• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • Tant Herta
    Fru X skrev 2011-12-24 17:25:34 följande:

Tant Herta skrev 2011-12-24 16:21:21 följande:
    Tror man på fullt allvar att man skyddar hästen genom att linda på lindor, som är fullständigt livsfarligt att rida med, ja då bör man nog ta en kurs. Visst finns det hästar med rörelsestörningar som måste ha skydd, men då lindar man inte, då sätter man på strykkappor eller damasker!
    Dessa två ovanstående citat är från dig. Tycker de är mkt motsägelsefulla.
    I det första påstår du att senor och ligament tränas bättre utan benskydd.
    I det andra att 1 det är livsfarligt med benlindor (Tror inte P Eriksson tycker det - han använder alltid det under senskydden i nationshoppningar med dubbla rundor) 2 att man visst gott och väl kan använda strukkappor vid behov.

Vad tycker du EGENTLIGEN?  
    har du inlärningssvårigheter eller har du bara svårt att läsa?

Nu har jag tröttnat på okunnigt folk!

Ajöss! 
  • Fru X
    Tant Herta skrev 2011-12-24 18:57:00 följande:
    har du inlärningssvårigheter eller har du bara svårt att läsa?

Nu har jag tröttnat på okunnigt folk!

Ajöss! 
    jag hade högsta betyg i Svenska även om det var 25 år sedan. Är något över normalintelligent. så nej, jag har varken inlärningssvårigheter eller lässvårigheter.

Jag kan inte sy och virka, annars kan jag det mesta, så jag är inte okunnig på något sätt.   

Svara på min fråga istället för skriva spydigheter  
  • Queen of all

Hmm.... Om du kan komma med en bra idé för hur man gör med en gammal ponny som får ca 1dm päls på vintern och utvecklar därmed fukteksem om  han bara går, om man inte får klippa honom??? 
    Det året han fick fukteksem första gången så var han som alla andra åren inte klippt. Det slutade med att han kliade sig söndrig och vi var tvungna att raka en sårig häst.
    Det gör jag aldrig om igen.

Har två hästar som går på en granngård här och dom får stora kala fläckar som dom kliar bort varje år för att dom antagligen har eksem och ingen bryr sig om att ta hand om dom.

Tror det är du som har lite inlärningssvårigheter som inte kan läsa det andra skriver med lite öppna ögon.
    Det finns olika sorters hästar som behöver olika sorters omhändertagande.

Jag tävlar inte mitt sto men jag skulle aldrig kunna ha henne ute en höst, vinter utan att täcka henne. Hon hade frusit ihjäl för minsta lilla nederbörd. Och om det är mitt fel? Nope, hon är helt enkelt en fryskycklig av sig. Jag försöker att ha så lite som möjligt på henne. Men helt utan kan hon inte gå.

Och att det skulle vara farligt att ha lindor eller benskydd på en häst är ju helt sjukt. Om det är fel ditsatt, ja. 
    Men vet man vad man gör så är det mycket bättre att ha benskydd än inte.
    Som sagt... Skador händer med grenar, pinnar, stenar, att dom trampar sig själva, för att vi bestämmer vart dom ska och i vilken fart. Och då är det våran jävla skyldighet att skydda våra djur mot vad vi utsätter dom för.

• Fru X
    Fräcka Fröken skrev 2011-12-24 17:48:52 följande:
    Haha enligt ponnymoor:s ide om att det är idiotiskt att helraka hästen så är ju hela världseliten idioter..eller?
    Frågan är hur hästarna som tävlar ofta och mkt i inomhusarenorna runt om i världen skulle må om de inte var rakade och skulle gå helt oklippta utan täcke. Dom skulle ju aldrig orka med! Hästars alstrar värme när do klipps. Dom blir även piggare. Men visst ska man klippa efter behov, inte efter utseendet.
    Sunt förnuft!

tycker också hela världseliten gör rätt: Tävlar i varma arenor med hög svårighetsgrad.

däremot ställer jag mig tveksam till att ryttare mellan promenadridningsnivå-säg LB nivå och som apar efter världsliten verkligen gör det som är bäst för sin häst. Världseliten har hästskötare tillgängliga 24/7. Hobbyhästar kan få gå halva dagen i hagen med täcket på trekvart för att ägaren jobbar.  

sen visar studier vid SLU att fri tillgång på grovfoder och vindskydd är bättre än alla täcken i världen. 
  • Fru X
    Queen of all skrev 2011-12-24 19:06:00 följande:
    .

Har två hästar som går på en granngård här och dom får stora kala fläckar som dom kliar bort varje år för att dom antagligen har eksem och ingen bryr sig om att ta hand om dom.

kan det vara pälsätare?
  • Queen of all

Fast det finns ju hästar där som inte klarar det heller. 

Min häst hade nog klarat av att gå på lösdrift om hon hade fått ha täcke på sig hela tiden.
    Men jag gillar inte idén att ha samma täcke på min häst 24 timmar om dygnet. Kanske jag som är löjligt iofs i det fallet.

Men min gamla ponny hade ju aldrig klarat det eftersom vi var tvungna att klippa honom för fukteksemen plus att han inte kunde tugga hö eller ensilage pga slitna tänder i slutet.  

• Queen of all

Skulle det kunna vara... Jag vet inte... 
    Vet bara att fläckarna påminner om dom som min ponny fick. Har inte tittat närmre på dom för jag kommer inte så nära.  

• Musen

Vår kära PONNYMOR har slut på argument, därav dessa spydigheter :) tycker fortfarande att hon överdriver åt andra hållet..

