Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

Stegrande ponny

Fuyu skrev 2012-04-24 22:18:36 följande:
    Med stora hästar som gör så där regelbundet av anledningarna du anger (i protest) har jag varit med om att man gett dem en knytnäve i huvudet eller ett slag med ett spö på huvudet emellan öronen. Ingen misshandel alltså, tillrättavisning.
    Herregud, vad är det för märkliga råd??? TS, det är verkligen inget att ta efter, ni får bara ponnyn skrämd dessutom och förstärker obehagkänslan. Lämna djurmisshandeln till andra.

Varför donerar ni inte ponnyn till Svenska Hästars Värn, de som tar hand om hästarna som ägs av SHV(hästarna är ute hos fodervärdar) har mycket erfarenhet, intresse för djuren och inte bara nyttan de kan dra av dem och är genuina djurvänner. Man kan faktiskt få ordning på det mesta men det kräver tid, tålamod, kunskap och engagemang vilket ni inte verkar ha.

Du kan också lämna ut ponnyn några månader till en tränare som använder sig av natural horsemanship metoder och se om h*n kan få bukt med problemet.

Du kan också sälja ponnyn och skriv då ut i annonsen varför ni säljer den. Det kan finnas en köpare som gärna vill träna körning, tricks, hålla på med NH, etc. 

Men jag kan inte låta bli att undra. Varför lämnade ni inte tillbaka hästen långt tidigare? Det är ju fruktansvärt att du kan tänka dig att slakta en ponny bara för att ni skaffar ett djur som ni inte är villiga att lägga tid och engagemang på för att komma till rätta med problemen. Varför skaffar ni inte en maskin (t.ex. crossmotorcyket) till ungen? Då behöver man inte ta hänsyn till en levande varelse, det är bara att lämna cykeln till en mekaniker då den bråkar. 
  • Froststar

Nu såg jag ditt inlägg som är lite annorlunda än trådstarten och det verkar som att ni bryr er om hästen. Mina råd kvarstår dock.

Rådet med barbackaridning kan ni försöka testa. Har ni försökt med olika typer av träns? T.ex. utan nosgrimma, utan pannband? Typ westernhuvudlag med enbart pannband (testa både vanligt runt och det som går ner i ett V). Du kan också testa huvudlag som varken har nosgrimma eller pannband. Enbart nackrem och öronöglor (två- eller ettöras), testa både höger och vänsteröras. Sidepull kan man också testa. Det kan hända att det är något som är obehagligt för honom

En av mina hästar t.ex. hatar all slags träns som har remmar över nos, haka eller liknande. Jag kan sätta på det utan bråk men så fort det drar minsta lilla så blir han bråkig. Jag vet precis varför han har det här problemet och vi håller på och tränar bort det men det är ju inte ett problem för mig för i normala fall så använder jag ettöras huvudlag.

Har ni provat att använda boots på hovarna istället för skor? Det tar ett bra tag innan hästar känner sig lika "hemma" i boots som med skor och därför rör och beter sig lite annorlunda. Kanske han inte tycker att det är skoj att stegra sig tills bootsen är ingångna och förhoppningsvis tappar han bort stegringsbeteendet under tiden.

Men jag tror ändå att vad ni än testar så ska det nog vara en annan, erfaren ryttare för både ni vuxna och sonen verkar ha fått en låsning nu gällande hästen och troligtvis kan ni inte rida honom utan att spänna er och vara beredda på en stegring. Det kan också bli en självuppfyllande profetia. Hoppas ni får bukt med problemet och att du inte fortsätter med slakttankarna.  

• Froststar
    Gullan05 skrev 2012-04-25 10:29:02 följande:
    Ponnyn är inte röntgad men kollad av både veterinär, e- terapeut, och kollad i munnen. Sadeln är nyligen bytt, utprovad av professionell sadelutprovare. Får väl röntga också. Prövat olika bett, märker ingen skillnad merän att han verkar mer nöjd med gummibett. Tuggar och trivs liksom, därför har vi det nu. Anledningen till att vi inte försökt lämna tillbaka den tidigare är att det ofta går ett par veckor mellan gångerna och så tror man i sin enfald att det är det löst. Allra första gången han stegrade trodde vi att det var en tillfällighet och att det nog bara var för att ryttare o ponny inte känner varandra, sen att ponnyn hade ont och då har vi under dessa månader försökt lösa det på alla tänkbara sätt. Jag må vara dum men vi började med att leta orsaker hos oss själva och det tog ett tag innan vi fattade att detta troligen hänt förut. Just att han är så extremt rädd om öronen får mej att tro att han fått stryk där när han stegrar. Sen vill man inte riktigt tro att någon säljer en stegrande ponny till en dressyrintresserad tioåring. När ponnyn försöker stegra drivs han framåt och sonen försöker svänga MEN oftast bryr sig ponnyn inte om det och då lutar sig sonen fram och vrålar högt på honom. Då avbryter han oftast stegringen, men inte alltid. Sonen har grymt bra balans och sitter kvar fast ponnyn står rakt upp. Efter stegringen fortsätter han sen rida med spagettiben och tårarna sprutande. Som mamma är man ganska förtvivlad i det läget kan jag tala om. Snälla, innan du dömer, tänk efter om du skulle vilja att din tioåring utsattes för detta.
    Tyvärr så är många väldigt oärliga när de säljer en häst. Själv rider jag inte med spö och använder inte spö vid longering. Vid visst markarbete använder jag carrot stick. Då jag köpte en av hästarna jag har (samma som har problem med nosrem på träns)  snackade vi ju allmänt med säljaren som man brukar så de visste att jag inte använder spö. Ca 6 veckor efter det att jag köpt hästen så höll vi på med markarbete med en tränare. Vi hade hållit på i 20 minuter, hästen var ju lugn och vänlig som vanligt. Så skulle tränaren visa något och tog upp en lång gren (påminde om longerspö) och gick fram till hästen. Vi var båda helt oförberedda på en häst som blev som totalt ombytt. Den var livrädd, stegrade sig mot instruktören och sparkade i luften helt frenetiskt med frambenen. Vi stod båda som förstenade, vad var det som just hände? Sedan tog jag grenen då för att se reaktionen, stackaren var helt livrädd, han stegrade sig inte mot mig men man såg ju klart och tydligt att han var utom sig. Nu valde jag ju att arbeta med honom och problemet men det tog många månader att komma dit vi är nu. Så tyvärr, man kan inte gardera sig mot oseriösa säljare.

En av våra kompisar köpte en häst ganska många mil bort från där de bor. De provred hästen 3 eller 4 gånger innan köp, den var ju lite het men det var allt. Så en helg då de inte kunde hämta hästen erbjöd sig säljaren att köra ner hästen till dem istället för att de hämtar. Ja, det var ju snällt, så de accepterade det. Väl hemma, efter någon vecka då de ville rida hästen, upptäckte de att den var helt omöjlig att sadla. Bara man kom i närheten med en sadel så blev den helt vild. Då som först tänkte de på att varje gång de skulle provrida så var ju hästen redan färdigsadlad. Transport ville den heller inte in i, var helt förstörd så fort man öppnade lämmen. Plus en massa andra hanteringsproblem. Det tog de år att komma tillrätta med många av problemen, vissa är inte helt borta men de har också upptäckt gamla läkta skador på hästen.

Så, jo, tyvärr, det finns folk till allt
Svar på tråden Stegrande ponny