblandat. Vete är ju alltid vete, även om man slängt med lite skal i degen.
    Jag brukar äta en dinkelruta eller en fruktkuse(kanske mycket mjöl i den?) ska kolla.

Men kan jag äta tex knäckebröd istället? Det har väl ganska högt GI? Tänkte på att du skrev att ni åt grovt knäckebröd, vilken sort är det? 
  • Försöker
    Cam82 skrev 2012-05-20 20:01:15 följande:
    Jag brukar äta en dinkelruta eller en fruktkuse(kanske mycket mjöl i den?) ska kolla.
    Men kan jag äta tex knäckebröd istället? Det har väl ganska högt GI? Tänkte på att du skrev att ni åt grovt knäckebröd, vilken sort är det? 
    Jag brukar välja knäcke som bara är gjort på dinkel/råg/korn, vatten och salt. Inget vete alltså. Vet inte hur högt GI det har men det är det enda vi äter. Nåt mjukt bröd har vi inte ätit på många år.
  • Cam82
    Försöker skrev 2012-05-21 09:46:12 följande:
    Jag brukar välja knäcke som bara är gjort på dinkel/råg/korn, vatten och salt. Inget vete alltså. Vet inte hur högt GI det har men det är det enda vi äter. Nåt mjukt bröd har vi inte ätit på många år.
    Ok kan du säga vilken sort det är? Märke, tänkte vad jag kan leta efter på affären?
  • Försöker
    Cam82 skrev 2012-05-22 09:46:23 följande:
    Ok kan du säga vilken sort det är? Märke, tänkte vad jag kan leta efter på affären?
    Kolla på Wasas sorter. Minns inte vad det heter men det står ju på innehållsförteckningen. Välj sorter utan vete.
  • Cam82
    Försöker skrev 2012-05-22 22:22:55 följande:
    Kolla på Wasas sorter. Minns inte vad det heter men det står ju på innehållsförteckningen. Välj sorter utan vete.
    Ok tack Finns det något sådant mjukt bröd också tro? Bröd utan vete är alltså ok?
  • Försöker

Oja, det finns massor! Men mjukt bröd är en lite lurig bransch. Gå inte på "fullkornspropagandan" som  står på alla förpackningar, det är bara dumheter och är oftast bara vetebaserat bröd med tillsatta skalrester. "Fullkorn" betyder bara att man har använt hela kornet, oavsett vilket sädesslag brödet består av. Det har heller inget med korn att göra, som förövrigt är ett superbra sädesslag ur GI-synpunkt. Gå inte heller på "fiberhysterin" på alla brödförpackningar. Samma sak där, antingen är det tillsatta skal eller ännu värre - konstgjorda fibrer som kroppen inte alls vill ha men som tillåter tillverkarna att ange högt fiberinnehåll. Tillsatta fibrer i olika former är rena misshandeln mot många magar, särskilt i kombination med vete...

Leta efter bröd som är riktigt riktigt mörkt, så svart det går. Sen läser du på baksidan av alla såna bröd. Välj sen bort ALLA som innehåller socker (vilket alla limpbröd gör tex), vetebröd samt de som innehåller e-ämnen. "Riktiga GI-bröd" behöver inga tillsatser. Välj främst bröd som innehåller dinkel, korn och råg. Gärna gjort på surdeg (jättebra för din mage).

Lättast att hitta det bästa brödet är att gå till ett bageri (dvs ett riktigt bageri, ex icas eget bageri proppar sina bröd med tillsatser) och be att få ett surdegsbröd på dinkel, korn eller råg (enbart eller kombination av alla). Sånt bröd gör en mätt, hälsosam och är bra för magen.

Sen tänkte jag på det där med din mage. Nu vet jag inte om din mage började krångla innan du började med GI eller om det var i samband med? GI brukar nämligen få de flesta magar att reagera starkt i början. I västvärlden plågar vi ofta våra kroppar under många års tid med tillsatser, kemikalier i maten, snabb-kolhydraters-baserad kost osv. När man ställer om kosten till GI brukar kroppen därför reagera, eller "avreagera sig", det beror på hur man ser det. Så håll ut i så fall, magen kommer säkerligen stabilisera sig, det brukar ta några månader.

