Tant Herta skrev 2011-12-24 16:21:21 följande:
Tror man på fullt allvar att man skyddar hästen genom att linda på lindor, som är fullständigt livsfarligt att rida med, ja då bör man nog ta en kurs. Visst finns det hästar med rörelsestörningar som måste ha skydd, men då lindar man inte, då sätter man på strykkappor eller damasker!
Hästen är ett djur som kan springa över stock och sten både uppför och nerför, och om de inte klarar det utan måste stå i en slät hade med täcke upp till öronen för någon idiot har rakat bort all päls eller måste ha skydd i hagen, ja då har man gjort något alldeles fel från början med den hästen!
Klipp och täcka med förnuft och skydda benen om det behövs för att hästen gör illa sig. Helrakar man hästen sätter man hela systemet ur funktion och skadar hästen för livet om man har otur, plus att det är fullständigt onödigt!
Ingen ställer väl ändå in en svettig anfådd häst i stallet? Då behöver man också gå en kurs!
Att så många hästägare är så okunniga är mycket mer skrämmande än vad jag trodde det skulle vara!
Tack och hej för mig och <god Jul på er!
Om lindar rätt så går inte lindorna upp!!! Jag har jobbat ca 15år heltid med tävlingshästar, unghästar och vad folk kallar för problemhästar , samt att jag är utb. djurvårdare med inriktning häst och instruktör. Så jag anser mig att kunna linda rätt. Och under mina år har bandaget gått upp enbart under ett lopp och det var då hästen var med i en krock och lindan gick sönder VID krocken!
Ja hästen är ett stäppdjur! men när en ryttare hoppar upp på ryggen eller vi sätter på en vagn, då gör vi nåt som hästen inte gjorde ifrån början!!
Varför är det onödigt att helklippa en häst? Jag gör det för att hästen ska torka snabbare efter att den har blivit genomsvettig, vilket mina hästar blir när dom tävlar och tränar. Dock så tävlar och tränar vi alltid ute med våran travare, vi har inga varma inomhus arenor!
Och nej, man ställer inte in en anfådd häst inne i stallet. Hemma hos oss joggar vi av hästarna först innan dom skrittas dom av tills hästen kommer ner till normalpuls på ca 50-65 slag/ minut beroende på häst. sen får dom en dusch, streching och tills sluts träckas dom innan dom får dricka ljummet vatten och få ställas sig i boxen och vila.