• cajsasmamma
    Tant Herta skrev 2011-12-24 16:21:21 följande:
    Tror man på fullt allvar att man skyddar hästen genom att linda på lindor, som är fullständigt livsfarligt att rida med, ja då bör man nog ta en kurs. Visst finns det hästar med rörelsestörningar som måste ha skydd, men då lindar man inte, då sätter man på strykkappor eller damasker!

Hästen är ett djur som kan springa över stock och sten både uppför och nerför, och om de inte klarar det utan måste stå i en slät hade med täcke upp till öronen för någon idiot har rakat bort all päls eller måste ha skydd i hagen, ja då har man gjort något alldeles fel från början med den hästen!

Klipp och täcka med förnuft och skydda benen om det behövs för att hästen gör illa sig. Helrakar man hästen sätter man hela systemet ur funktion och skadar hästen för livet om man har otur, plus att det är fullständigt onödigt!

Ingen ställer väl ändå in en svettig anfådd häst i stallet? Då behöver man också gå en kurs!

Att så många hästägare är så okunniga är mycket mer skrämmande än vad jag trodde det skulle vara!

Tack och hej för mig och <god Jul på er! 
    Om lindar rätt så går inte lindorna upp!!! Jag har jobbat ca 15år heltid med tävlingshästar, unghästar och vad folk kallar för problemhästar , samt att jag är utb. djurvårdare med inriktning häst och instruktör. Så jag anser mig att kunna linda rätt. Och under mina år har bandaget gått upp enbart under ett lopp och det var då hästen var med i en krock och lindan gick sönder VID krocken!

Ja hästen är ett stäppdjur! men när en ryttare hoppar upp på ryggen eller vi sätter på en vagn, då gör vi nåt som hästen inte gjorde ifrån början!!

Varför är det onödigt att helklippa en häst? Jag gör det för att hästen ska torka snabbare efter att den har blivit genomsvettig, vilket mina hästar blir när dom tävlar och tränar. Dock så tävlar och tränar vi alltid ute med våran travare, vi har inga varma inomhus arenor!

Och nej, man ställer inte in en anfådd häst inne i stallet. Hemma hos oss joggar vi av hästarna först innan dom skrittas dom av tills hästen kommer ner till normalpuls på ca 50-65 slag/ minut beroende på häst. sen får dom en dusch, streching och tills sluts träckas dom innan dom får dricka ljummet vatten och få ställas sig i boxen och vila.
  • Fru X
    Musen skrev 2011-12-25 08:22:00 följande:
    Vår kära PONNYMOR har slut på argument, därav dessa spydigheter :) tycker fortfarande att hon överdriver åt andra hållet..
    troligen

Dessutom visste jag inte att det fanns folk som på fullt allvar trodde att senskydd stärker senor ochj ligament, och inte är ett skydd mot slag :-O Så, jag är nog lite okunnig jag också...   

Kunde vara en trolltråd? För nog har man träffat på folk med ideer men den här trådstarten tar nog delvis priset. 
  • Isnogood

Och jag som tyckte delen med ligghallar o utevistelse lät så bra... Skäms

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Queen of all
    Isnogood skrev 2011-12-25 20:51:16 följande:
    Det är mycket bra... Om man har rätt sorts häst för det. :P  
  • Isnogood
    Queen of all skrev 2011-12-25 21:14:17 följande:
    Det är mycket bra... Om man har rätt sorts häst för det. :P  

"Pustar ut"

Joo då, det har jag, 2 islänningar och en tinker  
  • Fru X
    Isnogood skrev 2011-12-25 20:51:16 följande:

DET är bra!

Men resten....

BTW har studier gjorts på hopphästar på lösdrift, de var mkt friskare osv. Gissar att lösdriften inte var i norra delen av landet.     
  • Isnogood
    Fru X skrev 2011-12-25 22:27:07 följande:

DET är bra!

Men resten....

BTW har studier gjorts på hopphästar på lösdrift, de var mkt friskare osv. Gissar att lösdriften inte var i norra delen av landet.     

Det är ju det där som är så svårt, dels vart i landet eller i vilket land, man befinner sig, och dels på hästen i sig... Finns ju flertalet hästar innom samma raser som inte alls fungerar på lösdrift medan andra gör det gallant. Har haft tur med mina pälsbollar, 2 av dem är importer o den ena islänningen är född o uppvuxen på lösdrift här i Sverige och fungerar utmärkt att ha så här.

Kruxet är ju att det blir mindre rida av på vintrarna då det är så tjock päls på dem, så i stället för sommarlov så får de vinterlov, annars så fungerar det ju inte i längden. 
  • Fru X
    Isnogood skrev 2011-12-25 22:37:01 följande:

Det är ju det där som är så svårt, dels vart i landet eller i vilket land, man befinner sig, och dels på hästen i sig... Finns ju flertalet hästar innom samma raser som inte alls fungerar på lösdrift medan andra gör det gallant. Har haft tur med mina pälsbollar, 2 av dem är importer o den ena islänningen är född o uppvuxen på lösdrift här i Sverige och fungerar utmärkt att ha så här.

Kruxet är ju att det blir mindre rida av på vintrarna då det är så tjock päls på dem, så i stället för sommarlov så får de vinterlov, annars så fungerar det ju inte i längden. 

så gör vi också. Vi har halvblod på stall. Ute 12-14 tim om dagen på vintern har fri tillgång på hö i hagen och bestämd giva inne (2 har fritt, 2 bantar lite på nätterna). De har tak och vindskydd i hagarna.

Ingen klipps, inga täcken, inget ridhus (som också kräver sin skötsel....) Belyst gruspaddock  Rider hela betessäsongen, har vintervila (isigt och mörkt och kallt....) 
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)