• Cam82

Är det någon fler som inte verkar tåla avocado? Sist jag provade lchf fick jag sån magkatarr(en dag då jag åt avocado) att jag slutade äta lchf, idag åt jag en avocado, fick fruktansvärda smärtor i magen, så att jag grät, sedan kräktes jag massor eller tål min mage inte att äta så här?

• Cam82

Hur går det för alla? Jag har bestämt mig för att äta hårt bröd till frukost, bakat på fullkornsrågmjöl samt durdeg, det måste väl vara ok? Tänker tillåta en frukt kanske som mellanmål ibland, godis på lördagarna, jag tycker det känns som en för stor uppoffring med LCHF strikt hela tiden, GI känns som en mer hållbar livsstil

• Solstråle0001

Jag tänkte jag skulle börja äta mat med bra GI. Har gått ner 15 kg genom Att räkna kcal men börjar tröttna. Tänkte Att gi kunde vara ett sätt att hålla vikten (gärna gå ner lite till om möjligt).

Förstår inte riktigt hur man ska tänka med Gi respektive Gb (glykokemisk belastning). Har tagit hem en app som kan visa om det är ok mat. Men enligt den kan gi vara på rött men gb på grön.. Då kan man alltså äta en portion med gott samvete???? Förstår inte att det kan skilja så. Nån som kan förklara?

• Cam82

Jag har bara gått efter GI värdet(med vitt bröd som referens)

Solstråle0001 skrev 2012-06-07 12:59:09 följande:
    Jag tänkte jag skulle börja äta mat med bra GI. Har gått ner 15 kg genom Att räkna kcal men börjar tröttna. Tänkte Att gi kunde vara ett sätt att hålla vikten (gärna gå ner lite till om möjligt). Förstår inte riktigt hur man ska tänka med Gi respektive Gb (glykokemisk belastning). Har tagit hem en app som kan visa om det är ok mat. Men enligt den kan gi vara på rött men gb på grön.. Då kan man alltså äta en portion med gott samvete???? Förstår inte att det kan skilja så. Nån som kan förklara?

• Cam82

Hur går det för alla? Här går det mkt bättre nu när jag gått med i GI vikt koll, jag har nog fått i mig för mycket energi innan, har gått ner 2 kg hittills, tror att det kommer att gå mkt lättare med GI viktkoll då jag tydligen ätiti en hel del matvaror som innehåller för mkt energi för att jag ska gå ner.

• Cam82

Är det någon kvar i tråden? Hur går det för er? Här går det så där, tycker att det är svårt med GI när man har småbarn hemma, jag kommer nog att räkna mina kalorier iaf framöver iaf, ja jag vet att jag är velig, men det är så jobbigt att utesluta vissa saker känner jag, vill kunna laga en vanlig lasagne tex, fler som känner så?

• Cam82

Jag står stilla just nu, ligger på 1300 kcal om dagen och mår jättebra på det, hoppas att vågen tänker ta ett kliv ner snart

Jag antar att kroppen kan reagera med att stå stilla eller tom gå upp lite i vikt om man byter från GI till att räkna kalorier, någon som har erfarenhet av det? Jag har stått stilla i 3 dagar nu.

• Cam82

Vi var bjudna på middag igår, det blev grillat, sedan kladdkaka till efterrätt, på kvällen blev det även chips och godis, har jag ångest? Nej det har jag inte, vi får se hur det fungerar med en unnardag helt enkelt

Jag vill komma igång och träna mer, någon med bra tips på vad jag ska börja med?

Promenerar gör jag redan, funderar att endera börja med löpning eller så köra Jillian Michaels program, eller kanske både och, vad tror ni? 

Svar på tråden Frågor om GI, jag vill veta massor, hjälp mig!