Inlägg från: Försöker |Visa alla inlägg
  • Försöker

Frågor om GI, jag vill veta massor, hjälp mig!

Både jag och sambon kör rivstart just nu, vi gifter oss om 3 mån så vi tänkte slanka till oss lite till. Vi har levt efter GI i många år och hållt bra vikter men har inte begravt mig i böcker och detaljer. Leverpastej har jag dock ätit. Just nu äter vi följande:

Frukost - stor skål (alltid 1 banan var) fruktsallad med a-fil, en nypa solrosfrön, pumpafrön, cocos och några torkade tranbär. Kaffe/te.

Lunch - Stekt fisk, kyckling eller köttfärsbiffar med stor portion kokta grönsaker, sallad, fetaost, skivad tomat och en rejäl klick keso.

Kvällsmat - liten omelett med grönsaker, keso/grönsaker eller hemmagjord soppa.

Mellan de här målen tar vi en frukt var på jobbet.

Då vi inte kör rivstarten så äter vi ungefär som ovanstående men varvar fruktsallad med grovt knäckebröd med smör, ost, skinka och nån skivad grönsak på morgonen (oftare än fruktsalladen eftersom det går snabbare på morgonen). Till lunchen äter vi ibland quinoa eller rött ris (men jag föredrar faktiskt utan) och till kvällsmål kan vi återigen ta 2 knäcke var.

Var försiktig med nötterna bara... De ÄR nyttiga men om man ersätter annat "sug" med nötter är det lätt att lägga på sig i vikt. Det gjorde jag ibörjan innan jag fattade varför.  

• Försöker

Och förresten, vad är en grovbulle? Kolla att det inte bakas på vete men med fullkorn så det bara ser mörkt ut. Alternativt är vete med lite råg iblandat. Vete är ju alltid vete, även om man slängt med lite skal i degen.

• Försöker
    Cam82 skrev 2012-05-20 20:01:15 följande:
    Jag brukar äta en dinkelruta eller en fruktkuse(kanske mycket mjöl i den?) ska kolla.
    Men kan jag äta tex knäckebröd istället? Det har väl ganska högt GI? Tänkte på att du skrev att ni åt grovt knäckebröd, vilken sort är det? 
    Jag brukar välja knäcke som bara är gjort på dinkel/råg/korn, vatten och salt. Inget vete alltså. Vet inte hur högt GI det har men det är det enda vi äter. Nåt mjukt bröd har vi inte ätit på många år.
  • Försöker
    Cam82 skrev 2012-05-22 09:46:23 följande:
    Ok kan du säga vilken sort det är? Märke, tänkte vad jag kan leta efter på affären?
    Kolla på Wasas sorter. Minns inte vad det heter men det står ju på innehållsförteckningen. Välj sorter utan vete.
  • Försöker

Oja, det finns massor! Men mjukt bröd är en lite lurig bransch. Gå inte på "fullkornspropagandan" som  står på alla förpackningar, det är bara dumheter och är oftast bara vetebaserat bröd med tillsatta skalrester. "Fullkorn" betyder bara att man har använt hela kornet, oavsett vilket sädesslag brödet består av. Det har heller inget med korn att göra, som förövrigt är ett superbra sädesslag ur GI-synpunkt. Gå inte heller på "fiberhysterin" på alla brödförpackningar. Samma sak där, antingen är det tillsatta skal eller ännu värre - konstgjorda fibrer som kroppen inte alls vill ha men som tillåter tillverkarna att ange högt fiberinnehåll. Tillsatta fibrer i olika former är rena misshandeln mot många magar, särskilt i kombination med vete...

Leta efter bröd som är riktigt riktigt mörkt, så svart det går. Sen läser du på baksidan av alla såna bröd. Välj sen bort ALLA som innehåller socker (vilket alla limpbröd gör tex), vetebröd samt de som innehåller e-ämnen. "Riktiga GI-bröd" behöver inga tillsatser. Välj främst bröd som innehåller dinkel, korn och råg. Gärna gjort på surdeg (jättebra för din mage).

Lättast att hitta det bästa brödet är att gå till ett bageri (dvs ett riktigt bageri, ex icas eget bageri proppar sina bröd med tillsatser) och be att få ett surdegsbröd på dinkel, korn eller råg (enbart eller kombination av alla). Sånt bröd gör en mätt, hälsosam och är bra för magen.

Sen tänkte jag på det där med din mage. Nu vet jag inte om din mage började krångla innan du började med GI eller om det var i samband med? GI brukar nämligen få de flesta magar att reagera starkt i början. I västvärlden plågar vi ofta våra kroppar under många års tid med tillsatser, kemikalier i maten, snabb-kolhydraters-baserad kost osv. När man ställer om kosten till GI brukar kroppen därför reagera, eller "avreagera sig", det beror på hur man ser det. Så håll ut i så fall, magen kommer säkerligen stabilisera sig, det brukar ta några månader.

Svar på tråden Frågor om GI, jag vill veta massor, hjälp mig!