Stegrande ponny
Behöver råd. Har en b-ponny som stegrar högt ibland vid ridning. Ponnyn rids i första hand av min 10-åring som är duktig för sin ålder, tuff och tävlingsinriktad.Vi har ägt ponnyn i ca 6 mån och detta har pågått sedan vi fick den. Började efter någon vecka bara. Vi har försökt hitta felet utan resultat. Har kollat att den inte har ont, bytt till gummibett, köpt ny sadel med hjälp av sadelutprovare m.m. Vi har tillgång till mycket duktiga tränare som hjälper min 10-åring flera gånger i veckan och de säger att det inte är ryttaren som provocerar fram det genom t.ex dra den i munnen. Ponnyn är riden av vuxna också och har stegrat då också. Alla är överens om att ponnyn helt enkelt tar till detta när det blir för jobbigt eller om den inte får som den vill. Troligen har ponnyn stegrat många gånger förr, det är en något äldre ponny. Nu har vi hamnat i ett läge där jag inte vill sätta upp mina barn på ponnyn mer. Det känns fruktansvärt då det är en helt underbar ponny för övrigt. Mycket snäll i all hantering och ett riktigt charmtroll. 10-åringen som rider den 5 dagar i veckan är nu jätterädd och har tappat allt sitt självförtroende som ryttare. Kämpar dock vidare med hjälp av sina tränare. Vår 6-åring har vägrat att göra något annat än att skritta med ponnyn de sista månaderna. Jag har kontaktat förra ägaren o bett att de ska ta tillbaka ponnyn bl.a för att jag tror att de tigit om att den stegrar. De vägrar ta tillbaka den för att det gått för lång tid. Sälja den vidare när jag vet att den stegrar farligt högt är ju inte heller något alternativ.Det är möjligt att det går att vänja ponnyn av med detta beteende men jag är inte beredd att offra mitt barns enorma ridintresse och jag vill definitivt inte riskera att barnet hamnar under ponnyn. Vad ska jag ta mig till? Är det bara slakt som kvarstår?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-25 10:06
Låt mig förtydliga: vi vill verkligen inte slakta vår älskade ponny, vill bara ha råd hur vi ska hantera detta utan att tappa bort sonens enorma intresse för ridning och samtidigt se till att ponnyn får det bra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-25 10:06
Låt mig förtydliga: vi vill verkligen inte slakta vår älskade ponny, vill bara ha råd hur vi ska hantera detta utan att tappa bort sonens enorma intresse för ridning och samtidigt se till att ponnyn får det bra.